fisketryggsavgift - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fisketryggsavgift

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fisketryggsavgift

elelr vad det nu heter som dom har i Norge där det kostar en slant för alla som vill doppa sina drag, maskar,boilies osv i nått vatten nån gång under året

hur många skulle tycka att det var ok med nått sånt i Sverige?

jag själv skulle lätt kunna betala 150-200 kr/året för att i fortsättningen ha ett fritt fiske längst svenska kusterna.....

Fisketrygden i Norge gäller enbart i vatten med anadroma arter.Dvs fiskar som vandrar från havet upp i sötvatten för att leka. Personligen skulle det kännas bättre med en sorts licen som man får teckna för fiske i "allmäna" vatten.Gärna med en liten "utbildning" kopplad till det hela.Lite vett och etikett i naturen, vilka arter är det jag fångar hur göra vid möten med vilda djur osv...

//Stefan

Kommentera

precis
      och pengarna skall gå till fiskevård och inte till nån ny motorväg eller så

Kommentera

Ursprungligen postat av rilluren
        precis
        och pengarna skall gå till fiskevård och inte till nån ny motorväg eller så
        Fiskeravgift 01/04/2005 - 31/03/2006
        Alle som har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøaure og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen, skal betale fiskeravgift. Fiskeravgifta betales som årsavgift og gjelder fra 01/04/2005 til 31/03/2006

Før måtte man betale den for å fiske etter øring i fjellet, eller i vann med øring. Men så er det ikke lenger, og da blir enda litt mindre penger til fiskvård.
        Som går utover kalking av elver og vann osv.

Michael
        'dawg, mans best friend!

Kommentera

Men är det snack om att införa en skatt på sportfiskeredskap? Den är väl tänkt att gå till firskevård o,s,v.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aardwolf
            Men är det snack om att införa en skatt på sportfiskeredskap? Den är väl tänkt att gå till firskevård o,s,v.
            Jovisst säger man att den skall gå till fisket. Men skatter är inte öronmärkta i Sverige, så den går väl rakt ner i det svarta hålet.

Om det däremot är en avgift som faktiskt går till fiskevård (för sportfiskare i första hand), så betalar jag gärna. Fast jag tycker att det är lite svagt att dom 25% man redan i dagsläget lägger på inte räcker.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
              Jovisst säger man att den skall gå till fisket. Men skatter är inte öronmärkta i Sverige, så den går väl rakt ner i det svarta hålet.

Om det däremot är en avgift som faktiskt går till fiskevård (för sportfiskare i första hand), så betalar jag gärna. Fast jag tycker att det är lite svagt att dom 25% man redan i dagsläget lägger på inte räcker.

/D
              Instämmer med detta, eftersom skatterna inte är öronmärkta så skulle jag vägra att det tillkom en skattning på sportfiskeutrustning, men som Danne säger om det vore en avgift som oavkortat gick till fiskevård så är det en annan sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av rilluren
                jag själv skulle lätt kunna betala 150-200 kr/året för att i fortsättningen ha ett fritt fiske längst svenska kusterna.....
                En femhundring, tusing per år e det väl värt. Fast det är klart, jag skulle betala det som krävdes. Kanske inte alla som resonerar så.

//K
                BJ@

Kommentera

Om pengarna oavkortat går till fiske vård står jag först i kön, speciellt om det gäller Östersjöns kustområden, som det ser ut för tillfället verkar de behövas bäst där nu.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 522 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34