Ekolod i både fören och aktern på båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod i både fören och aktern på båten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod i både fören och aktern på båten?

Tjena alla galningar.

Jag har en fundering på att sätta ett ekolod i fören på min båt då jag tycker det e smidigt att se hur botten är när man står och styr båten med elmotorn.
    Jag har idag ett Lowrance HDS i röven på båten men tanken e å ha ett lite "billigare" i fören.

Nu till min undran: Kommer dessa två att störa ut varandra så det bara blir skit utav det?
    Är det någon här som har erfarnhet utav detta?
    Någon som har fäst ekolodsgivare på elmotor tidigare?

Båten det handlar om är ca 4.5meter.

Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	2
Size:	661,4 KB
ID:	1813884

Tacksam för svar då jag vill fixa allt sånt innan isen släpper.

Mvh A.Isberg

Kör du två givare med samma frekvens slår de ut varandra. Du kan ju köra 200khz på den ena och 83khz på den andra. Alternativt att du kör båda på samma givare och kopplar ihop dem via nätverk.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Låter juh kanon då e det inga problem å köra med två givare då..
      Ne jag hade tanken på att köra på en givare men då måste jag köpa ett HDS lod och då blir det genast ganska mycke mer pengar det handlar om i slutet.

Ingen erfarenhet av att fästa givare på elmotorn?

Kommentera

Går fint - finns många olika varianter beroende på vilken givare du vill använda.
        Google bildsök (electric motor transducer mount)?

Exempel:

Kommentera

Tackar ska kika på detta..
          Det e ingen risk att givaren störs av virvlar mm från elmotorn?

Kommentera

OT, men om du kallar din akter för röven, varför inte kalla fören för kyken? :P

Kommentera

Ja det hade jag inte en tanke på... kanske man ska börja göra.

Kommentera

Haha, det tycker jag =))

Kommentera

Jag och polaren ville ha varsitt lod att glo på och helst även bara se "min" jigg då vi vj fiskar. i röva sitter ett lowrance 107cdf med 50/200 givare i fören sitter ett lowrance elite 5 och om han i aktern kör på 200 och den där fram på 83 så funkar det ok men tycker allt det funkar bättre då bara ett lod är igång. givaren i fören sitter på sidan på en pinne man kan fälla upp och ner och lodet på relingen. Fått för mig att det kanske hade vart bättre med ett annat märke typ humminburd i fören men har ingen riktig koll på det men sett många kör 2 olika märken.

Kommentera

Ursprungligen postat av A.Isberg Visa inlägg
                    Tjena alla galningar.

Jag har en fundering på att sätta ett ekolod i fören på min båt då jag tycker det e smidigt att se hur botten är när man står och styr båten med elmotorn.
                    Jag har idag ett Lowrance HDS i röven på båten men tanken e å ha ett lite "billigare" i fören.

Nu till min undran: Kommer dessa två att störa ut varandra så det bara blir skit utav det?
                    Är det någon här som har erfarnhet utav detta?
                    Någon som har fäst ekolodsgivare på elmotor tidigare?

Båten det handlar om är ca 4.5meter.

[ATTACH=CONFIG]49119[/ATTACH]

Tacksam för svar då jag vill fixa allt sånt innan isen släpper.

Mvh A.Isberg

Hej Andreas Isberg;

Om du har två ekolod i båten varav ett ekolod i fören och ett i aktern bör de arbeta vid olika frekvenser eller pulslängder. Annars går signalerna från det ena ekolodet in på det andra ekolodet via givarnas mottagare. Då får du störningar i form av oönskade prickar och streck på båda ekolodens bildskärmar....

Det går utmärkt att ha ett högfrekvensekolod som arbetar vid 200 kHz med givaren monterad med en slangklämma under den fotmanövrerade elmotorn i fören och ett lågfrekvensekolod som arbetar vid 50 kHz och har givaren fastskruvad på akterspegeln 25-30 cm från den bensindrivna utombordsmotorn. Jag har själv praktiserat detta med dubbla ekolod i båten under massor av år. På bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ser du en av mina gamla sportfiskebåtar utrustad med ett ljusindikerande ekolod och ett skrivande ekolod.

Det finns många fördelar med att ha två ekolod i båten. Den fiskare som sitter i fören upptäcker vad som händer under båten "fem meter snabbare" än vad fiskaren i aktern gör....

Nu är det bara några månader kvar innan jag ger mig ut på jakt efter 14 kilo+ Gäddorna ...Monstergäddorna.... igen!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar