Abu Garcia Silver Max eller Black Max? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Silver Max eller Black Max?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Garcia Silver Max eller Black Max?

    Hej

    Har en ganska tajt budget och tänkte lägga pengarna på en multirulle, inga tunga jerkbeten, mer popper, groda, buzz, walk the dogbait, mm.

    Min fråga till er Abu Silver Max eller Abu Black Max?

    Spö: Savagear butch light xlnt 6,9 15g-60g

    Snabba och enkla svar.

    Tackar i förväg, skitfiske på er

  • #2
    Ska du kasta 50-60g beten o jerka så kommer dom inte hålla i längden.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Bättre o köpa bättre begagnat för samma pris.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #4
        Nej, tänkte mig typ Salmo Slider 10(36g), tänkte inte gå över 40g på beten för jag är fullt medveten det kommer slita ut spö och rullen om jag kör med tunga drag med dessa b-grejer.
        Men min fråga kvarstår Abu Silver eller Abu Black?

        Kommentera


        • #5
          Svår fråga... Black max är ju uppdaterad. Vad det egentligen innebär, mer än rent kosmetiskt vet jag inte. Silvermax däremot är ju kvar i sin gamla skepnad. Sannolikt en mer robust rulle för den typ av fiske du ska ha den till. Håller förmodligen lite bättre. Och så har den ju flipfunktionen som kan vara bra om du vill ha den till vj.

          Kommentera


          • #6
            Både black och silver max uppdaterades för typ två år sen. Även pro max för den delen.

            På huntyard & berras får du silver max för under femhundringen, det skulle jag välja.

            http://www.huntyardberras.com/ambassadeur-silver-max

            Kommentera


            • #7
              Har ingen erfarenhet av Black Max men Silver Max (ver 2) kan jag rekommendera. Kastar tillräckligt bra för att fungera för landbundet havsöringspinn, jämn och fin gång och en rejält tilltagen slirbroms. Enda anmärkningen är att finishen inte är särskilt stryktålig så ganska snart ser rullen "använd" ut. Fungerar bäst med ca 0,30 nylon eller ca 0,15 flätlina (och det ger en indikation för vilket fiske den är dimensionerad för).

              Kommentera


              • #8
                Jag har använt en Orra SX till den formen av fiske du tänker använda den till, håller samman ännu och tycker den funkar fint.

                Tycker dock att bromsen är lite si och sådär, det är ju ingen Carbon Matrix utan en "vanlig" plastbricka. Så det är ju ett minus, men det borde vara samma broms i alla "lowend" rullar från Abu.

                Orra rullen har jag hittat till runt 800:- nu säger jag definitivt inte att du ska köpa denna rullen, säger bara att den håller samman och jag är övertygad om att mekaniken är densamma.

                Jag har faktiskt öppnat en hög med lågprofil rullar och det skiljer sällan eller aldrig något på dem, alla delar är från samma fabrik om det så står Daiwa eller Abu på dem. Oftast är det bromsen som särskiljer sig som tex på Daiwa lexxa där den är gigantisk

                Jag inser att jag inte svarat på din fråga, jag hade tagit den billigaste av dem två !

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 650 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 468 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 340 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 585 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X