Tips på campingvänliga sjöar i västra götaland.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på campingvänliga sjöar i västra götaland..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på campingvänliga sjöar i västra götaland..

    Hej, som rubriken lyder så vankas det camping med familjen under semestern här. Därför skulle jag vilja ha tips på campingvänliga sjöar runt om Göteborg, alt Borås eller där i mellan.

    Vi kommer ha allt för mycket packning, som alltid. Två hundar, fiskeutrustning, vatten till förbannelse mm mm, blir svettig bara jag tänker på allt som skall bäras :P. Därför är närheten och bekvämligheten att ta sig från parkering till sjön önskvärt. Jag trivs bäst i sjöar längre in i skogen, bort från bebyggelse, badgäster mm, folkskygg som man är. Vindskydd med grillplatser uppskattas, men det viktigaste att det är bra miljö för möjligheter slå upp tält vid sjön. Fisket är självklart högprioriterat, men då det är camping med familjen handlar det i första hand om att introducera sambo och övriga familjemedlemmar i fisket, därför är det inget krav på att kunna dra rekordfisk, för deras del haha :P. Men ett vatten som kan leverera gädda och abborre räcker gott.. Jo ett viktigt önskemål/krav från sambon är även att det skall vara helt knottfritt, puhu hur fasen skall jag kunna uppfylla detta krav haha :P

    Har tidigare campat i området kring Vättlefjäll, men avståndet från parkering till dom mindre folktomma sjöarna är för långt både för oss med all packning och för hundarna i sommarvärmen. ..... Några tips skulle vara oerhört tacksamma!

  • #2
    Mjörn finns ju Gädda gös abborre m.m. detta kanske kan vara något
    http://www.badkartan.se/047920/L%C3%...ng,_Mj%C3%B6rn

    Kommentera


    • #3
      Ja - det blir ju svårt.
      Det är mycket svidknott som fan...såväl i skogslandet och kusten - men lite enklare och slippa dom vid kusten.
      Kustfiske är ju enkelt och kombinera med camping , sen har du ju typ Bullaresjöarna och sånt där uppe lite in i landet.
      På väg upp har du ju Svartedalen också.

      Kommentera


      • #4
        Ja mina erfarenheter av knott är att dom finns överallt nu mer som du säger Turner Letuce, till förbannelse dessutom. Framför allt blir det väl kanske mer denna sommaren igen när det tycks bli en "våt" sommar. Förvånade mig faktiskt att det var så förbannat med knott längst kusten som jag stöt på vissa sommrar, men det påverkas ju mycket av hur vinden ligger om det ska bli ett störande problem... Jag föredrar havet, och hade absolut valt att campa ut emot gbgs skärgård, men vad jag förstått så råder det campingförbjud längst kusten, eller har jag fel där kanske?....

        Svartedalen är absolut ett trevligt område, har campat även där tidigare. Men nackdelen med Svartedalen är att det blir hutlöst dyrt att fiska där, efter som det är ja vad det nu är 130kr per fiske kort. Men det kanske finns andra sjöar än put and take sjöar där i området som jag missat!?? Dessutom har jag sett att tyska och finska husvagnsägare ockuperar dom närmsta sjörna där, så risken att det är "paxat" känns stor
        .
        Mjörn har jag bojkottat innan, men efter lite gogglande så ser det ju ut att vara en såpass stor sjö så man skall kunna hitta sig lite privat yta. Mjörn och Bullaresjöarna skall jag utforksa, tack!!

        Kommentera


        • #5
          Finns några bra sjöar som inte ligger med i sportfiske sjöarna i Svartedalen.
          Lillevatten, håltsjön och tror det va nedrelångevattnet. Kostar 200 kr för alla tre, då är det årskort köps på björns jakt o fiske i Stenungsund.
          Inte säker men tror det går att köpa dagskort till dessa med.

          Kommentera


          • #6
            Många orter längs kusten har lättat lite på campingförbudena - det brukar gå bra om man hittar lite ödespots.
            Jag skulle inte campat omkring i Göteborgs skärgård utan börjat med kanske Marstrand,Lysekil och sen småorterna längs kustvägen och puttrat uppåt mot Strömstad sakta och sen inlandet t.ex ned.
            Sen och ligga på campingplats kan bli giftigt dyrt - fan vissa tar ju 350 spänn för en tältplats..sök på lite mindre campingar oorganiserade campingar så dimper priserna ibland ned till 150-200 spänn.

            Så en kust och insjöfiskerunda är möjlig och göra uppåt Strömstad och kanske inlandet ned utan och bli skinnad om man vildcampar lite.

            Mygg har jag inte stött på alls nästan då det varit torrt , det är svidknottena som var helt besinningslösa

            Kommentera


            • #7
              Intressanta tips, nu har jag att googla här resten av veckan... För min del har aldrig mygg varit ett problem, då dom ändå inte uppskattar mitt blod. Knotten däremot, dom lever på mig och lämnar som blåmärken över hela mig. Men för min del blir det inte lika störande då jag helt går in i min bubbla när jag fiskar, men för övriga familjemedlemmar vet jag att det kommer bli ett problem hehe.... Blir nog att jag ger mig ut på en roadtrip i helgen och kollar av lite möjligheter, lysekil har jag alltid velat prova lite torskfiske, men aldrig haft anledning att ta mig hela vägen dit, men nu däremot då kanske, tack för tipsen!

              Kommentera


              • #8
                Här är det tvärtom Lundh, myggen älskar mig och knotten lämnar mig helt ifred. Vi kanske skulle donera lite blod till vetenskapen och ta fram det perfekta motmedlet. ^^

                Lycka till med resan.

                Kommentera


                • #9
                  Eller hur, det skulle vara mig ett sant nöje att göra haha. Det är helt otroligt att småkryp ska vara det avgörande för en hel familjs semester planer haha :P

                  Kommentera


                  • #10
                    Du får väl be om tips per PM i dom områdena du är intresserad av , sjöar,kust,vildcamping,vanlig camping så får du nog se att det dimper in en del förslag och planera efter

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 654 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X