Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad anser ni om detta?
Collapse
X
-
Låter som svartsjuka tycker jag.
Jag skulle helt klart föredra några vertikalfiskare med elmotor på en sjö framför bensindrivna trollingskepp. Sen att vertikalfiske är väldigt effektivt är det ju inget snack om. Dessutom tar nog den mesta fisken skada av att dras upp från större djup än 12-15 meter.
Knepig fråga...
Ska den ena bort, borde inte den andra få vara kvar.
Kommentera
-
Fast jag anser inte att sportfiske bedrivs på det här viset. Ekolod, trolling å hela köret, maxutrustning, nä. Jag tycker det går att jämföra med fusk i spel å massa annat. För mig personligen så handlar det om att lära sig så mycket som möjligt och dessutom hitta fisken själv och på så vis ge den en chans.
Det är så jag funkar, jag ser det som en kamp mellan mig och fisken, och jag anser att vi är på samma vilkor när jag står vid kanten och kastar eller är ute på sjön och kastar, utan ekolod.
Men vill man ha all den där jävla utrustningen och inte kämpa överhuvudtaget för att få fisk så är det ens eget val. Det är väl egentligen inget nytt att svenskar är så jäkla lata att de söker genvägar till precis allting.
Nej, att se folk sitta med 8 spön, ekolod och åka runt och trolla efter fisk där dom exakt vet vart den är kan utan problem jämföras med yrkesfiske. Det tar bort skönheten och själva känslan när man lite oväntat får ett rejält hugg.
Kommentera
-
thimma87,
nu har du gjort ett rejält övertramp... diskussionen om vad som är och inte är sportfiske utmynnar sällan i något gott om den förs på ett aggressivt och osakligt sätt. Det hjälper inte att du skriver att det är din privata åsikt när du så kategoriskt förkastar trolling som sportfiskemetod. Samtidigt tycker jag att du inte har så bra koll på fångstudelning inom trolling... det är långt ifrån jackpot varje tur.
Lathet... att hålla en båt i topptrim, asa med en massa utrustning, hålla koll på utrustningen o.s.v. det är mer än jag orkar med. 
Vill du ge fisken en ärlig chans? Ta på dykutrustningen och fånga den med munnen/käkarna! Då har du samma förutsättningar som fisken (eller inte).
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Så du menar på fullaste allvar att du anser det vara sportfiske eller fiske överhuvudtaget när man enbart ställer spöna i båten och åker runt och väntar på napp? Där skiljer sig våra åsikter åt ganska rejält. Dessutom var jag inte ett dugg aggressiv i inlägget ovan.
Du kallar det kategoriskt, jag menar att det är argument för varför jag förkastar trolling som sportfiskemetod. Personligen tycker jag man faktiskt ska arbeta med spöt om det ens ska räknas att man fångat fisken själv.
Jaså? Jag har flera bekanta som själva kan vittna om att det är extremt sällan de kommer hem utan fisk när det använder sig av trolling, ekolod och en dos tålamod.
Du verkar tro att jag förkastar metoden utan att själv ha upplevt den men det är tvärtom - jag har upplevt den, och att "hålla en båt i topptrim", snälla nåååågon, du måste skämta med mig? Ja, hasa massa utrustning gör jag varje gång jag åker iväg över dagen, och det blir ofta långa promenader till vattnet jag ska fiska vid, med en enormt stor ryggsäck smäckfull med det jag behöver för dagen.
Sen säger det väl det mesta när du själv säger att "hålla koll på utrustningen" är med än vad du klarar av - då undrar man hur du tar dig igenom dagens mest triviala utmaningar.
Ber om ursäkt om mitt inlägg involverar en del pikar, som dock inte är lika fräsigt formulerade som dina.
Mvh!
Kommentera
-
thimma87,
Jag uppfattade ditt inlägg som lite aggressivt... du skräder inte på orden och delar ut en hel del smockor till alla som trollar.
Osakligheten i ditt inlägg är enligt mig att din beskrivning av trolling inte stämmer så bra överens med verkligheten. Det krävs en hel del skicklighet och kunskap för att bedriva fisket på ett effektivt sätt. Koll på: beten/färg, djup, fart, riggar o.s.v. som dessutom måste anpassas efter rådande omständigheter. Det räcker inte att dänga i spöna och gå och lägga sig. 
Jag trollar inte. Orkar inte hålla koll på ekolod, båt, många spön etc. Kanske kommer jag falla dit någon vacker dag?
Själv fiskar jag med max 3 spön åt gången de få gånger jag larmmetar. Edit: Jag ismetar med 4 spön.
Oftast fiskar jag med 1 spö. Precis som du går jag långa sträckor med tung packning... det jag har i boxarna och ryggsäcken har jag otroligt bra koll på och utrustningen är alltid i topptrim. Jag föredrar att fiska med bara ett spö för då känner jag att jag har total kontroll och kan vara på hugget direkt när det nappar.
Skillnaden kanske är att jag metar mest och då mäskar jag. Även det kanske du ser som fusk? Jag förbättrar mina chanser mot fisken.
Som jag gång på gång framhåller när denna debatt blossar upp: Each to his own! Alla gillar vi olika saker. Det egna fisket är för mig inget rättesnöre när det kommer till definitionen av sportfiske. Är vi många så är vi starka - en bred definition av sportfiske främjar vår sak!Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-27, 20:26.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
NINA´s C&R projekt 2012 kanske kan ge lite inblick i det.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggC&R på laxfiskar är lite knivigare än på andra arter. Jag vet inte om det är en myt men t.ex. många öringfiskare påstår att en blödande öring är en död öring.
Kommentera
-
Ja undrar om fisken tar skada vid C&R från djupen, det finns en hel del fiskar i havet som kommer upp från betydligt djupare hålor än 15m. Men de e klart de kanske blir förvirrade och kanske drabbas av nån form av dykarsjuka pga trycket. Dom gånger man fått fisk på djupare vatten har dessa dragit som en avlöning ner i djupet kanske för att jämna ut trycket vad vet jag.
Sen vad som är sportfiske och inte kan nog diskuteras i evigheter som sagt, sportfiske handlar inte hur man fiskar utan inställningen till själva fisket. En som kör trolling, verktikal, spinn, mete eller fluga har en sak gemensamt när de kallar sig för sportfiskare, värnar om miljön och fiskarna. Alla dessa kategorier släpper tillbaka mestadelen av sin fångst och tar hem matfisk då och då. Medans en hobbyfiskare fyller sin ryggsäck med "matfisk" oavsett om de är små eller stora för frysen måste fyllas med fisk.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Tycker Sommens FFV hanterar frågan ovanligt förnuftigt när man verkar ha intentionen att faktiskt "förstå" innan man bestämmer om sina regler när det gäller vad som är hållbart eller inte.
Att sedan frågan om ett allt mer tekniskt sofistikerat och mer resurskrävande sportfiske skapar en hel del funderingar kring vad som är sport eller bara ett fiske vilket som helst, det kan jag nog hålla med om i vissa fall. När kommer betet med en mikrokamera som man från sin båt kan styra rätt ner i käften på fisken? Steget från prickskyttefiske med färgseende, sorterande knivskarpa vidvinkellod på gps navigerade båtar, är nog inte så stort som man ibland skulle önska.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
12 980 visningar