Tips-Digitalkameror - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips-Digitalkameror

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av esobus
    Hoppas du får -stor- användning för den då!

4k låter ju ganska ok faktiskt. Gillar att det är SD oxo. Det har jag redan i min filmkamera..

Men man måste se bilder först och klämma på den litet. Men den låter verkligen trevlig!

Skitfiske!

ps, kollade just på pentax swedens hemsida, den visas tydligen på båtmässan, och deras rekomenderade ca pris var 3.500 (inklusive moms) vilket verkade än mer ok. Ser att den saknar optiskt sikte, fast jag vet inte hur mycket det behövs. Kollade pixmania pga nedanstående post, Pixmania Pris 2 857 SEK Inkl. moms inte så illa. Nu vill jag klämma och veta hur plastig den är..

faktablad: http://www.pentax.se/upload/files/PE...Optio%20WP.pdf

ds.
    Mm, plastigheten är en viktig faktor, väntar nog med att köpa tills man sett bilder tagna av den också.! 2900 kr är inte illa, dock har jag lite dåliga erfarenheter av pixmania, då en kamera gick sönder mm.. Köper från Sverige i butik om det blir en sådan, värt att ge 500 extra för svensk garanti.
    Optiskt sikte har jag inte så stor koll på vad det innebär bildmässigt.

Gillar inte att filmformatet är MOV, avi skulle varit bättre. Och 15bilder/sek med låg upplösning, om man vill ha ljud med. Dock är det en stillbildskamera man köper, men bra filmsekvenser är roligt om man kan ta också, eller hur?
    Tror den blir kanonbra Esobus
    Senast ändrad av Olof; 2005-02-28, 20:30.

Kommentera

Allväderskydd hit och dit, använder du kameran med måtta har det ingen betydelse.

Har haft min oskyddade G3 med ute i naturen, sommar som vinter, sol som regn, plusgrader som minusgrader i snart tre år utan några som helst problem. Men visst ämnar man bada med kameran så går det nog illa. Själv är jag badkruka så detta är inget alternativ för mig. Känner absolut ingen i min bekantskapskrets som fått en digis förstörd pga vädret!

Hitta en kamera som först och främst passar din budget, sedan dina ändamål.

Tillräcklig upplösning?
      Bra vidvinkel?
      Bra vitbalans?
      Tillbehör?
      Finns mängder av parametrar att titta närmare på. Bara en sådan sak som att tyngd i kameran generellt sett ger bättre och skarpare bilder än en mindre och lättare kamera kan påverka valet av kamera.

Mina rekommendationer är Canon G6 eller Canon A95, beroende på prisklass.
      Kolla in Ebay, där finns det pengar att spara.
      Senast ändrad av Sturgeon; 2005-03-01, 01:46.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
        Det är som "olympus" säger att kameran ställer in sig på standarkvalitet (näst högsta) varje gån man sätter på den.
        Nej, det där är valbart. Man kan välja om man vill att den ska starta upp med standardinställning (göra en reset) varje gång man sätter igång kameran eller om den ska "minnas" senaste inställningen (bildläge osv). Detta kan ställas i menyn...

Vad gäller kameraförvaring så är det som du säger. Kameror lever farligt innanför flytoveraller också. Trots X-flow och andra tekniker med andningsmaterial så bildas en hel del fukt. Ett tips är ett kamerafodral/väska från tex Lowepro som är "vädersäkert", kläm in en liten värmekudde när det är som kallast så funkar batterierna i bister kyla. Kamerafodral/väskor är ofta ganska vadderade och isolerar bra.

Cyberphoto har en hel del att bjuda vad gäller recensioner och testbilder. Värt att kika på inför köp i vilket fall.

Ett undervattenshus för 410án kostar strax under 2000.-

Kommentera

Sturgeon> Jo, det kan faktiskt ha betydelse! Digatalkamerorna är känsliga. Du lär aldrig få igenom en reklamation på en kamera som är fuktskadad p.g.a. att du haft den på sjön om du inte ljuger i affären.
          I en instruktionsbok på en digitalkamera står det bla att man ska undvika att ha kameran på följanden ställen:
          * Platser med hög temperatur och hög luftfuktighet eller på platser där temperatur eller fuktighet flukturerar mycket.
          * Platser med mycket sand, damm eller smuts
          * Nära eld
          * Nära vatten
          * Platser som utsätts för vibrationer.

