Problem med multirulle ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med multirulle ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tittade på din film igen. Nu ser jag en grej. ...eller rättare sagt jag ser ingen linspridare röra sig när du vevar så då blir min slutsats att spolen inte roterar när du vevar. I så fall antar jag att du borde kontakta ABU i Svängsta om du inte får något bättre svar här i tråden. Filmen var lite suddig så först trodde jag bara att flätlinan inte "greppade" i spolen...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Om spolen snurrar men inte linspridaren är det med stor sannorlikhet
      det vita plastdrevet i änden av spolen som behöver bytas.

Kommentera

Dra åt slirbromsen, hjälper inte det är det något i frikopplingsmekanismen som kärvar.
        Håller med dig, kan det ha något med pinjongdrevet eller stjärnhjulet att göra ?
        Hoppar frikopplingen tillbaka i läge ?

Om TS inte kan skruva själv eller är osäker är det bättre han tar den till en butik och låter dom titta på det, om vi inte kan hålla i rullen fysiskt blir det nog mest att spekulera från vår sida.

Kommentera

Prova tryck ner tangenten och sen veva. Det har hänt mig att tangenten fastnar lite grann och då uppstår samma sak som man ser på filmen. Annars har de andra skrivit bra tips!

Kommentera

Jag testar i denna tråd, då sökfunk inte hittar det jag vill.

1 TS. Jag hade samma problem som dig med min första NACL, fick en ny av ABU. Fick faktiskt aldrig reda på vad som var felet, vilket är lite störigt.

2 Vad är det som kan vara felet på min gamla toro 51?? Bromsen tar knappt nåt även fast jag har den i botten? Har jag bromsen i bott så drar även en snipa ut lina som en Gris. Detta blev märkbart för nån vecka sedan då jag spolade på ny lina hos min lokala handlare och bromsen tog knappt nåt när han spolade på linan hårt.

Har mer eller mindre bara fiskat bustrar med den, så den har aldrig fiskat med jättetunga beten.

Är iofs inte hela världen då jag har den nya NACL hs modellen, som kan ersätta denna, men vill ju gärna försöka att fixa problemet, om det går, eller skicka den på lagning.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Jag testar i denna tråd, då sökfunk inte hittar det jag vill.

1 TS. Jag hade samma problem som dig med min första NACL, fick en ny av ABU. Fick faktiskt aldrig reda på vad som var felet, vilket är lite störigt.

2 Vad är det som kan vara felet på min gamla toro 51?? Bromsen tar knappt nåt även fast jag har den i botten? Har jag bromsen i bott så drar även en snipa ut lina som en Gris. Detta blev märkbart för nån vecka sedan då jag spolade på ny lina hos min lokala handlare och bromsen tog knappt nåt när han spolade på linan hårt.

Har mer eller mindre bara fiskat bustrar med den, så den har aldrig fiskat med jättetunga beten.

Är iofs inte hela världen då jag har den nya NACL hs modellen, som kan ersätta denna, men vill ju gärna försöka att fixa problemet, om det går, eller skicka den på lagning.
              Har du förvarat den med slirbromsen spänd kan det bli så. Då tappar de kupade fjäderbrickorna sin spänst med tiden så bromsen blir sämre och sämre. Kan ju vara olja på lamellerna eller något annat också förstås men det borde bara hända om du dränkt rullen i olja. Fjäderbrickorna är billiga och lätta att byta så blir bromsen som ny sen.

Kommentera

Tror också på det vita plastdrevet som sitter på spolens sida. Har bytt det på min 5601JB två gånger, då med liknande symptom. För mig gick det att skaka/slå lite på rullens högergavel för att få drevet/spolen att hamna rätt igen, och därmed återfå drivningen, men eftersom det blir jobbigt i längden är det bara att byta drevet. Syns knappt att det är slitet om man jämför med ett nytt, men skillnad gör det!
                "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                  Har du förvarat den med slirbromsen spänd kan det bli så. Då tappar de kupade fjäderbrickorna sin spänst med tiden så bromsen blir sämre och sämre. Kan ju vara olja på lamellerna eller något annat också förstås men det borde bara hända om du dränkt rullen i olja. Fjäderbrickorna är billiga och lätta att byta så blir bromsen som ny sen.
                  Nää, jag har faktiskt inte haft nån hård broms på under vintern. Jag har faktiskt inte oljat den alls detta år. Men det kan ju vara så som du skriver fjäderbrickorna är slitna. Jag fiskade liksom 24/7 förra året. tack för svar.

Men hur får jag bort olja från lamellerna? Om det krävs mer än 70 i IQ så får jag skicka den till ABU.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Nää, jag har faktiskt inte haft nån hård broms på under vintern. Jag har faktiskt inte oljat den alls detta år. Men det kan ju vara så som du skriver fjäderbrickorna är slitna. Jag fiskade liksom 24/7 förra året. tack för svar.

Men hur får jag bort olja från lamellerna? Om det krävs mer än 70 i IQ så får jag skicka den till ABU.
                    Jag skulle testa brickorna först, är bara skruva av veven och sen stjärnhjulet och där ligger fjäderbrickorna. Tänk bara på att muttern som håller veven är vänstergängad om du har en vänstervevad rulle, så lossas åt höger. Funkar inte det får du plocka av vevgaveln så du kommer åt bromsstacken och köra någon avfettning på bromslamellerna och sen eventuellt gnida in de med Cal's drag grease om du har något hemma, annars går det bra att köra de torra som de levereras från ABU.

Kommentera

Har i vinter skruvat med en hel del rullar, både klassiska runda och LP rullar.
                      Nästan alla problem jag har uppmärksammat beror på bristfälligt underhåll.
                      Oftast så löser sig problemen med rullar när man plockar isär dem i molekyler, rengör och sedan återsmörjer.

Vad jag vill ha sagt med det är att slirbroms, kastbroms, linspridar och spolproblem brukar lösa sig efter en ordentlig genomgång.

Ang Revo Toro/Inshore, där sitter det en fiberlamell under kronhjulet. Denna lamell kan orsaka alla möjliga fel, bromsen låser sig eller att den slirar lätt som f-n.
                      Så när ni tar isär er Revo, se till att byta den lamellen till en från Carbontex istället. Köpes lämpligast från Lundgrens i gamla stan !
                      Funderar ni på att byta hela bromsstacken så bör ni först plocka ur lamellerna som sitter där idag för de finns i olika storlekar, men med samma artikelnummer. (Hur tänkte Abu där?)

Original lameller duger utmärkt. Torons lameller är "skitstora" så de kommer klara av att bromsa exakt alla fiskar som finns på våra breddgrader... Undantaget då Håkäring, Hälleflundra och liknande fiskar.

När ni är i bromsrenoverartankar se då till att lägga på ett tunt lager med Cals Grease åxå, då kommer slirbromsen bli silkeslen men ändå urstark !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 437 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art