Maggots - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maggots

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Brukar finns i botten på soptunnan under sommarn EN brax som du slänger ut i skogen kryllar snart av dom smpå liven
    Exakt! en brax å en soptunna är en utmärkt kombination. speciellt en varm sommardag.
    Jag gjorde detta exprimentet för några år sedan, dock var det inte planerat. Hade vart ute å fångat ett par mindre braxar som skulle kokas till katten. Av ngn anledning blev en brax på ca kilot kvarglömd på gräsmattan. när jag insåg detta hade den redan börjat lukta en hel del, slängde den därför i soptunnan. till saken hör att soptunnan var nästan full så fisken hamnade precis under locket, utan att ngt kastades ovanpå. ett par dagars go sommarvärme i en metalltunna gjorde susen. fanns maggots till ett mindre land under locket. dock var stanken så vedervärdig så jag valde att inte gräva upp dessa larverna.
    men det funkar ypperligt så har du bara lite värme (innomhus nu då) en metallbehållare, en brax och en bra gasmask så skall det nog gå fint. själv kommer jag dock även i fortsättningen köpa mina i affären
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Testade gräva ner brax förut för länge sen men funkade sådär! blev lite maggot men inte så många och inte så stora! sen hade jag en skalle från en havskatt på altanen Och efter nån vecka var det proppfull med maggot och riktiga fetingar endel
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

detta behövs för en liten hemmaodling

1 hink
        1 nät hönsnät går bra men gärna mindre maskor
        1 kohjärta eller vad man kan köpa i köttdisken

nätet över hinken, hjärtat på nätet placera ute, perfekt om man bor lite avsides, gjorde detta i sommarstuge område utanför höör.

flugorna dras till hjärtat lägger sina larver där som tuggar i sig hjärta och växer och blir stora och fina, man kan låta hinken stå tills de tuggat i sig allt hjärta eller tömma när man ser att det finns larver i botten, och som vanligt, placeras ju larverna i en burk i svalt utrymme, lägg de gärna i sågspån. kan säkert använda annat än sågspån.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen
          Rasmus!

Maggot lever på döda ting!

Du skulle ju inte "gullifiera"!

Gädda är ett utmärkt bete för maggotodlingen!

Kunde inte låta bli att rikta detta inlägg till dig!
          Läs på bättre!!! Jag skrev ju ATT jag gullifierar. Dessutom finns det varelser som självdör (tro det eller ej)

Kommentera

såg på ett discovery program häromdagen då folk som hade maggots i sina sår fan vad äckligt det ser ut så det är ju bara att skada sig riktigt illa och hoppas de dyker upp i såret inom ett kort tag hahaa

Kommentera

Vad jag undrade var hur de som odlar dem i pints efter pints gör.
              Jag tror inte de ställer en död fisk eller kyckling i en hink, det kanske blir en liter inte mer..

Kommentera

Jag tror att de använder någon slags näringslösning (typ som Agar som används då man odlar bakterier i lab) i överkalix där det tillverkas för försäljning i butik. Detta skulle nog dels skapa bättre arbetsmiljö och ge en större produktion än om de använde kadaver. Men har egentligen ingen aning, detta var mera min föreställning. Har hört att man får gå en runda som studiebesök om man har vägarna förbi överkalix mask och maggot odling. Skulle nog vara en tämligen intressant upplevelse.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 439 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art