Balansare eller vertikalpirkar vid pimpelfiske för Abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balansare eller vertikalpirkar vid pimpelfiske för Abborre ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Balansare eller vertikalpirkar vid pimpelfiske för Abborre ?

    Vi har ju mest pimplat med Bergmanpirken med maggots på men frågan är vad som egentligen fungerar bäst ...

    För-/nackdelar med vertilkpirk ?
    För-/nackdelar med balansare ?

    Vad säger era erfarenheter ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Enligt mina erfarenheter så får man nästan alltis större fiskar på balansare än på vertikalpirk.. man kan till och med få på en gädda om man har (o)tur.

    ><(((*>

    _____________________________________________

    Kommentera


    • #3
      Originally posted by El Crapone
      Enligt mina erfarenheter så får man nästan alltis större fiskar på balansare än på vertikalpirk.. man kan till och med få på en gädda om man har (o)tur.
      Hehe! Det är sant!

      Jag blev av med en orange/vit Rapala balansare förra helgen... Det var kul så lange gäddans tänder inte rörde linan! Sen sa det bara snapp!!!

      Bergman: Det jag har erfarit av balansare är att det ger något större fiskar... Bra allternativ när fisket är bra.

      Vertikal ger nog mer fisk. Sen är det lättare att få fisk med vertikal om fisket är segt!
      Prova med att att ha ca 5 cm nylon lina (0,15) mellan pilken och lyskroken. Variera med olika färger på maggots!!

      Kommentera


      • #4
        Jag har har kört med balansare ett par gånger men aldrig fått fisk.
        Så jag tycker presonligen verikalpirken är bättre! En lite vertikalpirk med lyskrok är det som gäller. Det där med lite lina mellan pirken och kroken tycker jag inte fungerar, det är bättre med en liten kedja istellet, den trasslar inte lika mycket som linan och maggoten kommer snbbare ner efter låck rycken.
        För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

        Kommentera


        • #5
          Originally posted by Kurre
          Jag har har kört med balansare ett par gånger men aldrig fått fisk.
          Så jag tycker presonligen verikalpirken är bättre! En lite vertikalpirk med lyskrok är det som gäller. Det där med lite lina mellan pirken och kroken tycker jag inte fungerar, det är bättre med en liten kedja istellet, den trasslar inte lika mycket som linan och maggoten kommer snbbare ner efter låck rycken.
          Man skall rycka på spöt lite annorlunda när man fiskar med balansare...

          Kommentera


          • #6
            JJJ78, intressant ... kan du förklara hur man rycker med balansare ? Är det långa, långsamma "ryck" som gäller ?
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              balansare tycker jag personligen är svårare att fiska med vertikalpirkarna. balanserarna går ju snett uppåt

              Kommentera


              • #8
                jag kör bara med vertikal helst "Hebbe" eller små pirkar med en färgglad lyskrok funkar skit bra hade!
                Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

                Kommentera


                • #9
                  Fick nedanstående svar av Elanen på Fiske.nu

                  "balanspirk funkar bäst när fisken är på hugget. Eller när man vill slippa småpligg. När storabborren är på jakthumör då är balansaren outstanding. Viktigt att byta ut underkroken mot en större krok. Helst en Kamasan långskaftad flugkrok, för själva krokarna på balansarna är inte mycket som biter på dom största borrarna. Vertikal funkar vid allt pimpel. Och pirkar som fladdrar är bäst på stor abborre och då inte för djupt, då det tar lång tid till botten med en sån pirk. Fjuttfisket efter land är det bra med en liten tung pirk som då automtiskt mest går rakt ner med lite skärningar åt sidorna."
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Originally posted by Bergman
                    JJJ78, intressant ... kan du förklara hur man rycker med balansare ? Är det långa, långsamma "ryck" som gäller ?
                    Släpp ner balansaren ner till botten... Dunka till någon gång i botten! Börja med att göra ett ryck i taget! Kolla på linan så ser du när balansaren hamnar tillbax till grundposition! Gör direkt ett litet ryck igen! Oftast kommer hugget precis efter rycket! Sen kan man göra tre mindre ryck efter varandra!!! Balansaren liksom hoppar runt typ som en åtta!!!

                    Bra är om du tittar hur en balansare fungerar genom att endast släppa balansaren precis under isen och titta hur den rör sig! Ganska häftig rörelse har den...

                    Jag har tipsat om en bra hemsida med pimpel taktik i ett tidigare inlägg, men jag hittar inte den igen!!! Du kankse hittar den! Jag skall leta reda på hemsidan när jag kommer hem! MÅSTE JOBBA NU!!! UUUSSH!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X