Långkastare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Skitfiskaren
    Jag har en Suverän rulle och ett 9fot ProMax spö. Linan är någon spunnen 0,14mm.
    Med detta gear borde du kunna skicka iväg dragen långt ju.

som alla andra säger så är det träna, träna och återigen träna som gäller i detta fallet tror jag..

sakerna verkar ju vara ok.

Kommentera

ja, en riktig långkastare men den tekniken är ju inte direkt applicerbar i det verkliga livet så att säga.

Kommentera

Hej
        jag tycker det är lättast att kasta långt om man har ett långt spö och att man använder ett drag som är kompakt och ligger ganska nära den angivna max vikten för vad spöt klarar, när jag själv vill komma lite längre så kör jag med en rocket rulle utan broms vikter (har man istort sett ingen broms utan bara bromsar med tummen, snärta inte i utkastet! detta ger ett skat bo som täcker hela rullen) + ett fladen (12fot max kastvikt ca 70g) , fireline 0.20 (+en bit nylon för att inte fireline linan ska gå av i kastet, då den inte töjer sig nått) och en 60grams wiggler. sen så under själva kastet så är det viktigt att man inte snärtar (man får ett fint skatbo i rullen + att linan kan gå av) och att man kastar med "hela" kroppen och inte bara armarna... det ska vara en axelerande rörelse. (lite som man gör i en golfsving...)

Men nu gällde det ju inte multi rullar utan haspel, och med haspel så använder jag en gammal Promax rulle (fireline 0.20) och ett billigt mjukt berkly spö (11-12 fot 20-25g max kast vikt) och någor lämpligt 20g drag, kastar på samma sätt som jag kastar med multiplikatorn dvs i en mjuk och axellereande rörelse. och jag kommer ca 2/3 delar av längden som jag kommer med rocketen. ett av problemen med att kasta långt med haspeln för mig är att linan skär in i pekfingret alldeles innan jag ska släppa den. av den anledningen testar jag inte kasta så långt med haspel då såren man får av linan svider endel... =) menmen skulle nog ge tipset att fixa ett lite längre spö i "rätt" kastvikt och sen att du tränar på att kasta... då kommer du att få bra kast längder... kan ju säga att jag klarar att kasta över utloppet från en kraftstation och det är ca 100m brett där jag kastar över med multirullen. (retade en komis lite då jag kastade mer än dubbelt så långt som han, slutade med att han bytte spö och skyllde på att det var kasst/'fel på det'/'ingen bra känsla') =P

menmen i jämförelse med dom som syslar med kasting så kastar man kort... och träna så ska du se att man kan kasta riktigt riktigt långt...

/.M./

Kommentera

Den kastteknik för tvåhandsspö jag fått lära mig av svensk casting-elit och som faktiskt fungerar i den miljö man fiskar, går till som följer (förutsatt att man är högerhänt).

1. Högerhanden vid rullfästet, och håll högerhanden stilla framför Dig och tänk Dig att högra handleden endast skall fungera som en ”led”.
          2. Vänsterhanden i änden av spöet, och för sedan vänsterhanden fram och tillbaka och känn spöets aktion, släpp ut c:a en halvmeter med lina.
          3. För vänsterhanden framåt tills den är rak och rakt framför Dig, högerhanden är fortfarande framför Dig men med krökt arm. Spöets ände pekar nu snett bakåt till höger.
          4. Håll högra handen stilla medan Du drar spöets ända mot Dig med vänsterhand med kontrollerad kraft.
          5. Släpp iväg när Du finner det lämpligt.
          Den rutinerade kompletterar 4an med lite påskjutande hjälp med högerhanden

Sen är det bara att komplettera verksamheten med svindyra specialspön, linor, spolar, lagringar och grunkor.

Med all respekt för tidigare talare har jag ingen tilltro till multirullar utan bromsvikter då dessa endast gjort livet besvärligare utan att tillföra mig någon som helst extra kastlängd.
          www.utreel.com

Kommentera

=)
            Jo det är lite trassel med multi rullar utan bromsvikter... tills man får till kasten utan att snärta, och att man får in känslan med tummen, då går det bra... (men hur mycket mer det ger, det är en annan sak... det är inte speciellt storskillnad och inget man ska testa innan man är bra på att kasta med multirullar..) men man kastar mer än tillräckligt långt med en vanlig haspel (eller o moddad multi)

UT det var intresant det där om hur man ska kasta. påminner om sättet jag kastar på (fast jag har inte fått något tips på hur man ska kasta, det har bara blivit så), fast jag vrider överkroppen lite i kastet och skjuter fram höger axel och höger arm (handleden vrider sig lite i kastet) samtidigt som jag drar ner vänster arm och har den lite böjd (funkar bäst på tvåhands spön med ett långt hantag)... tror dock jag måste testa att kasta som det har beskrivits tidigare i tråden, med vänster arm rak... kortfattad version, jag drar ner bakdelen på spöt och skjuter fram övredelen av hantaget.

/.M./

Kommentera

Sen kan det naturligtvis bero på en sak till... Betet! Står du och kastar en normal vobbler och grannen kastar med en 30 gr Vicke, så kastar han säkert dubbelt så långt.

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 543 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85