Spö till vertikalgäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till vertikalgäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till vertikalgäddan?

Tjena!

Jag har lite funderingar kring utrustning till vertikalfiske efter gädda!
    Mitt primära gäddfiske är spinn och trolling men jag fiskar i en sjö med stora strukturfattiga "djupa" partier mellan 10-15m och tror på vertikalfiske speciellt sommartid när gäddan är på djupet och tjurar!

Till min fråga
    Jag tänker testa metoden med den utrustning jag redan har dvs inte helt perfekta prylar till ändamålet men ekonomin begränsar för tillfället.
    Det jag har att välja mellan är följande Svartzonker 8'6 spinn 40-140g, Strike pro Contest 6'6 -150g och Westin W3 Trolling 8'6 -180g.

Jag tänker köra rejäla jiggar med riktigt tunga skallar för att kunna hålla botten och köra driftfiske runt pelagiska betesstim.

Vilket av dessa spön tycker ni känns minst fel för ändamålet?

Skitfiske!!

Svartzonker!
    Har inte prövat några av dem men den klarar vikterna utan problem (det gör nog alla) och längden gör att du lättare kan sätta ett mothugg även med spöt pekandes kl 11, den lyfter mer lina s a s.

Fast pröva 6,6 också vet jag, smaken e som baken! Detta spöt kan vara enklare för att hålla jiggen i ekolodets synfält om det är viktigt för dig, beror ju på var du sitter i förhållande till givaren.

Du kommer långt med dessa spön å behöver knappast köpa ett vertilkalgäddspö, sånna finns inte (ännu...)
    Senast ändrad av anteman; 2015-02-28, 12:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas"Blåsilver"Andersson Visa inlägg
      Tjena!

Jag har lite funderingar kring utrustning till vertikalfiske efter gädda!
      Mitt primära gäddfiske är spinn och trolling men jag fiskar i en sjö med stora strukturfattiga "djupa" partier mellan 10-15m och tror på vertikalfiske speciellt sommartid när gäddan är på djupet och tjurar!

Till min fråga
      Jag tänker testa metoden med den utrustning jag redan har dvs inte helt perfekta prylar till ändamålet men ekonomin begränsar för tillfället.
      Det jag har att välja mellan är följande Svartzonker 8'6 spinn 40-140g, Strike pro Contest 6'6 -150g och Westin W3 Trolling 8'6 -180g.

Jag tänker köra rejäla jiggar med riktigt tunga skallar för att kunna hålla botten och köra driftfiske runt pelagiska betesstim.

Vilket av dessa spön tycker ni känns minst fel för ändamålet?

Skitfiske!!
      Hej Jonas;

Du verkar ju redan ha tre fina spön som samtliga både kan komplettera varandra och fungera bra vid vanligt spinnfiske samt vertikalfiske efter Gädda med tunga jiggar. Dessutom är det en klar fördel med flera tacklade spön i båten för att snabbt kunna byta bete om du får en "stor" följare som inte hugger...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
      14 svar
      3 122 visningar