Tips & tricks havsöring! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips & tricks havsöring!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips & tricks havsöring!

    Jag skulle vilja höra av Dig vilken krok du tycker är den bäsa på marknaden. Även hur Du tänker i val av krokstorlek vad gäller havsöringsfiske.
    Krokar av typen "aptitretare" med lite lull-lull på ger det bättre resultat?

    Med tanke på hur många kast det går på ett hugg från HÖ så känns det väldigt angeläget att lita på sin utrustning till 100%.

    Mina egna erfarnheter gör att jag alltid använder dubbla fjäderringar och självklart en kemvässad krok.

    Som sagt sitter du på konkreta och matnyttiga tips så ventilera gärna dessa på denna tråd. Det vore väldigt intressant att läsa.

    Lycka till i jakten på fiskarnas fisk, den blanka havsöringen. (gärna i Stockholms Skärgård..)!!

  • #2
    Som du själv påpekar; dubbla ringar och sylvassa krokar (laserslipa funkar också bra) är viktiga ingredienser MEN det där med "aptitkrok" tror jag inte ett smack på, det är bara ytterligare ett trick från handlarnas sida för att få sälja mer grejer...som för övrigt kan sägas generellt om HÖ fisket i stockholms skärgård - det är handlarna i nära samråd med guiderna som driver på...allt för att tjäna pengar såklart. Sanningen är ju att HÖ fisket egentligen är en bluff uppsatt och regisserad av stockholms stad för att främja ovannämnda förtagare.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av HALst
      Som du själv påpekar; dubbla ringar och sylvassa krokar (laserslipa funkar också bra) är viktiga ingredienser MEN det där med "aptitkrok" tror jag inte ett smack på, det är bara ytterligare ett trick från handlarnas sida för att få sälja mer grejer...som för övrigt kan sägas generellt om HÖ fisket i stockholms skärgård - det är handlarna i nära samråd med guiderna som driver på...allt för att tjäna pengar såklart. Sanningen är ju att HÖ fisket egentligen är en bluff uppsatt och regisserad av stockholms stad för att främja ovannämnda förtagare.
      Man behöver inte alltid köpa aptitkrok. Jag brukar köra med glitter chenille-gran som jag gör en kärringknut med en droppe superlim på trekroken. B3-Jonas brukar köra med trekrok inbunda i röda flashglitterstrån och har visat sig vara effektiv. Med aptitkrok får havsöringen en huggpunkt vilket oftast gör att de hugger på kroken istället för rakt över draget. Aptitkrok används inte enbart till havsöringsdrag utan även gösvobbler och abborpirk.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Hö 4 Life
        Jag skulle vilja höra av Dig vilken krok du tycker är den bäsa på marknaden. Även hur Du tänker i val av krokstorlek vad gäller havsöringsfiske.
        Krokar av typen "aptitretare" med lite lull-lull på ger det bättre resultat?

        Med tanke på hur många kast det går på ett hugg från HÖ så känns det väldigt angeläget att lita på sin utrustning till 100%.

        Mina egna erfarnheter gör att jag alltid använder dubbla fjäderringar och självklart en kemvässad krok.

        Som sagt sitter du på konkreta och matnyttiga tips så ventilera gärna dessa på denna tråd. Det vore väldigt intressant att läsa.

        Lycka till i jakten på fiskarnas fisk, den blanka havsöringen. (gärna i Stockholms Skärgård..)!!
        Slangstump - om öringen själv får välja.

        Kommentera


        • #5
          Som ovanstående slangstump

          Hur många är det som kör med "smörja" typ powerbait?

          Skälv har jag testat det efter en guidening jag var på då guiden körde på det.
          Men jag vet inte riktigt om jag tror på det skälv, har i vilket fall inte märkt någon skillnad på mer fisk eller likande. Dessutom är det "otympligt" eftersom man skall smörja på det var 15e kast. Så det blir oftast att man bara smörjer på innan man kommer fram till ett nytt ställe.

          Men som sagt var ovanför så går det många kast per fisk och man måste försöka alla medel för att lyckas.....

          /Johan

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 587 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 636 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 337 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 579 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X