Vissa rullar har längre garanti än andra har för mig att vissa shimano har fem år (inte säker) men om så är fallet skulle jag vilja ha med det i testen. Kanske en liten förklaring vad man kan räkna med att få lagat om det nu skulle gå i sönder. Tex om man lyckas slita ut ett lager innan garantin gått ut. Så man inte kommer tillbaks till affären och så ska dom i kassan stå och bestämma vad som är rätt eller fel. Det har hänt mig förr med ett spö. Mitt spö var feltillverkat och det höll han i affären med om tills hans lagning som han gjorde genom att limma på en ny spötopp inte höll och toppen gick av på vägen hem. Då helt plötsligt var det jag som knäckt spöet visserligen fick jag ett nytt efter en liten dispyt men jag känner mig fortfarande som det var jag som var en gnällig och lögnare till kund.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rulltest inte alltid rätt.
Collapse
X
-
Använt en gold max 3 rulle till all slags fiske i, ja rätt många år, nu. Kanske 10 år (?) och än har inget rostat. Lite färg har släpt, men det påverkar inte direkt fiskekänslan. Fiskar inte så ofta längre men det blir några gånger per år, och för det mesta på västkusten... Köpte denna gold max efter att jag insåg att min min "drag master 5" var för stor för "allround" fiske för en hiskeligt massa år sen.
Jag skall renovera en gammal Cardinal 77 som gått i arv. Den är inte använd på kanske 25 år, men rullar fortfarande fint. Köpte en reservdel i en butik i Uddevalla för kanske 10 år sen (en bygel), men pratade med en försäljare i en butik nyligen som hävdar att ABU har reservdelar till samtliga rullar, även som i mitt fall 45 år gamla rullar.Senast ändrad av Man-ET; 2008-08-12, 01:05.
Kommentera
-
FinFint!Ursprungligen postat av Man-ET Visa inläggAnvänt en gold max 3 rulle till all slags fiske i, ja rätt många år, nu. Kanske 10 år (?) och än har inget rostat. Lite färg har släpt, men det påverkar inte direkt fiskekänslan. Fiskar inte så ofta längre men det blir några gånger per år, och för det mesta på västkusten... Köpte denna gold max efter att jag insåg att min min "drag master 5" var för stor för "allround" fiske för en hiskeligt massa år sen.
Jag skall renovera en gammal Cardinal 77 som gått i arv. Den är inte använd på kanske 25 år, men rullar fortfarande fint. Köpte en reservdel i en butik i Uddevalla för kanske 10 år sen (en bygel), men pratade med en försäljare i en butik nyligen som hävdar att ABU har reservdelar till samtliga rullar, även som i mitt fall 45 år gamla rullar.
Var rädd om din gamla fina 77a och smörj den med bra fett. Va beträffar haspar så har oftast inte ABU så mycket delar kvar. Ring dem: 0454-880 00 och kolla vad de har på hyllan. Har det kvar något till din gamla rulle så köp det
Jag tror säkert UTś oljor och fett kan vara något för dig, annat än symaskinsolja och kompressionsfett. Satsa på bra oljor - det har du igen, särskilt på din gamla fina 77a. En rulle - En svunnen tid!!!Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Har en Shimano CX 2500 RB. Har fem års garanti och har hitills funkat utomodrdentligt. Hoppas bara det inte blir en massa tjafs om det blir fel på rullen. ^^Ursprungligen postat av comer Visa inläggVissa rullar har längre garanti än andra har för mig att vissa shimano har fem år (inte säker) men om så är fallet skulle jag vilja ha med det i testen. Kanske en liten förklaring vad man kan räkna med att få lagat om det nu skulle gå i sönder. Tex om man lyckas slita ut ett lager innan garantin gått ut. Så man inte kommer tillbaks till affären och så ska dom i kassan stå och bestämma vad som är rätt eller fel. Det har hänt mig förr med ett spö. Mitt spö var feltillverkat och det höll han i affären med om tills hans lagning som han gjorde genom att limma på en ny spötopp inte höll och toppen gick av på vägen hem. Då helt plötsligt var det jag som knäckt spöet visserligen fick jag ett nytt efter en liten dispyt men jag känner mig fortfarande som det var jag som var en gnällig och lögnare till kund.[FONT="Times New Roman"][/FONT]Hej!
