Bäckmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäckmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bäckmete?

Tjenare!

Jo, nu är det såhär att dom senaste åren så har jag både ensam och med vänner börjat bäckmeta mer och mer.
    Jag börjar nu känna att jag får ganska mycket fisk, men tror ändå att det borde finnas metoder eller knep för följande:

1) Bättre krokningar?

2) Sortera bor småfisk?

3) Större fisk?

Jag vet inte riktigt. Jag vill inte behöva ta upp massa fisk i en bäck eller å för att dom blodar ner hela händerna eller är djupt krokade.

Jag är inte på något sätt missnöjd med mina fångster eller metoder. Men har någon ett knep så man kan sätta tillbaks 1% mer fisk så är det jättebra.

Sist men inte minst, jag fiskar i 3 små skogsbäckar eller små åar. Ingen av dessa är direkt kopplade till vandrande öring, jag fiskar ovanför vandringshinder i alla 3 bäckar (Dammbyggnader, stora fall etc.) Och det finns ingen chans i världen att jag fångar öring i barnkammarna.

Men iallafall, man bli aldrig helt fullärd... Tack på förhand, och ha ett riktigt skeatfeske

Jag är absolut ingen metare men en vanlig metod för att inte få så mycket småfisk är att gå upp i betesstorlek. I ditt fall kanske det går att gå upp i krokstorlek? Har du större krok får småfisken det svårare att få in kroken i munnen. Men bara en teori iaf

Kommentera

Hullinglöst?

Kommentera

Albin, vad har du för utrustning till detta fiske?(spö, lina, tafs, krok, beten...)
        Att veta det är en förutsättning för att besvara dina frågor. Beskriv ditt fiske så tror jag du får ännu fler vettiga tips.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-12, 13:15.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att gå upp nån storlek på krok o använda större bete sållar ju bort en del smått
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Lösningen på problemet med djupt krokade och blödande fiskar ser enligt min mening ut så här.
            Jag använder själv cirkelkroken till allt mete med mask som bete oavsett om jag är ute efter abborre eller öring. Alla arter däremellan som vill nappa och ta masken fastnar! Det är egentligen bara det betesstjälande småbjörknorna som jag har svårt att fånga med den kroken i storlek 10.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Lösningen på problemet med djupt krokade och blödande fiskar ser enligt min mening ut så här.
              Jag använder själv cirkelkroken till allt mete med mask som bete oavsett om jag är ute efter abborre eller öring. Alla arter däremellan som vill nappa och ta masken fastnar! Det är egentligen bara det betesstjälande småbjörknorna som jag har svårt att fånga med den kroken i storlek 10.
              Det var ju förfärligt att du inte fått någon respons på det superba inlägget på 10 år!! Första gången jag såg det men det fick genast en tumme upp!

Använder själv mycket cirkelkrok, dock inte till bäckmete. Funkar ypperligt. Så skönt att få rena krokningar och att kunna återutsätta fisk med svalg och mage intakt.
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Denna tråden blev mer givande än jag hade trott. Cirkelkrok ska jag köpa några påsar, låter som att det ska funka ganska bra. Storlekar får jag väl testa några olika, i vissa bäckar är ju öringarna både petiga och små... Snart ska här ut och fiskas...
                //Albin

Kommentera

Hej Albin, flötmetar du?
                  Ett känsligare flöte skulle kunna bidra till snabbare mothugg och då kan man ju undvika djupa krokningar. Sedan så bidrar ett spö med mjuk topp till att minimera krokskadorna. Du nämnde ju blödande fisk.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag brukar inte flötmeta bäcköring just. Oftast kör jag spinnare eller små skeddrag. Men om man har enkelkrok på spinnaren så blir det inte ett problem.

Annars när jag metat använder jag ofta frilina, eventuellt ett litet sänke på om det är strömt, får att komma ner till botten så man inte fastnar i massa skit när linan drar med strömmen. Då gäller det att göra mothugg på minsta lilla, annars står man där med en öring krokar i svalget. Köpte faktiskt en kroklossare (En sån i plast får enkelkrokar, vanliga och spade end) och den har underlättat.

Jag har faktiskt testat flötmete med, men ganska bra resultat om det är strömt, men är vattnet för grunt så vete faen...

Annars får jag helt enkelt testa mig fram mellan olika idéer och metoder och se vilket som funkar bäst. Jag kan hålla er uppdaterade, om det låter bra

Ha're gött
                    //Albin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar