Måste lägga upp de här bilderna igen. Jag tror jag tog dem förra sommaren, minns inte säkert. Det var några killar som fångat den i Ekoln och deras våg på 10 kilo bottnade. Gäddan var mager och vem vet vad den vägde som mest. Inget C&R tjafs nu bara. De plockade upp den. Jag ville naturligtvis inte gnälla på deras stora dag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lista stora mälargäddor.
Collapse
X
-
lite sjysst bensin-marinerad där på vägen hem med hojen ;-) stänk stänk...
Kommentera
-
OF> visst kan det vara en skröna, absolut. Det som talar för historien är det totala ointresse mina släktingar har av fiske och hur nollställda de är inför stor gädda.
En sak till... På vårarna handfiskade de lekgädda iklädda storstövlar... Mer än tre gånget orkade inte honorna simma, då gick de enkelt att bara plocka upp.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Hej Roger "Lucius" Thuring;Ursprungligen postat av Lucius Visa inläggOF> visst kan det vara en skröna, absolut. Det som talar för historien är det totala ointresse mina släktingar har av fiske och hur nollställda de är inför stor gädda.
En sak till... På vårarna handfiskade de lekgädda iklädda storstövlar... Mer än tre gånget orkade inte honorna simma, då gick de enkelt att bara plocka upp.
"Handfiska" var ett nytt ord för det osmakliga Gäddfiske som bedrevs när de i vadarstövlar jagade in de stora Gäddorna på grunt vatten där de sedan kunde "söva" och plocka upp dem. Jag såg samma "handfiskare" åtskilliga vårar på 1950-talet och början av 1960-talet både runt Kärsön, Lovön och Ekerö. "Handfiskarna" hade 4 - 6 meter långa, kraftiga bambustavar med cykelkedjor fastsurrade längst ut. Sedan slog de rakt över huvudet eller där de träffade på de stora Gäddorna. De hårda slagen med cykelkedjorna bedövade Gäddorna som sedan var lätta att ta upp och stoppa i säckarna....
Memories....
Old Firehand
Kommentera
-
Ja inte var det fråga om något sportfiske inte. Många ungar och lite åkermark gjorde att de fick ta till alla medel för att få det att gå runt. Som sagt, jag har aldrig uppfattat det som skrävel när det gäller stora gäddor, släkten har aldrig riktigt brytt sig.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Halloj Ivar, kul att se dig plita ner några rader härinne ibland. Samma höst som Jimmy´s tolva kom upp kom det ju upp en till, har bilder på den i mejlen har jag för mig, vikt ca 12,3 tagen kring Sigtunafjärden eller nåt.Ursprungligen postat av Ivar Visa inläggPratade i vintras med en f.d. yrkesfiskare, som bedrev nätfiske året runt under 15år på Mälaren, största gäddan vägde 14,1 kg 10+ var sällsynta. I våran klubb fick Jimmy en på 12+ på en fisketävling för fyra år sedan.
Btw, väntar fortfarande på det magiska samtalet eller har du gått i ide under den senaste tidens kylslagna väder?? ;-)
Kommentera
-
Så jäkla tråkigt att höra.Ursprungligen postat av Totte Visa inläggDet värsta är att detta inte är någon yrkesfiskare. Däremot har han näten i 100 dygn/år... Han måste ju fylla sina två jättestora golvfrysar.
Kommentera
-
Känner till en 11+ tagen i höst tagen någonstans i norra Blacken.
Den största jag fått där är 6,8kg snart 4 år sen och det mesta är runt 2kg idag, så tänker inte ödsla värdefull fisketid där längre.
Läste en 8 år gammal tråd om fisket i de här trakterna och det var lika illa då med redskap överallt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 270 visningar