Gäddans vandring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddans vandring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Egentligen är det ju ganska logiskt att Det finns Gäddor som lever olika med tanke på dess utbredning . Levnadsbetingelserna skiljer ju en hel del mellan tex en Skånsk å, Mellansvensk stor sjö, ostkustskärgård, liten karg skogssjö eller ett vatten ovan polcirkeln. Om inte Gäddan kunde anpassa sig så skulle den inte vara lika utbredd, precis som Abborren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
      Om man jämför hur långt ut i skärgården man får gädda med var närmsta vassvik finns så verkar de vara benägna att vandra minst någon mil. Om de inte leker i blåstången. Kan de göra det?
      Nu behöver väl inte gäddan en vassvik för att leka, vart kommer det ifrån. Visst får vi gädda ändå ut i yttersta skärgården mot Åland. Mil från Fastlandets skyddade vassvikar. Men gäddan därute tror jag leker i närmsta skyddade fjärd/vik på nå ö. Bara det är tillräckligt skyddat för vågor, strömmar och med en bevuxen strand där vattnet står kvar och värms upp tidigt på våren.

Men frågeställning är ytterst intressant. Har områden där jag vet å ser tusentals gäddor leker varje år för att sedan vara som bortblåsta till sen höst. Efter leken är sedan gäddan utspridd i hela skärgården.

Men en sak tror i alla fall jag. Ingen levande art vandrar mer än den behöver. Så hur långt den vandrar borde bero vart och om den finner föda. Eller tänker jag som en lat och bekväm människa nu

skiljer ju en hel del mellan tex en Skånsk å, Mellansvensk
      Ja Skåningar lär ju vara både feta, dryga och indolenta enligt sägnen.
      Senast ändrad av Exxet; 2014-01-10, 22:28.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Nu behöver väl inte gäddan en vassvik för att leka, vart kommer det ifrån. Visst får vi gädda ändå ut i yttersta skärgården mot Åland. Mil från Fastlandets skyddade vassvikar. Men gäddan därute tror jag leker i närmsta skyddade fjärd/vik på nå ö. Bara det är tillräckligt skyddat för vågor, strömmar och med en bevuxen strand där vattnet står kvar och värms upp tidigt på våren.

Men frågeställning är ytterst intressant. Har områden där jag vet å ser tusentals gäddor leker varje år för att sedan vara som bortblåsta till sen höst. Efter leken är sedan gäddan utspridd i hela skärgården.

Men en sak tror i alla fall jag. Ingen levande art vandrar mer än den behöver. Så hur långt den vandrar borde bero vart och om den finner föda. Eller tänker jag som en lat och bekväm människa nu

Ja Skåningar lär ju vara både feta, dryga och indolenta enligt sägnen.
        Hoppas att skåningarna inte använder mig som måltavla efter det där sista.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
        11 svar
        13 522 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg jimmy85
        av jimmy85