"jerkbaits" som samlarobjekt, eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"jerkbaits" som samlarobjekt, eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "jerkbaits" som samlarobjekt, eller?

    Ser ibland vissa beten som säljs för 5-600 kr. Handgjorda beten av olika profiler , och visst dessa beten är gedigna hantverk men frågan är om någon av er fiskar med beten köpta för pengar som du får ett hyfsat set med spö o rulle för? Eller är det mer samlarobjekt.
    Själv skulle jag aldrig betala 3-4-5 eller till och med(!) 600kr för ett bete.

  • #2
    Klart att handgjorda beten skall fiskas med. Fördelen är ju att de har mycket bättre lack än billigare plastbeten.

    Visst de kostar 2-3 gånger mer, men de håller 2-3 gånger längre. (Eller mer)

    Kastar man bort mycket beten så kan det dock bli dyrt.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

    Kommentera


    • #3
      Tas det så bra betalt för beten? Man kanske skulle sälja sin "one of a kind" av Svartzonker Jonny L Tail, oanvänd och liggandes på hyllan hemma

      Click image for larger version

Name:	img_57731_185977931.jpg
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	1773197

      Kommentera


      • #4
        Sjukt dyrt vissa gånger. Men det jag tar mest fisk på är en buster som är oigenkännlig efter alla hugg

        Kommentera


        • #5
          600:- är ju "billigt" i sammanhanget ;-)

          http://www.fiskesnack.com/forum/show...-SZ-cheap-tail

          Kommentera


          • #6
            Är ju svårt att jämföra med att fiska med något handgjort och plastbete också. Det ena är en produkt någon lagt sin själ i och det andra är ett massproducerat bete utan större unikum. Bara en sån sak kan ju för många vara värt.

            Man kan köpa en tavla på ikea för 100kr också samtidigt som man kan köpa en målning eller ett foto för 1 miljon om man så känner för. Tavlan på ikea kommer dock alla redan ha sett medan det andra mera unikt.

            Sen är det ju som ovan skriver att betena också håller längre. Visst, en tuggad bj kan fånga lika mkt fisk (eller mer) men det blir ett konstigt synsätt att sträva efter att lacken skall lossna för att fiska bättre. Köper man ett snyggt bete vill man nog egentligen att det ska hålla sig så under så lång tid som möjligt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

              Man kan köpa en tavla på ikea för 100kr också samtidigt som man kan köpa en målning eller ett foto för 1 miljon om man så känner för. Tavlan på ikea kommer dock alla redan ha sett medan det andra mera unikt.
              Konst och tavlor är rena bluffmakeriet, du betalar ju inte för bilden, du betalar för signaturen. En apa kan måla lika vackert(om inte vackrare)än Picasso, men inte f-n får han lika mycket betalt för tavlan.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Konst och tavlor är rena bluffmakeriet, du betalar ju inte för bilden, du betalar för signaturen. En apa kan måla lika vackert(om inte vackrare)än Picasso, men inte f-n får han lika mycket betalt för tavlan.
                Det är däremot inte handgjorda beten.. ett gediget hantverk som trots att man kan tycka 250-400:- för ett bete är mycket inte ger någon vidare timlön för hantverkaren bakom..

                Kommentera


                • #9
                  Som betestillverkare kan jag ju tycka att man som köpare köper det man vill. Handgjorda unika beten i liten upplaga kostar mycket eftersom det tar en himla tid att tillverka. Om jag tex tar 550 kr för en handsnidad folierad snipa, så beror det på att den tar ca 6 timmar att göra. Materielkostnaden borträknad landar man på en timpenning på ca 80 kr. Ett sådant bete vill jag snarare se som ett konsthantverk, då man ju de facto lägger ner all energi på att få till ett så unikt och vackert bete som möjligt. Vill man som köpare ha ett sådant bete i sin låda så är det ju upp till en själv att betala. Kan dock garantera att ett sådant bete med upp till 7 lager epoxy håller 100 ggr bättre än vanliga "köpebeten". Det tråkiga är ju dock om man kastar bort det... Skitfiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    Hellre ett bra bete som jag kan fiska än tio odugliga som jag bara blir irriterad på. Jag köper inte beten som inte ska fiskas med och betalar hellre mer för ett som jag vet fungerar än mindre för ett som jag inte är kompatibel med.

                    Men visst är många handgjorda beten konstverk med ett enormt arbete nedlagt. Jag har haft förmånen att fota några grymma Jennza beten senaste tiden. Om någon vill samla på dom får dom väl gärna göra det.
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X