Det står också att man ska undvika att utsätta kameran för plötsliga tempertursvängningar, t.ex. att ta den från kyla till ett varmt rum, eftersom det kan bildas fukt i kameran då.

Följer man inte dessa instruktioner så står det att kameran kan gå sönder.

Ovanstående visar ju på olämpligheten att ha med en digitalkamera på fiske där den utsätts för både, temperatursvängningar, fukt och smuts. Har du otur och kameran går sönder kan faktiskt säljaren peka på ovanstående och hävda att du inte följt instruktionerna utan använt kameran olämpligt. Man ska nog vara en bra snackare om man kan övertyga en säljare om att man inte haft en fuktskadad kamera nära vatten av någon form...

Men jag håller med dig. Använder man kameran med förnuft så borde den hålla. Jag har själv alltid med kamera på fisketurerna. Sedan ett år en digital sådan, innan hade jag en vanlig. Jag har också med min digitalvideokamera ibland. De har funkat hittills. Men man vet ju aldrig. Jag ville bara påpeka att man tar en risk med garrantin när man tar med kameran på fiske. Det är bara att höra med en kameraförsäljare vad han säger.
          Därför rekomenderar jag Mjun eftersom den ska vara väderskyddad. Så har man garrantin på sin sida om det mot all förmodan händer något. Jag var inne på många testsidor på internet och jämförde massor av kameror innan jag köpte den. Det känns ju taskigt att lägga ett par tusen på en kamera som sedan pajar utan att man får något på garrantin.

Jann> Ok! Tack för tipset.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Klart du har rätt i att en väderskyddad kamera klarar sig bättre mot väder och vind. Men för mina ändamål har de inte alls varit dugliga rent funktionsmässigt (bildkvalitet, manuella funktioner, tillbehör etc)

Läser inte instruktionsböcker, så vad det står i dem vet jag inte. Räknar inte med att få kameran ersatt om den förstörs pga vatten, men som sagt inte varit några problem...än!=)

Jag sätter bildkvaliten före tåligheten för fukt, blir inte bilderna bra så är det skitsamma om den överlever bad i vattnet.

Men är man inte alltför fipplig eller glöms så skall inte kameran behöva utsättas för fukt i någon större utsträckning.

Sturgeon> Jo, det kan faktiskt ha betydelse! Digatalkamerorna är känsliga. Du lär aldrig få igenom en reklamation på en kamera som är fuktskadad p.g.a. att du haft den på sjön om du inte ljuger i affären.
            I en instruktionsbok på en digitalkamera står det bla att man ska undvika att ha kameran på följanden ställen:
            * Platser med hög temperatur och hög luftfuktighet eller på platser där temperatur eller fuktighet flukturerar mycket.
            * Platser med mycket sand, damm eller smuts
            * Nära eld
            * Nära vatten
            * Platser som utsätts för vibrationer.

Det står också att man ska undvika att utsätta kameran för plötsliga tempertursvängningar, t.ex. att ta den från kyla till ett varmt rum, eftersom det kan bildas fukt i kameran då.

Följer man inte dessa instruktioner så står det att kameran kan gå sönder.

Ovanstående visar ju på olämpligheten att ha med en digitalkamera på fiske där den utsätts för både, temperatursvängningar, fukt och smuts. Har du otur och kameran går sönder kan faktiskt säljaren peka på ovanstående och hävda att du inte följt instruktionerna utan använt kameran olämpligt. Man ska nog vara en bra snackare om man kan övertyga en säljare om att man inte haft en fuktskadad kamera nära vatten av någon form...

Men jag håller med dig. Använder man kameran med förnuft så borde den hålla. Jag har själv alltid med kamera på fisketurerna. Sedan ett år en digital sådan, innan hade jag en vanlig. Jag har också med min digitalvideokamera ibland. De har funkat hittills. Men man vet ju aldrig. Jag ville bara påpeka att man tar en risk med garrantin när man tar med kameran på fiske. Det är bara att höra med en kameraförsäljare vad han säger.
            Därför rekomenderar jag Mjun eftersom den ska vara väderskyddad. Så har man garrantin på sin sida om det mot all förmodan händer något. Jag var inne på många testsidor på internet och jämförde massor av kameror innan jag köpte den. Det känns ju taskigt att lägga ett par tusen på en kamera som sedan pajar utan att man får något på garrantin.

Jann> Ok! Tack för tipset.
            sigpic

Kommentera

Sturgeon> Nä det är klart. Finns ju en del kameror som tar bättre bilder än Mjun även om jag tycker den tar bra bilder. Tyvärr vet jag att jag kan vara lite fipplig ibland... så av erfarenhet vill jag ha mitt på det torra ifall det skulle hända något. Dessutom fiskar jag mycket på vintern där jag plockar kameran ut och in ur flytoverallen och vi har en ganska liten båt på det saltstänkta havet så grejorna blir ofta både blöta och smutsiga även om jag försöker förvara dem skyddat. Därför valet av kamera.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

det finns kameror som är 100% vattentäta, och dessutom stöttåliga, min Systers sambo har en kamera av märket Canon som är just det, och den är VERKLIGEN tålig, han har den med sig när han kör offroad (med i offroadklubb) och han har tappat den i gyttjehål, trampat på den, tappat ut den ur bilen när han har kört osv osv... och den håller fortfarande perfekt, tyvärr säljs väl inte den längre då den är 3 - 4 år gammal eller mer... men jag skulle i första hand leta efter en sådan om man bara ska ha den till fiske.

EDIT: för att veta vilka kameror som är de bästa i din prisklass skulle jag vilja tipsa om www.fotosidan.se
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Det liger något i det. jag säger att bättre bilder än vad en väderskyddad ger, men och andra sidan dör kameran så blir det inga bilder alls.

Finns nog för och nackdelar med allt.

Bara för att jag nu prata så varmt om min inte väderskyddade kamera så ger den väl upp vid nästa lilla vattendroppe som den utsätts för.

Vi ses vid fiskevattnet.

Angående tåliga saker så letar jag efter en robust mobiltelefon, min Nokia 6230 börjar bli sleten efter 7-8 månader, tja får skylla mig själv när jag köper Nokia, men men sent att tänka på det nu, annars har den varit väldigt bra. Någon förutom mig som saknar de mer tåliga telefonerna, eller är det bara jag som missat de senaste?

Sturgeon> Nä det är klart. Finns ju en del kameror som tar bättre bilder än Mjun även om jag tycker den tar bra bilder. Tyvärr vet jag att jag kan vara lite fipplig ibland... så av erfarenhet vill jag ha mitt på det torra ifall det skulle hända något. Dessutom fiskar jag mycket på vintern där jag plockar kameran ut och in ur flytoverallen och vi har en ganska liten båt på det saltstänkta havet så grejorna blir ofta både blöta och smutsiga även om jag försöker förvara dem skyddat. Därför valet av kamera.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
                    Allväderskydd hit och dit, använder du kameran med måtta har det ingen betydelse.
                    Angående tåliga saker så letar jag efter en robust mobiltelefon, min Nokia 6230 börjar bli sleten efter 7-8 månader, tja får skylla mig själv när jag köper Nokia, men men sent att tänka på det nu, annars har den varit väldigt bra. Någon förutom mig som saknar de mer tåliga telefonerna, eller är det bara jag som missat de senaste?

Du får väl följa dina egna råd och vara lika försiktig med telefonen som med kameran.

//K
                    BJ@

Kommentera

Har en Nokia 5100 som funkar kanon .. har dränkt den i en vattenskål o tappat den hårt massor av ggr .. den funkar än . Har haft den lite över 1 år nu. Vet inte om 5140 är bättre .. Ta en titt på www.mobilforum.se/?nav=phones_default så hittar du säkert någe som passar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85