Gäddfiske, hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske, hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske, hjälp

    Hej!

    Jag kommer börja med att beskriva så detaljerat jag kan hur en sjö jag och några polare brukar fiska i och även hur vi brukar fiska. Det kommer bli mycket information men om ni tar er tid hoppas jag att ni kan hjälpa mig att besvara några frågor.

    Vi börjar så smått. Sjön är långsmal, ungefär 100-150 meter bred och 700-800 meter lång, ena änden pekar mot nordöst och den andra mot sydväst. Det finns tyvärr inget sjökort men jag vet att det djupaste stället på sjön är runt 7 meter. Det blåser uteslutande från den nordöstra delen, om inte alltid, jag har aldrig varit med om något annat, vilket gör i den änden av sjön är det alltid vindstilla, Jag har aldrig varit med om att det nappat i den änden men min polare som har ett sommarställe vid sjön säger att det händer att en och annan gädda dras upp. Som ni nu förstår ligger alltså vinden alltid på i den sydvästra änden av sjön, här är de väldigt långgrunt och de är också här den största gäddan i sjön tagits enligt hörsägen, den skulle ha vägt omkring 8 kilo och togs i nät för många, många år sedan. Botten består av dy, det finns lite berg längs kanterna men egentligen knappt nämnvärt.

    De fiskarter som lever i sjön är aborre, mört och gädda. Det finns sutare i närliggande tjärn och vattendrag. Anledningen till att jag nämner det är för att vi aldrig fiskat efter sutare och vet därför inte om det finns i sjön jag beskriver.

    Glömde nämna att utloppet är i den nordöstra delen av sjön, där det är vindstilla, det är en liten bäck som även är uppdämnd (stavning?), Det finns inget inlopp värt att nämna, en liten bäck där knappt en mört skulle kunna klättra upp i den sydvästra delen.

    Jag ska nu bekriva hur vi fiskar, jag kör bara jerkbait, mina polare kör atom eller wobbler, vi åker med båt runt hela sjön och fiskar av alla vikarna, även en bit utanför, jag skulle nog vilja påstå att eftersom sjön är så smal att vi täcker otroligt mycket yta med våra kast. Min kompis som har sommarstugan här har även många gånger trollat i mitten av sjön med djupgående wobbler.

    Det är nu mina frågor kommer, jag skulle uppskatta otroligt mycket om ni hjälpte mig och med all information jag lämnat att vi får rätsida på det här.

    Vi har fiskat i denna sjön fler gånger än jag kan räkna, vår, sommar, höst, vinter, förre lek, efter lek, under lek men aldrig med endast ett undantag, fått någon gädda över 1 kg, undantaget är min polare som fick en på 4,5 kg sent på hösten men det är den enda som bryter mönstret, notera då att han fiskat där i 20 år och det är den enda han fått över 1 kg. Säkert 1000 gäddor har tagits i den förbannade sjön av oss och att inte ens få en på 2 eller 3 kg, är det inte konstigt?

    Det jag vill veta då är såklart hur kommer detta sig? Var står dom stora gäddorna? Dom stora gäddorna finns ju där, om har siktats, min polare, han som har sommarstugan siktade en riktigt grov i den sydvästra viken mitt i sommaren. Är inte jättekunnig men brukar inte gammelgäddorna ställa sig på djupt vatten när det blir varmt?

    Jag tackar på förhand för att ni tog er tid att läsa min hafsigt ihopslängda text, om ni vill ha någon mer information så är de bara att fråga!

Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 587 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 636 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 467 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 579 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X