Vind vid fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vind vid fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vind vid fiske

Alla pratar så mycket om vinden vid fiske men har aldrig sätt någon riktig förklaring hur vinden påverkar fisket. Jag vet att gäddan lägger sig mot vinden därför man ska kasta i motvind. Men vid nordlig vind brukar gäddan ligga i den nordliga delen av sjön eller om det var tvärt om, finns det någon som kan förklara detta?

Hakar på och efterlyser böcker på ämnet. Alltså fiskens beteenden i förhållande till väder och vind. Vet att en hel del går att finna på nätet, men är svårt förtjust i det tryckta ordet.

Kommentera

Är det vindens påverkan vid gäddfiske du undrar över så är det OF (Old Firehand) som är rätt man att svara.

Vid mete efter t.ex. karp är en regel att man fiskar i den delen av sjön där vinden har legat på. Så det är ju olika teorier från fisk till fisk.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Visst finns det tumregler men sedan beror det på var, vad och när man fiskar. Bland annat. Plus att det alltsomoftast är så att det nappar som tusan trots att allt är "fel". Och omvänt.

Kommentera

När det gäller rovfiskar är det väl mest som så att fisken följer betesfisken. Betesfisken livnär sig (ibland) på plankton som är drivande organismer och därmed följer med vinden.

På västkusten vill man nästan alltid ha sydvästliga vinder tex om man fiskar H-Ö dvs vindar mot land som för mig sig varmt ytvatten och därmed föda för fisken. Ligger vinden konstant över lång tid kan fiskarna alltså centreras mer till skillnad från om vinden byter riktning hela tiden så blir det svårare att lokalisera fisken?

Kommentera

Rätta mig om jag har fel, men enligt mina erfarenheter gällande gäddfiske så drar vågor och vind med sig små insekter och där insekterna är hittar man småfisk och rovfiskar hittar man ju förstås där det finns småfisk, därför så bör man fiska på den sidan dit vinden går, alltså om det är sydlig vind så fiskar man på den norra sidan av sjön. Men ibland så är det bättre att fiska på motsatt sida eftersom att det kanske har blåst åt det andra hållet dagarna före.

Kommentera

Jag kan säga att man fiskar så bra som motivationen säger.
              Har man gått på skrock o skrön från gamla rävar om vind o väder får man skylla sig själv, det kan va kanonfiske i all väder o vind, bara man tror på det. Själv har jag fått grymt fiske i både nordan, sydligt, påland, frånland mm mm o skiter fullständigt i vindriktning. Det hela handlar om motivation, tror man på fisket så fiskar man bättre och det ger resultat.
              Hur som................Man får ingen fisk hemma på sofflocket, bara för att det blåser nordan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
                Jag kan säga att man fiskar så bra som motivationen säger.
                Har man gått på skrock o skrön från gamla rävar om vind o väder får man skylla sig själv, det kan va kanonfiske i all väder o vind, bara man tror på det. Själv har jag fått grymt fiske i både nordan, sydligt, påland, frånland mm mm o skiter fullständigt i vindriktning. Det hela handlar om motivation, tror man på fisket så fiskar man bättre och det ger resultat.
                Hur som................Man får ingen fisk hemma på sofflocket, bara för att det blåser nordan.
                Amen to that. Längs Österbottenskusten där jag mestadels fiskar, har vindriktningen betydelse i den meningen att när det är högtryck och långvarig kraftig vind från norr, så kan vattenståndet sjunka med 30cm, i värsta fall ännu mer, vilket påverkar Gäddans ståndplatsval(och framkomligheten med båten). Annars har jag inte märkt att vinden skulle ha någon avgörande betydelse. Det finns tom flera platser där fisket är bäst när det blåser från norr(förutsatt att vattenståndet inte är alltför lågt).

Kommentera

Ursprungligen postat av likzo Visa inlägg
                  Alla pratar så mycket om vinden vid fiske men har aldrig sätt någon riktig förklaring hur vinden påverkar fisket. Jag vet att gäddan lägger sig mot vinden därför man ska kasta i motvind. Men vid nordlig vind brukar gäddan ligga i den nordliga delen av sjön eller om det var tvärt om, finns det någon som kan förklara detta?
                  Hej Hampus Hellberg;

Förenklat: Plankton och bytesfiskar driver med vinden och samlas utmed lovartstränderna. Rovfiskar, som livnär sig på bytesfiskar av olika arter, följer bytesfiskarna in mot stränderna där vinden ligger på...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 123 visningar
                  0 gillar