Ursprungligen postat av exxet
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Har vi för mycket tid?
Collapse
X
-
Fiske är inte bara en hobby, det är hur många hobbies som helst. Redan det sk fisket kan vara väldigt många helt olika saker. Karpmete, fiske efter hälleflundra i norska fjordar, pimpel efter röding, torrflugefiske, jerkfiske efter gädda eller kustspinn efter havsöring för att bara nämna några få och väldigt olika sorters fiske. Vidare kan man ha hur kul som helst utan att fånga (eller ens försöka fånga) en enda fisk för att istället bygga ett spö, snida en wobbler, binda en fluga eller trimma en multirulle. Man kan samla på gamla rag/rullar/spön/fiskelitteratur. Man kan läsa om fiske och man kan, vilket strängt taget är det bästa, tänka på och/eller drömma om fiske. Härom natten låg jag sömnlös men vid frukosten erinrade jag mig att jag drömt om en fisketur där någon (naturligvtis inte jag, det får vara någon rim och resom även i drömmarnas rike) lyckade landa den största, blankaste och vildaste havsöring jag aldrig sett. Alltså hade jag sovit, i vart fall någon gång under natten. Och man kan snacka om fiske med sina kompisar, IRL eller här. Själv brukar jag nästan alltid lyckas kombinera mina olika hobbies med fotografering, en hobby jag haft sedan jag lärde mig att trycka av pappas gamla Zeiss. Vem f*n har tid att titta på TV?
Kommentera
-
Jag har för lite tid. Hinner inte med någonting. Har redan gjort upp fiske- och äventyrsplanerna åratal framöver och får panik när jag inser att allt jag vill göra inte kommer att hinnas med...... Skulle vilja ha mer tid att vistas på forum men då får jag väl bara fler uppslag på sådant som man skulle vilja göra.Ursprungligen postat av diedose Visa inläggBra funderingar allihop!
Att leva ut en del av sin hobby här köper jag helt! Jag har trampat i det träsket i många år
Sanningen är ju också att det mesta jag har lärt mig om prylar, spön, linor, flugor osv kommer från forum. Och om jag bara hade varit ute och fiskat hade min syn för fisket varit MYCKET smalare.
Det är synd med en del som inte kan ta en diskution utan att bli förbannad. Två människor måste ju kunna prata om ett problem utan att det går åt helvete. Som jag brukar säga till min far som är helt känslostyrd. 1. Ibland måste du tänka bort känslan för att huvudet ska fungera. 2. Om jag känner på ett visst sätt så kan inte du neka den känslan, det är upp till DIG att göra dig förstådd. Efter det blir han ofta from som ett lamm.
Jag håller med, vi svenskar är riktiga "medstrykare"... tyvärr, men bra ibland också
Att lära sig om fiske på forum kan nog vara bra i vissa fall. Däremot måste man nog vara ute och prova själv, learn by doing och lära sig av mer erfarna kamrater. Om inte annat borde man iallafall testa det man "lärt sig" från forumet. Så smalt behöver det väl ändå inte bli. Det beror väl på hur många fisketimmar man lyckas vaska fram. Ibland träffar man faktiskt folk, och ta inte illa upp nu, som verkar kunna precis allt om all utrustning som finns, flugor, rubbet men inte ett dugg om vad man ska göra med grejerna i verkliga livet. En mix är nog bäst.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 275 visningar