Alla pratar så mycket om vinden vid fiske men har aldrig sätt någon riktig förklaring hur vinden påverkar fisket. Jag vet att gäddan lägger sig mot vinden därför man ska kasta i motvind. Men vid nordlig vind brukar gäddan ligga i den nordliga delen av sjön eller om det var tvärt om, finns det någon som kan förklara detta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vind vid fiske
Collapse
X
-
Är det vindens påverkan vid gäddfiske du undrar över så är det OF (Old Firehand) som är rätt man att svara.
Vid mete efter t.ex. karp är en regel att man fiskar i den delen av sjön där vinden har legat på. Så det är ju olika teorier från fisk till fisk.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
När det gäller rovfiskar är det väl mest som så att fisken följer betesfisken. Betesfisken livnär sig (ibland) på plankton som är drivande organismer och därmed följer med vinden.
På västkusten vill man nästan alltid ha sydvästliga vinder tex om man fiskar H-Ö dvs vindar mot land som för mig sig varmt ytvatten och därmed föda för fisken. Ligger vinden konstant över lång tid kan fiskarna alltså centreras mer till skillnad från om vinden byter riktning hela tiden så blir det svårare att lokalisera fisken?
Kommentera
-
Rätta mig om jag har fel, men enligt mina erfarenheter gällande gäddfiske så drar vågor och vind med sig små insekter och där insekterna är hittar man småfisk och rovfiskar hittar man ju förstås där det finns småfisk, därför så bör man fiska på den sidan dit vinden går, alltså om det är sydlig vind så fiskar man på den norra sidan av sjön. Men ibland så är det bättre att fiska på motsatt sida eftersom att det kanske har blåst åt det andra hållet dagarna före.
Kommentera
-
Jag kan säga att man fiskar så bra som motivationen säger.
Har man gått på skrock o skrön från gamla rävar
om vind o väder får man skylla sig själv, det kan va kanonfiske i all väder o vind, bara man tror på det. Själv har jag fått grymt fiske i både nordan, sydligt, påland, frånland mm mm o skiter fullständigt i vindriktning. Det hela handlar om motivation, tror man på fisket så fiskar man bättre och det ger resultat.
Hur som................Man får ingen fisk hemma på sofflocket, bara för att det blåser nordan.
Kommentera
-
Amen to that.Ursprungligen postat av Schlangen Visa inläggJag kan säga att man fiskar så bra som motivationen säger.
Har man gått på skrock o skrön från gamla rävar
om vind o väder får man skylla sig själv, det kan va kanonfiske i all väder o vind, bara man tror på det. Själv har jag fått grymt fiske i både nordan, sydligt, påland, frånland mm mm o skiter fullständigt i vindriktning. Det hela handlar om motivation, tror man på fisket så fiskar man bättre och det ger resultat.
Hur som................Man får ingen fisk hemma på sofflocket, bara för att det blåser nordan.
Längs Österbottenskusten där jag mestadels fiskar, har vindriktningen betydelse i den meningen att när det är högtryck och långvarig kraftig vind från norr, så kan vattenståndet sjunka med 30cm, i värsta fall ännu mer, vilket påverkar Gäddans ståndplatsval(och framkomligheten med båten). Annars har jag inte märkt att vinden skulle ha någon avgörande betydelse. Det finns tom flera platser där fisket är bäst när det blåser från norr(förutsatt att vattenståndet inte är alltför lågt).
Kommentera
-
Hej Hampus Hellberg;Ursprungligen postat av likzo Visa inläggAlla pratar så mycket om vinden vid fiske men har aldrig sätt någon riktig förklaring hur vinden påverkar fisket. Jag vet att gäddan lägger sig mot vinden därför man ska kasta i motvind. Men vid nordlig vind brukar gäddan ligga i den nordliga delen av sjön eller om det var tvärt om, finns det någon som kan förklara detta?
Förenklat: Plankton och bytesfiskar driver med vinden och samlas utmed lovartstränderna. Rovfiskar, som livnär sig på bytesfiskar av olika arter, följer bytesfiskarna in mot stränderna där vinden ligger på...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar