Har gått omkring och funderat en hel del över detta. Har ett fritidshus i skärgården på fastlandet strax söder om Västervik och har en sjö i princip bakom huset. Sjön är dryga 600x300 meter stor och väldigt djup för sin storlek, har för mig ett maxdjup på hela 18 meter. Den saknar i princip utlopp och har inget riktigt inlopp. Blir mycket varm på sommaren och har ett rejält istäcket på vintern. Humusfärgat vatten med näckrosor, vass, klippor och träd närmast vattnet. Bottnen närmast kanten är täckt av nerfallna trädgrenar, därunder är framförallt sten. Har haft strålande fiske efter gädda vid vissa tillfällen i näckrosorna och även dragit stor abborre vid samma ställe. Sjön fiskas i princip bara av medlemmar i min familj (vad jag vet om) och då bara när man inte känner för att ta båten ut på Östersjön.
Och här kommer min fråga.
Kan det vara möjligt att det finns gös i sjön? Och i så fall, hur borde jag göra för att försöka lura upp en? (har aldrig fiskat riktat efter gös)
Omöjligt att få ner en båt i sjön (om man nu inte skulle köpa en Porta-bote eller liknande...). Dock så är det fullt möjligt att konka dit kajaker och fiska från dem. Jigg eller dropshot från land? Kanske bonntrolling från kajak? Vertikalt driftfiske från kajak?
Alla tips mottages tacksamt!
Och här kommer min fråga.
Kan det vara möjligt att det finns gös i sjön? Och i så fall, hur borde jag göra för att försöka lura upp en? (har aldrig fiskat riktat efter gös)
Omöjligt att få ner en båt i sjön (om man nu inte skulle köpa en Porta-bote eller liknande...). Dock så är det fullt möjligt att konka dit kajaker och fiska från dem. Jigg eller dropshot från land? Kanske bonntrolling från kajak? Vertikalt driftfiske från kajak?
Alla tips mottages tacksamt!

Kommentera