Långtidsförvaring av jigg ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långtidsförvaring av jigg ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långtidsförvaring av jigg ?

Hej alla,

Sitter och rotar i diverse planoboxar och ser att jag har köpt på mig en hel del (samt börjar kännas i ryggen)

Hur förvarar man jigg på bästa sätt ? Jag ser att visa svansar blivit sneda av att ligga i lådorna och jag gillar att veta att jag har ett lager.

Ska de oljas på något sätt ?

Kom gärna med tips på hur ni tänker och förvarar er jigg/beten för att snabbt få översikt och med er det som behövs på vattnet

Zip påsar är bra.

Kommentera

Tänkte bumpa upp denna då jag fortfarande har vissa tankar kring detta,

Zip påsar funkar ju jättebra till små till medium giggar, men hur gör ni med STORA beten ex mcrubbers, söderjiggen och Dexters osv.

Jag pallar verkligen inte ha tacklat 10 kg plast som ska släpas till båten varje gång, hade varit trevligt och ha ett bra system där man kan plocka på sig den jiggen i spannen den dagen man ska ut.

Och problemet är som jag ser det, sneda kroppar, svansar deformerade jiggar samt missfärgade jiggar som ligger och smetar på varandra.

Hur gör alla, eller ni har inte dessa bekymmer och kastar allt i lådor och hoppas på det bästa ? För jag tror ingen går och köper feta jiggar a 70-120 spänn stycket i tid och otid

Kommentera

Tjena
        Har haft liknande problem min lösning blev att jag köpte mig en större balja 65l på Biltema. Finns större upp till 80l.
        Borrade sedan hål i kanterna precis som på en beteshink o har hängt alla mina gummibeten i den ( får plats med 96 st )
        Sedan är det lätt att välja de man vill ha inför varje fisketur.

mvh
        Christian
        Member of team PFS
        Go Fish!

http://predatorfishingscandinavia.blogspot.se

Kommentera

Silikonolja finns på sprayburk på t.ex Biltema.

Det kan man behandla gummidetaljer med

Kommentera

Hur förvarar man jigg på bästa sätt ? Jag ser att visa svansar blivit sneda av att ligga i lådorna och jag gillar att veta att jag har ett lager.
            Försök förvara dom svalt och gärna separerade från varandra framförallt under sommaren annars händer det lätt att dom smälter ihop till en stor gummiklump, sen är det bara att slänga skiten.

Om jag ska fiska jigg under sommaren brukar jag slänga ner dom i en kylväska för säkerhets skull.

Kommentera

Ursprungligen postat av Christian77 Visa inlägg
              Tjena
              Har haft liknande problem min lösning blev att jag köpte mig en större balja 65l på Biltema. Finns större upp till 80l.
              Borrade sedan hål i kanterna precis som på en beteshink o har hängt alla mina gummibeten i den ( får plats med 96 st )
              Sedan är det lätt att välja de man vill ha inför varje fisketur.

mvh
              Christian
              Jag har faktiskt varit i de tankebanorna, men hur hänger du dem i baljan då ? jag har ju bara en jiggskalle i dem som jag har tacklade ! Jag har vänt och vridit på detta men mina gråceller vill inte vad jag vill!

Sedan har jag ett knippe shadar som är helt nya som jag inte har en tanke om hur jag ska förvara vettigt ...

Svalt står de i Garaget så det är inga bekymmer,

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
                Jag har faktiskt varit i de tankebanorna, men hur hänger du dem i baljan då ?
                Denna beteshink är stor och rymlig. Om du inte vill köpa en sådan utan göra en själv så kan du i alla fall inspireras av krokarna som de hänger sina jiggar/softbaits i.

Kommentera

..om du inte har något annat att hänga dem i; klädnypor (i trä) på en tråd? Jiggar inte själv, bara en tanke. :P

Kommentera

Fortfarande inte särskilt nöjd med min lösning här hemma, jag gillar jigg men det suger att förvara och ha i lådor.

Där uppskattar jag verkligen wobblern bättre bara att kasta i en stor hink om så önskas ....

Funderar på att köpa flera stora BFT lådor och förvara efter ungefärlig kulör ....

Kanske andra som går i funderingar nu i lågsäsong och kan slå våra kloka samman ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34