Billig kinesisk "skitlina" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig kinesisk "skitlina"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Billig kinesisk "skitlina"

    Har länge retat mig på att flätlinor är så j*vla dyra. Särskilt med tanke på att 90% av priset är en ren PR-kupp från företagen som sätter sina namn på spolarna som ofta kommer från samma tillverkare.

    Så... Jag gjorde en impuls grej och beställde totalt två kilometer flätlina med fri frakt från Kina för under 400 spänn. 1000 meter 0,14mm och 1000 meter 0,20. Har några rullar som ska agera försökskaniner. Men vad jag har läst på andra utländska forum så ska det inte vara något större fel på de kinesiska linorna, snarare tvärtom.

    Hur många meter Fireline (som ex) får man för 400 spänn? Ungefär 200 meter. Case closed...
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

  • #2
    Intressant, man blir ju rätt less när man ska köpa lina varje gång, inte direkt några roliga inköp som beten osv..
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

    Kommentera


    • #3
      Less är bara förnamnet.. Har faktiskt flera rullar som ligger utan lina i dagsläget för att jag stör mig så mycket på linpriserna. Man är inte gjord av pengar heller...

      Ska återkomma när linorna dimper ner om en månad typ (fri frakt betyder inte snabb frakt...).
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

      Kommentera


      • #4
        Någon länk till linorna? ockerpriser och fel dim. är något jag stör mig galet på.

        Kommentera


        • #5
          Jag sökte på "dyneema fishing line" på Ebay och sorterade efter pris. Finns flera säljare att välja mellan. På spolarna på bilderna stod det "Yu Wei". Hade allt ifrån 6lb till 100lb lina att välja mellan. Flera färger också, enfärgade och flerfärgade.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

          Kommentera


          • #6
            Den där Yu Wei linan låter till spec bättre än den power pro jag har. Den är 0.23 mm och ska enligt svensk/eu-standard vara 15 kg, och 9 kg i USA. Den klarade 8.8 kg.

            Skulle vara kul om den här klarar 9.1 på 0.20 mm bara.

            Får nog köpa lite kina-lina och göra tester.

            Kommentera


            • #7
              nu är jag ingen expert på linor från kina men jag köpte en rulle sufix flätlina 0.12 tror det va 1200 m på den.
              köptes via nån kina sida bara för att testa den på min sorön stx 10. linan kostade 350 kr eller nått i den stilen och den håller ännu, inte behövt byta den från rullen än. Undrar bara om det verkligen är sufix eller om dom drar på nån billighetslina och märker
              bulken med olika namn. lika dant som man kan hitta hur mycke power pro lina på tradera till en hyfsad slant, är det verkligen power pro man får?

              Kommentera


              • #8
                köper power pro från tyskland. Priserna e så mycket billigare där.

                Kommentera


                • #9
                  Det är rätt stor skillnad mellan de olika "kinalinorna" också. Nu har jag bara testat två olika linor. Det är linor med 4 kardeller - som är det vanligaste bland flätlinor.

                  Tidigare köpte jag Spectra Extreme Braid (som jag har i både 20 lbs och 60 lbs) som var helt ok men lite lös i flätningen så den blir väldigt platt. Trots detta är linan ganska stel. Den har också en extrem flytkraft. Den kunde jag inte jämföra med något känt märke.

                  Nya linan "Chi Tian" (på bild hette den Aikelun eller Modern) jag köpt från MumuJiuri är hårdare flätad och mycket rundare och känns som Power Pro. EDIT: Jag har nu kollat noga på de 2 olika Mumujurilinor jag har. Den gula på 40 lbs har styvare fibrer och är hårt flätad/"rund"/styv. Den gröna på 50 lbs har mjukare fibrer och är lösare flätad/"plattare"/följsam. Jag ser inte någon större skillnad i tjocklek på linorna. Den gula ska vara 0,28 och skillnaden mellan den gröna på 0,32 mm är minimal. Jag tänkte att denna uppdatering är på sin plats för att visa att det faktiskt finns skillnad på linornas egenskaper inom samma kinesiska märke. Det kan ju bero på att färgningen, i detta fall, ger linorna olika egenskaper. Eller så är de tillverkade på olika maskiner med lite skillnader i processen? Hur som helst så är det lite som att köpa grisen i säcken.
                  Länk till linan: (bli inte förvirrade av länkens titel )
                  http://www.aliexpress.com/item/Free-...440016797.html

                  Linorna kostade omkring 60kr/300 m inklusive frakt. 20 öre/meter hittar man ju knappt nylonlina för!
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-04, 20:26.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har hittat en något dyrare lina än de tidigare nämnda. Jag tror i alla fall att den angivna tjockleken ligger närmare verkligheten:
                    http://www.aliexpress.com/item/Free-...596687586.html

                    MumuJiuri har ju även fluglina:
                    http://m.aliexpress.com/item/456931418.html




                    Sedan finns det ju även lite "tokroliga" linor från Kina:
                    http://www.aliexpress.com/item/8lb-w...026131481.html
                    http://www.aliexpress.com/item/high-...026119440.html

                    Men vi hittar också riktigt dyr flätlina om vi har tur (Vi får inte ens får se märket... top secret!):
                    http://www.aliexpress.com/item/20m-E...695462108.html

                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-04, 19:31.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X