Ursprungligen postat av Cannonball
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gälgreppet, ärligt talat??!!
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDen som var något att ha. Smått och för gammalt släppte man åter. De några dussin gäddor per år som hamnade på matbordet gjorde nytta och man drog inte upp och skadade fisk bara för sitt eget höga nöjes skull. Ur etisk synpunkt finner jag det fisket mindre problematiskt än det som gett upphov till de skadade fiskarna på de bilder min kommentar syftade på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PuttePP Visa inläggAngående upptagning av gädda blev jag riktigt förvånad när jag råkade gå in på den här fiskeguidens blogg. Nästan varenda gädda som tagits upp var upptagen med huggkrok, http://www.johan-broman.se/blogg/201...dda-och-gadda/
Helt otroligt att en guide jobbar på det sättet, hur många gäddor hinner han inte skada under en säsong om de plockar 15-30 st per dag.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ante912 Visa inläggFrån Bromans facebook: "OBS! Jag undanber mig kommentarer här på min fb sida om den tillplattade, rundade huggkroken som jag låter mina gäster lyfta fisken med innan vi återutsätter den. Kroken skadar inte fisken och fyller samma funktion som en hand vid gälgreppet. Och fisken får endast hänga lodrätt i några sekunder när den fotas och sedan återutsätts. Punkt."
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg.....som man bäddar får man ligga...
/S-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ante912 Visa inläggHan skrev det alltså i samband med att han laddade upp bilderna som tidigare länkats i tråden, innan the "shitstorm" kom
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
Undrar varför "omsätter mycket pengar" kom först i uppräkningen. Eller, förresten, det undrar jag inte. Pengar är det viktigaste som finns nuförtiden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ante912 Visa inläggFrån Bromans facebook: "OBS! Jag undanber mig kommentarer här på min fb sida om den tillplattade, rundade huggkroken som jag låter mina gäster lyfta fisken med innan vi återutsätter den. Kroken skadar inte fisken och fyller samma funktion som en hand vid gälgreppet. Och fisken får endast hänga lodrätt i några sekunder när den fotas och sedan återutsätts. Punkt."
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggUndrar varför "omsätter mycket pengar" kom först i uppräkningen. Eller, förresten, det undrar jag inte. Pengar är det viktigaste som finns nuförtiden.
De flesta medlemmar på forumet släpper tillbaks fisk i hög grad, för att de och andra ska kunna fånga fisken igen när den är större. Alla är inte giriga och själviska, och tänker att ingen ska få fånga den här fisken igen för den är min och bara min. Många fiskar faktiskt för nöjet, både ens eget och andras.
Kommentera
-
Här kommer mina "tips". En glad gädd(snip)-amatörfiskare som trots allt inte behöver oroa sig för krokar i fingrarna...
Har nyligen börjat använda Savagear's XL knutlösa gummihåv för gäddfisket från båt. Fick den för 320kr (om jag inte minns fel) på sportfiskemässan efter en stunds prutande hehe. Håven är stor som ett hus vid första anblicket. Löjligt stor. Men den viks ihop när den inte används och skaftet går att "fälla in". Efter ett tag vänjer man sig vid storleken och börjar uppskatta den mer och merMåste säga att avkrokningen aldrig varit så smidig som nu, även om jag hitintills i år bara dragit snipor på några kilo.
Otroligt enkelt att håva och kroka av gäddan då håven är stooor. Kan även tänka mig att en 10 kilos gädda känns "halv-liten" i en sån. Direkt efter håvningen låter jag gäddan "simma runt" i håven (som är kvar i vattnet) en kort stund, den brukar bli lugnare då. Håven lutar mot relingen och sitter kvar vid båtkanten hur stabilt som helst, behöver inte alls hålla i den.
Jag krokar av gäddan direkt i håven. Detta ger mig gott om tid, utan stress och helt utan ansträngning då jag inte behöver lyfta gäddan alls. När den är avkrokad så låter jag den simma runt en kort stund till, tills jag förberett kameran och vågen.
När det är dags för att ta det obligatoriska fotot så lyfter jag gäddan med gälgreppet helt utan risk (då det inte finns krokar kvar). Efteråt väger jag den eventuellt (går att göra direkt i håven, ja), och sedan släpper den fri.
Förstår inte varför folk ska envisas med att köra "det coola och livsfarliga gälgreppet" direkt efter att fisken drillats in, och innan avkrokning. Verkar vara någon sorts "prestiege"-grej eller nåt. Ju grymmare du är på att gälgreppa gäddan desto bättre gäddfiskare... eller?Kanske något sorts mode som blev till efter "Gäddfeber"-filmen där grabbarna grus lyfte 16-kilos gäddor med gälgreppet som om de aldrig gjort annat.
Skaffa stor håv, du kommer inte ångra dig!Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
|
9 svar
1 063 visningar
0 gillar