Prickskytte Gös november - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prickskytte Gös november

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prickskytte Gös november

    Hej undrar om de går bra att göra vertikal fiske efter gös denna tid på året ligger dom på bottnet eller på grundare delar av sjön . hur gör ni?? går det??

    Tack!

  • #2
    Funkar perfekt, kan leta gösen i andra delar än där man hittar gös på sommaren, men de är aktiva ända till isläggning.. Skiljer sig mellan olika sjöar, men bara och leta, hittat fisk både djupt och grunt samt de som står lite djupare och somliga står 2m under ytan..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
      Funkar perfekt, kan leta gösen i andra delar än där man hittar gös på sommaren, men de är aktiva ända till isläggning.. Skiljer sig mellan olika sjöar, men bara och leta, hittat fisk både djupt och grunt samt de som står lite djupare och somliga står 2m under ytan..
      Så man får helt enkelt leta överallt i hela sjön?

      Kommentera


      • #4
        Jag kör inte "prickskytte" (än) efter gös, jag kör vanlig vertikal. Sista vändan jag va ut var väll snart en vecka sedan... Då hitta jag mycke fisk på mellan 6-8 meter. Det verkade som det var där de höll sig då. Fick därimot bara en enda fisk att hugga på hela dagen... De känns väldigt tröga just nu... Eller så va jag bara ut på en dålig dag... Ska testa igen på Tisdag om det inte blåser för mycke så får vi se hur det går :-)

        Kommentera


        • #5
          Våga prova grunt nu, men de står även ute pelagiskt över stordjupen och längs kanter, jag har fått jaga dem på olika platser över sjön nu olika tider på dygnet. Har hittat dem mindre på mellandjupen som jag haft bra fiske på tidigare, nu hittar jag många grundare när de väl är inne och jagar. Svårt att ge generella råd då varje sjö är unik och gösen beter sig olika beroende på en massa olika förutsättningar..
          Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

          Kommentera


          • #6
            Som Mattias säger: Det är svårt att ge generella tips.
            I mina vatten simmar gösarna fortfarande i frivattnet och jagar aktivt. Det gjorde de tills isläggningen i fjol och kommer troligtvis att göra så även i år.
            Bottenfiskarna däremot har varit väldigt tröga nu ett tag. Vi har inte hittat några ekon alls på de "normala" 7-9 meters djupen utan gösarna verkar stå ännu djupare, nedåt 11-12 meter. Eftersom vi inte fiskar gös så djupt är detta bara en gissning.
            Grundare än 7 meter har det varit helt tomt, inte ens abborrar i sikte.
            Av tidigare erfarenheter vill jag avråda från fiske i sjöns grundare delar. Detta eftersom vattnet kyls av snabbare där.
            Fiska gärna branter och grynnor men håll dig till anslutning av djupare vatten.
            Tror du har bäst chans att lyckas då.
            //Micke

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipsen .blir och pröva på söndagen .sjön är inte djup,9 meter djup på ett litet område sen är den 2'5 till 5 meter brukar ni fånga gösen på 3 meters djup också?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jacob.rak Visa inlägg
                Hej undrar om de går bra att göra vertikal fiske efter gös denna tid på året ligger dom på bottnet eller på grundare delar av sjön . hur gör ni?? går det??

                Tack!
                Hej Jacob Rak;


                Fiska långsammare i kallt vatten.

                Alla kemiska processer och livsbetingelser sker långsammare i kyla än i värme. Så är det också med Gösen och andra fiskar i våra sjöar. De rör sig långsammare i kallt än i varmt vatten. Ett alltför snabbt byte lockar inte! Det verkar för svårfångat och skapar misstänksamhet. När man väl hittat Gösen försöker man presentera sitt bete... jig eller betad pirk... långsamt, långsamt och försiktigt och länge framför ögonen på Gösen. Ju längre tid man kan hålla sitt bete ”vid liv” i huggzonen framför ögonen på Gösen desto större chans har man att få napp på sitt erbjudande!

                Gösen är på bettet vid riktigt busväder.

                Gösen är som aktivast vid riktigt busväder eller när solen har gått ner! Igenmulna dagar under vår och höst när vinden biter, regnet piskar vattenytan och de flesta fiskare vill hålla sig inne i stugvärmen framför TV:n då är det full fart på Gösen. Är man på rätt plats vid rätt tidpunkt då kan man få vara med om en riktig huggsexa! Gösen hugger på allt som kommer inom räckhåll! Bästa fångsterna så länge som Gösen jagar aktivt sker oftast på blåvita, gulvita och gröngula wobbler som Bomber 24A och 25A, Cordells Wally Diver CD6, CD7 och CD9 och mångas favoritwobbler Manns 15+ och 20+. Wobbler med guldfärgade sidor och orange rygg brukar också kunna skörda stora framgångar i humusfärgade Gössjöar!

                Gösen är känslig för snabba tryckförändringar.

                Snabbt fallande barometertryck vintertid påverkar Abborren och Gösen negativt? Båda arterna har helt sluten simblåsa i vilken gasmängden endast långsamt kan regleras genom en i blåsans vägg befintlig gaskörtel. Fiskar med sluten simblåsa måste använda muskelkraft för att motverka ett lägre barometertryck. Följden blir då att Gösen i likhet med Abborren blir slö och nappovillig när barometertrycket faller snabbt. Detta kan vara en förklaring till att Gösfisket går dåligt vintertid vid kraftigt och snabbt barometerfall. En annan förklaring kan vara att det vid lågtryck ofta brukar rinna ner "kallt" smältvatten i borrhålet. Det kalla, tyngre smältvattnet sjunker mot botten och förlamar Abborren och Gösen. Fiskar kan känna så små temperaturdifferenser som 0,02 gr. Celsius. Många gånger kan det vara bra att vänta tills vädret har stabiliserat sig och barometertrycket börjar stiga något innan man ger sig ut på isen igen för att fiska
                Abborre och Gös.

                Go for the Big Walleyes!

                Old Firehand

                www.trumman.com
                Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-10, 20:01.

                Kommentera


                • #9
                  jacob,

                  jag personligen fiskar välldigt mycket pelagisk vertikal gös.
                  nu när det börjar bli kallare i sjöarna jag fiskar (6-7 grader) så är det små beten -15cm som gäller. jävligt tama släpp och sävliga rörelser.
                  jag upplever att gösen (iaf i dom sjöarna jag fiskar i) ställer sig pelagiskt över lite grundare vatten.

                  tex idag va jag ute och då stog gösarna på runt 4-8 meter över 10-12 meters djup. när dom under varmare tider står över 20 meters hålorna å gärna vill ha 20cm+ beten.

                  botten gös ska du inte fiska efter. de e bara små gurkor som trycker vid botten :p

                  Kommentera


                  • #10
                    Bra tips av Ingvar:-)
                    Små beten funkar bäst för mig också just nu, gärna i lite skrikigare färger.
                    Däremot när jag var ute i lördags (7,2 grader i vattnet) stod gösarna fortfarande kvar i sjöns djupare delar.
                    De simmade på 3-4 meters djup där det är 16-18 meter till botten och ville ha ganska aktiva lockryck i jiggarna.
                    Men det var även gös inne i "Grytan" som vi kallar den. Det är ett djupare område mellan ett stort grund och några öar där det bara är 12 meter djupt.
                    Det visar hur det kan skilja sig från sjö till sjö och från område till område.......Man får helt enkelt prova sig fram.
                    Skitfiske! //Micke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X