Ursprungligen postat av Cyaneus
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
varför inte limma våtrumsmatta på vanlig plyfa?
Collapse
X
-
Tänk att få fiska barfota i november....Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggKlinker med värmeslingor i kastdäcket är det enda rätta 2015. Varmt och skönt, lätt att göra rent från gäddslem och annat mög. Tänk bara på att taxeringsvärdet för båten ökar med helkaklat kastdäck.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Ärligt så har vi båda en liten cykeltur framför oss. Men jag tror på din erfarenhet om skivan hållbarhet. Slitskyddskivan är kantförseglad, det står i den text jag kopierade att även formplyfan är det men det har inte dom skivor jag set varit. Är skivan hel/osågad med hel kantförsegling så är den kanon. Men den ska ju sågas och då får man nog epoxiförsegla kanterna eller dyligt.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggÄsch!
Ser ju ut som om du har lite rätt i alla fall... Men som sagt, jah har erfarenhet av båda materialen och helt klart får formplyfan stryka på foten för slitskyddsskiva i vår. Och så ger jag mig ut på en egen cykeltur. ..
En annan detalj man kanske inte tänker på är att båda skivorna kan fås i olika kvaliteter HW, HB, osv.
Men vill man göra det billigt vilket håller 10-20 talet år är att köpa vilken skiva som helst och laminera båda sidor och kanter med epoxi eller polyester.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Fyller på med lite egna tankar och funderingar här....Så vi alla får nåt att fundera på:
Våtrumsmatta? Ja varför inte?
Man ska aldrig avfärda nya friska idéer förrän de är testade och utvärderade.
Det handlar om att skydda plyfan med ett tätskikt. Vare sig det är färg, matta eller impregnering. Risken att plyfan ruttnar finns alltid om fukt ändå tränger in men plyfa är förhållandevis billigt och lätt att byta ut.
Det finns även en typ av gummimatta på marknaden som består av plattor som limmas ihop. Enkelt att lägga. De används mycket till industrier, kontor och offentliga lokaler där en bra slitstyrka behövs.
Tänk på att de amerikanska "superbåtarna" är klädda med vinylmattor.......På plyfa.
Påminner en del om våtrumsmattor tycker jag.
Det hade varit kul att göra ett test med plyfa från en amerikansk båt, formplyfa och slitskyddsplyfa. Sänka dom i vatten under en period, med vägning före och efter, för att se hur de sedan ser ut.
Slitskyddsplyfa är redan beprövat inom båtbranschen.
Durken på en mängd Buster-båtar är nämligen gjord av det. Och visst får även de bytas ibland men det går mååånga år emellan.
Över huvudtaget finns det en hel del inom just byggbranschen som i många fall kan ersätta liknande produkter från marinbranschen, ofta till halva priset.
Nån som har mer vilda idéer?
//Micke
Kommentera
-
Klickgolv från Bauhouse upplagd på tvättställning från Jula.Ursprungligen postat av tre S Visa inläggNån som har mer vilda idéer?
//Micke
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Tack micke. Du sågar det inte helt. Tanken är som jag tror inte helt bortom all rimlighet, men hur den står sig i praktiken är upp till bevis.
För övrigt är jag rätt trött på allt detta ordbajsande om orelevanta saker som inte rör min ursprungsfråga
Kommentera
-
Sorry för irrelevanta inlägg, jag ska skärpa mig.
Mer seriöst då, jag kommer att tänka den där gummimattan dom har på gymmet under hantelbänkarna, dom verkar tåla en hel del och dämpar skönt. Sen hade jag valt släpvagnsplyfa i botten, men jag kanske är busterskadad.
Sen har ju färgtillverkarna halkskydd för båtdurkar, dessa har jag själv funderat på.Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Varför inte använda det material resten av båten är byggd av. Såga till en mall vaxa den plasta på den. I med några förstärknings balkar (typ 20mm höga).
Kommer bli stumt lätt och ruttnar inte så fort.
Det går säkert bra att plasta in värmeslingor, så är det förberett för framtida klinkers.
Kommentera
-
Peter L har naturligtvis rätt. Man kan köpa sandwichmaterial eller annan hård skumplastskiva (håll kollen bara, kanske, ganska ofta, den kräver epoxi i stället för polyester) och plasta in. I bästa fall blir det ett lätt och hållbart kastdäck, i sämsta fall en flopp. Skulle hellre i så fall plasta in en tunnare plyfa... Men det är också lite vanskligt. Minsta skada i laminatet gör den inplastade träbiten till ett kex... En skiva som inte behöver någon direkt ytbehandling eller beklädnad känns för mig optimalt...Ursprungligen postat av Peter L Visa inläggVarför inte använda det material resten av båten är byggd av. Såga till en mall vaxa den plasta på den. I med några förstärknings balkar (typ 20mm höga).
Kommer bli stumt lätt och ruttnar inte så fort.
Det går säkert bra att plasta in värmeslingor, så är det förberett för framtida klinkers.
Men visst kan det bli snyggt med ett plastat däck!Senast ändrad av Gösta; 2015-03-29, 13:14.
Kommentera
-
Min förra båt tänkte jag kastdäcka med plyfa och då använda någon sorts truck bed liner. Finns flera olika fabrikat och typer iaf i USA och en del av dem kan rollas på t ex
bara som exempel, läs på! Det kan tydligen skilja en hel vad gäller torrvikt, lösningsmedel och UV-skydd...
Vad gäller plyfa, tänk på att kvalitén på skivan inte bara innefattar limmet och kantförseglingen utan även styrkan i materialet.
Om jag minns rätt så håller en kvalitetsskiva i björk bäst å då kan man gå ned i dimension dvs vikt.
Jag tänkte 9 mm men då med relevanta "bjälklag" under gjorda i L-profiler av alu, har aldrig riktigt förstått dem som använder 2" 4" till ramverk - ska de frakta elefanter i fören?
Hur det gick? Innan jag kom till skott köpte jag en amerikanare i alu...
Lycka till!Senast ändrad av anteman; 2015-03-29, 14:32.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 532 visningar