Fiskfjäll
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är detta????
Collapse
X
-
Rätta svaret.
Rätta svaret.
Tycker det är så kul när folk tar för sig och svarar allt möjligt roligt. Fortsätt med det, för det vittnar om jävlaranamma om jag får bestämma.
Det är alltså en Mörtotolit eller hörselsten. Den är först ingjuten i plast och sedan delad/sågad mittitu. Det här gör man för att kunna bestämma fiskens ålder. Om man tittar noga så ser man årsringarna. Vi tittar på otoliterna genom en lupp vilket gör att man ser betydligt bättre än vad man gör på fotot. Nu bifogar jag en till bild på samma otolit men med årsringarna markerade. Tjipp tjopp så ser man att den är 22 bast.
Bb
Kommentera
-
OK, men man sätter väl tillbaka mörten efteråt?Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggDet är alltså en Mörtotolit eller hörselsten. Den är först ingjuten i plast och sedan delad/sågad mittitu. Det här gör man för att kunna bestämma fiskens ålder.
Kommentera
-
Du menar i kylskåpet, eller frysen kanske ?Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOK, men man sätter väl tillbaka mörten efteråt?
Kommentera
-
så du säger att jag hade fel. nej nej det är omöjligt. det är helt klart en girafftunga.
jag ringde t.o.m Glenn Strömberg och frågade om detta var en girafftunga och då svarade han "självklart, självklart, strålande, strålande" och jag tror på honom
Kommentera
-
Coolt. Hur gamla blir mörtarna i dem flesta fall? Är detta en fisk från en försurad sjö?
Satt faktiskt i ett möte och diskuterade mörtåldrar idag
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggRätta svaret.
Tycker det är så kul när folk tar för sig och svarar allt möjligt roligt. Fortsätt med det, för det vittnar om jävlaranamma om jag får bestämma.
Det är alltså en Mörtotolit eller hörselsten. Den är först ingjuten i plast och sedan delad/sågad mittitu. Det här gör man för att kunna bestämma fiskens ålder. Om man tittar noga så ser man årsringarna. Vi tittar på otoliterna genom en lupp vilket gör att man ser betydligt bättre än vad man gör på fotot. Nu bifogar jag en till bild på samma otolit men med årsringarna markerade. Tjipp tjopp så ser man att den är 22 bast.
Bb
[ATTACH=CONFIG]48643[/ATTACH]
Kommentera
-
Riktigt häftigt kort, går jag fråga hur det är fotat? Microskop? Hur stora är de däringa otoliterna?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 270 visningar