Kommentera
-
Jag har en Abu Cardinal Drag Master i 4000 storlek. Har aldrig gjort någonting i serviceväg med den rullen och den har bara ett par små skavanker. Ett svagt gnissel när man vevar den (lär försvinna med en droppe olja om jag orkar..Ursprungligen postat av prylis Visa inläggAppropå kalkonrullar... När jag fyllde 20 fick jag en Cardinal Dragmaster av mina dåvarande kollegor... ABU gjorde så mycket skit på den tiden. Vad heter multirullen med manöverpanel, hookset och uppfällbar huv från samma tidsperiod? -Nej förresten,vill inte veta...
) och bygeln fäller inte tillbaka sig själv (man får fälla manuellt) - men bygeln gjorde det för bara något år sedan... har ingen exakt koll på hur gammal den är, men jag tippar på att jag köpte den för cirka 15 år sedan, och tro mig den har varit med om bra mycket...
Har däremot en liten Mitchell haspelrulle i 750 storlek köpt på Berras för ett par år sedan och den rasade direkt. Ok, den var billig, kostade max en femhundring, men vilken skit...
Shimano haspelrullar från runt tusenlappen och uppåt, Ambassadeur lågprofiler till lättjerk, Modifierade Ambassadeur 5000-serien (med flera) till tyngre jerkbaitfiske är det som funkat bäst för mig personligen.
Kommentera
-
Får jag pisk om jag påstår att min "kött-och-potatis-haspel" av det fina märket Fladen är den som har stått emot tidens tand bäst vid kustfisket...
Den spinner inte som en katt men är lite mer som en köttkvarn än som en schweizisk klocka.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFår jag pisk om jag påstår att min "kött-och-potatis-haspel" av det fina märket Fladen är den som har stått emot tidens tand bäst vid kustfisket...
Den spinner inte som en katt men är lite mer som en köttkvarn än som en schweizisk klocka.
Det är du och Elanen. Sorry kunde inte låta bli
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Menar du att vi får dig att dra på smilbanden så är jag med på noterna (annars får du vackert förklara dig - jag misstänker Fladens inblandningUrsprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
Det är du och Elanen. Sorry kunde inte låta bli 
)
Vill bara tillägga att rullen är utrustad med hela 5 (eller var det 6) lager inkl. ett rullager, har aldrig kärvat eller fått en antydan till rost någonstans!
Jag har ägt den i kanske 4 år eller mer. Den har t o m använts från småbåt i Öresund och dragit 3-kilostorskar från 35 meters djup!
Är någon intresserad av detta underverk så kan jag avslöja modellen (är inte i närheten av rullen för tillfället).sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Tänkte bara på Elanens förkärlek för grova "kaffekvarnar" Inget ont menatUrsprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggMenar du att vi får dig att dra på smilbanden så är jag med på noterna (annars får du vackert förklara dig - jag misstänker Fladens inblandning
)
Vill bara tillägga att rullen är utrustad med hela 5 (eller var det 6) lager inkl. ett rullager, har aldrig kärvat eller fått en antydan till rost någonstans!
Jag har ägt den i kanske 4 år eller mer. Den har t o m använts från småbåt i Öresund och dragit 3-kilostorskar från 35 meters djup!
Är någon intresserad av detta underverk så kan jag avslöja modellen (är inte i närheten av rullen för tillfället).
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Det är min grövsta kvarn. Annars så använder jag så små/smidiga hasplar som fisket tillåter.Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggTänkte bara på Elanens förkärlek för grova "kaffekvarnar" Inget ont menat
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 144 visningar