Var på Dreviken-Långsjöns årsmöte idag. Plutten hade för andra året lagt in om nätförbud i Dreviken-Långsjöns vatten. Vid omröstningen segrade nätgökarna med övervikt i röster 29-13. Tänk att folk är så dåligt upplysta. Att dom vill träska med nät. När man vet hur skadligt det är. Och när det är tomt med fisk på många håll i havet. I Magelungens fiskevårds Förening tog vi bort nät redan på 70-talet. Länna Fiskevårds Förening tog bort näten förra året. Är det fler i landet som föreningarna fortfarande värnar om sina mängdfiskande redskap.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Årsmöte Dreviken-Långsjön.
Collapse
X
-
Ja jättemycket. I Magelungen ser man i sällsynta fall ett tjuvnät. Fisket blir ju kollosalt bättre för sportfiske. Och för en som är fiskevakt blir ju jobbet enkelt. All nät upp. Jag vet av egen erfarenhet som fiskevakt i många år. Nät sållar ju bort speciellt mycket grov borre.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Så fint!
tjuvnätsdelen bryr jag mig inte om så mycket nät som nät sas.
Men jag är ju nyfiken på fisket och fisken, bkvf ebdgn.
Det sista skrevs av en 6 månaders tjej..
Har kamrater som menar att spöfisket tar deras fisk. Öbor sedan gammalt.. Kör nog endast nät. Längre söderut och i havet.
tog paus här.. lillan skulle göra annat.
Men jag är som person en frågvis en. Så jag ville veta om det är en på något sätt mätt observation eller en slutsats som man dragit eftersom man vet att nät sållar grova abborrar. Nät bort altså måste fisket ha blivit bättre.
Hur länge har nätförbudet rådit, hur lång tid tar det för en abborre att växa upp och bli grov tex.Senast ändrad av esobus; 2005-03-20, 09:00.
Kommentera
-
Abborren har ju den nackdelen att den lätt trasslar in sig i nät. Gäddor sätter sig inte lika lätt i nät. Lägger man nät efter bergkanter där abborren gärna håller till. Då sållar man snabbt bort dessa därifrån. Ännu lättare om det är kräftor i sjön. Dom trivs ju vid berg och hårda bottnar. Sen om det samlas ihop ett stim storborre för jakt från ett stort område. Blir ju hela stimmet av jagande abborrar fast i nätet på en gång. Har själv varit med om det. Efter ett åskväder i en sjö fyllde vi näten till brisningsgränsen. Satt upp till hundra fetborrar i två nät. Och när vi plockade in abborre ur näten fyllde det på hela tiden. Usch för nät. Det var sista gången jag tog i ett nät efter det. Snacka om rovfiske när man nätfiskar.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 275 visningar