Tips för pimpelfiske efter abborre?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för pimpelfiske efter abborre?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för pimpelfiske efter abborre?!

Söker alla tips och trix för att bli duktigare
    En fisk man inte fått upp är alltid enorm

Jag kan ju kasta in en post jag gjorde i "vinterfiske" här. handlar om att jag bara får småfisk. Så kan ju kanske va lättare att få igång idéer och tips i tråden.

"Som sagt så har jag lite trubbel med mitt pimpelfiske. Jag är helt ny på detta och bara varit ute 4 gånger nu. Men jag har läst på och snackat med folk så tycker jag gör rätt. Dessutom är sjön jag fiskat i känd för att ha grov abborre.

Jag har använt bergmanpirken original i silver(50mm) och sm-pikren(45mm). Har även en större bergman original som jag satt en stor trekrok på så dom minsta inte ska ha lika lätt att ta den (detta tipset kom från min sportfiskeaffär).

Så för att komma till situationen. Jag hittar småfisken direkt, på ca 4-6 meter djup. Jag har testat att använda mindre pirk och sedan byta till större och testat att börja med stor direkt. Men det har inte givit något, som jag förstått det ska dom lite större (då menar ja allt som inte är små tusenbröder) vara där nere i stimmet med. Dessutom dör mina hål väldigt snabbt. Får upp en i stort sett direkt, ner med pirken å så pang är den på. Jag krokar av snabbt och ner direkt med pirken. Ibland kommer en till men oftast är det helt dött. Jag sitter kvar i kanske 2-3 min sen går jag och gör ett nytt hål och samma sak händer.

Vad gör jag för fel? Har ni några tankar? Ska jag gå djupare för större borrar?"

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmy Steen Visa inlägg
      Söker alla tips och trix för att bli duktigare
      Hej Jimmy Steen;

I stora, djupa sjöar hittar man ofta stor Abborre. I små, grunda sjöar är tusenbröder och mindre Abborrar de vanligaste fångsterna. De första vintrarna man pimplar Abborre ägnar man otroligt många timmar till att söka rätt på platser som branter och djuphålor där den stora Abborren uppehåller sig av och till från den första isen till den sista.

På grunt vatten inne vid stränderna under buskar och trädgrenar och bland nervissen fjolårsvegetation finns det ofta gott om mindre Abborre....

I djupare vatten på jämnbottnar utanför uddar, branter, grynnor och mindre öar och ofta även utanför steniga stränder...där trivs de större Abborrarna. Här kan du pimpla dig fram från grunt till djupare vatten. Hittar du gång på gång den stora Abborren på 8 - 12 meters djup bör du söka Abborren på detta djup genom att förflytta dig i zigzag utefter stranden och försöka hitta Abborren. Det finns områden i sjön där man nästan alltid hittar stor Abborre vintertid. Det finns också områden i sjön där man så gott som aldrig påträffar några stora Abborrar.

Lite tyngre pirkar som 70 mm Bergmanpirken, Vänernpirken och 50 mm Pilopirken i silver och guld/silver tillhör mina egna favoritpirkar både i Mälaren och Östersjön. De sista veckorna innan isen blir långpipig kommer balanspirkar som Nils Master och Rapala fram. Favoritfärger är blå/silver och papegoja. Stora balanspirkar ger oftast större Abborrar.

Tekniken när det gäller att locka de större Abborrarna till dina vertikalpirkar och balanspirkar lär du dig bäst och snabbast genom att umgås och fiska tillsammans med veteraner och dokumenterat skickliga "pimpelrävar"....

Om du läser resultatlistor från stora pimpeltävlingar ser du ganska snabbt att det nästan varje år är samma personer som brukar belägga de bästa priserna. Det är år ut och år in cirka 5 % av tävlande pimpelfiskare som brukar fånga 95 % av de tyngsta, invägda fångsterna....

Studera gärna "pimpelrävarnas" sätt att snabbt lokalisera Abborrarna och hur de genom beprövad teknik kan hålla Abborrarnas intresse vid liv. Registrera också hur de lyckas fånga åtskilliga Abborrar under varje borrhål. Lägg också märke till att de ofta har flera färdigtacklade pimpelspön för att snabbt kunna byta både taktik och bete om fisket är trögt.

Ordföranden i Bro Sportfiskeklubb, Jan Ohlsson är just en av dessa, berömda "pimpelrävar" som du kan lära dig mycket av genom att läsa hans pimpeltips här http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=216.

Övning ger färdighet!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-22, 11:40.

Kommentera

Här på våra Gula Kortetsjöar i Gbg har jag erfarenheten att de större borrarna ofta tas relativt grunt. Misstänker att det var du som skrev på Stjärnås facebooksida att du varit ute på Hornasjön. Vi hade ett klubbmästerskap där igår ,en abborre över kilot steg av i hålet för en deltagare, min största var 165g. Vet inte var gränsen för tusenbröder går för dig men medelvikten på totalfångsaten låg på drygt 41gram. När vi tävlingsfiskar kan man ofta prioritera många mindre än en stor abborre. Igår använde jag en VIM 35 pirk ,panglänk och en 16 krok, huvuddelen av fångsten togs på djup mellan 1,5 och 2 meter. Ju djupare jag fiskade dess mindre blev borrarna. Kom helt rätt från början, i mina 3 första hål fick jag 11 , 5 resp 14 abborrar

Kommentera

Ja det var jag! Skulle väll säga att det är matabborrar jag söker (även om de blir mest C&R). Jag kanske gått för djupt då. Känns bara konstigt (för en nybörjare som mig i alla fall) att fiska så grunt efter större fisk.

Kommentera

Sommartid vet jag var jag har fisken men vintern har jag aldrig testat på denna sjö, har många riktigt vassa branter och liknande, men ska man gå utmed vassruggarna och liknande är det runt 4 meter djupt i snitt, tio meter utanför är det ca 16 där vi ska vara imorgon... Kör med blandade bergman, sm-pirken och allt som ser glittrigt och fint ut...

Ska man fiska av sommar-ställen eller går de djupare? Fiskar imorgon på sjön vidöstern utanför värnamo i småland
            En fisk man inte fått upp är alltid enorm

Kommentera

Leffe säger det mesta Finns enstaka större närmare land efter några tiotal små. Men för att rikta sig på större är 4-10 meter idealiskt. Dock på våren kan man rikta sig mot det grundare på min skala.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 547 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85