Erfarenhet av inlinebete till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av inlinebete till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenhet av inlinebete till havsöring?

Är sugen på att prova. Någon som har erfarenhet av att fiska HÖ med inlinebeten (både wobbler och skedar) som kan dela med sig av erfarenhet? Framförallt i jämförelse med vanliga skedar och kustwobblers. Något man ska tänka på teknikmässigt?
    Danskarna använder inline i hög utsträckning, är det för att de fiskar bättre eller tradition?

Körde inline beten hela tiden föra året.
    Värt att tänka på är det inte går att knycka in dragen lika kraftigt och tänker då framförallt på vobblers. Då draget åker upp på linan så du tappar kontakt för ett ögonblick. Blir lättare trassel med fiske med upphängare vid underarmskast(hamnbassänger).

Den största fördelen är att du inte tappar i närheten av lika många fiskar när öringen inte kan bända sig loss mot draget. Sen så roterar ju skeddragen på linan så du slipper att den tvinnas så förbannat. De roterar också betydligt mer, då de slipper dra runt krok och lina. Sen så blir dragen lätt "vasskyddade" vad användningen av enkelkrok (till ex http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...Blinkkrog.html ) då den kommer att hänga mer eller mindre rakt neråt och den kroken jag länkade till är också lätt inåtböjd.

Kommentera

Ett tips som jag snappade upp från filmen Havsöringens hemligheter 3/4 var att köra med enkelkrok och på denna linda lite flash så att kroken ser ut som en glittrig liten fluga....då fiskar kroken även om genomlöparen glider upp en bit på linan.

Har kört lite grann med genomlöpare och för egen del är en reflektion att jag inte håller på och byter drag lika ofta som det kan bli med vanliga drag.....sen vet jag inte om det är någon nackdel.....har man ett drag man gillar och tror på så är min uppfattning att det är viktigare att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt än exakt vad som sitter ovanför kroken....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        ...

Har kört lite grann med genomlöpare och för egen del är en reflektion att jag inte håller på och byter drag lika ofta som det kan bli med vanliga drag.....sen vet jag inte om det är någon nackdel.....har man ett drag man gillar och tror på så är min uppfattning att det är viktigare att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt än exakt vad som sitter ovanför kroken....

/S
        Det är ytterliggare en fördel. Bättre att promenera runt o kolla efter vak. Ännu bättre är det att sitta o fika med kaffe och choklad, eller varför inte lite whiskey och vänta på att fisken kommer till en själv.

Glöm inte att ha spöt redo för när det börjar vaka

Kommentera

Ett litet flötesstopp (en sånn liten gummiplutt) över betet kanske för att förhindra knyckproblematiken?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 460 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art