Pimpelfundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelfundering

Hej alla glada fiskevänner!

Funderar lite ang pimpelfiske efter aborre. Detta är ngt jag inte ägnat speciellt mkt tid till.

Var ute och prövade lite idag på en ganska stor sjö. Satte mig på ett ställe där jag vet att det finns mkt, och grov aborre. Var ute i 4 timmar, och prövade lite varstans på olika djup och ställen. Körde med vertikalpirk/maggot. Visst, några kom väl upp men inte var det mycket att skryta med. Varken storlek eller mängd. Lite längre bort satt ett gäng andra gubbar. En kom fram och vi började snacka lite. Han sa: "-jo, jag har kört med mormyrska och balansare och det har väl gått sådär: några har man ju fått. Har väl blivit en 6-7 kg, varav två st är runt kilot" Vad i h.....e!? 6-7 kg! "-själv då?" Jag kunde inte med o säga att jag knappt fått nåt, utan ljög ihop nåt som nog lät väldigt flummigt.

Vad gör jag för fel? Nån som är pimpelgud och sitter på lite svar?

Borra mycket och kör med balanspirk är mitt tips om du vill ha grov abborre. Borra längs stora sprickor har gett mig bra utdelning i vinter. Mitt i stora vikar och mellan öar har också gett fin fisk i vinter.
    Är sjön snötäckt med enstaka snöfria fläckar tycker jag att du ska testa dessa.

Kommentera

Det kan ju vara olika, har man tur så går man på ett bra hål och då stiger antalet snabbt, balanspirk är helt rätt när du ska ha stor aborre, mycket roliga hugg på den också. Om du får borre i ett hål så gäller det att få ner pirken snabbt igen. Du behöver inte alltid sätta på ny maggot. Man ska också ha en pirk som går snabbt ner och inte håller på och flaxxa ut i sidorna. Idag var jag på pimpeltävling i värtan, de flesta hade runt 2-3kg medan det var två som stack iväg och kom tillbaka med runt 10kg var. Hittar man dom så hittar man dom.

Och sen som föregående talare skrev, borra mycket. Finns dom där så finns dom där. Längre en 1 minut i ett döhål är för länge, tycker jag.

Kommentera

Leta rätt på vatten först som håller grov abborre regel nr 1 låter lätt men i verkligheten är det svårare naturligtvis, balansare ja iofs är fisken trög men du vet att de finns där dvs du vet att du sitter på fisk men den hugger inte (mycket vanligare än man tror, ekolodet avslöjar dem) mormyska utan tvivel även vertikal om de är något piggare, balansare är för fisk som är huggvillig, i de flesta fall på isen enligt mina erfarenheter är balansare det sista valet att ta till när fisken verkligen är på hugget i de flesta fall är det inte på det viset då måster man gå ner i storlek visst du får några på balansaren vertikal och myska hade gett bättre dock.
        Ett tips uppsnappat med ekolod, av och till pimpla med snabba långa ryck, ibland blir de upphetsade som tusan av detta och hugger på allt, tro mej jag har sett det (på skärmen)
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-02-04, 20:57.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Arwen en sak till pimpel är ett fiske där handens rörelser är helt avgörande, fiskar du utan ekolod och även med så blir det svårt att fiska tillsammans med erfarna "rävar" vissa har en fantastisk förmåga att ta fisk på pimpel vet inte vad det beror på men jag har sett det så många gånger att det inte kan vara en slump, oftast spelar betet en mindre roll i sammanhanget, förklaringen jag fått när jag undrat är att de håller stenkoll på linan i alla lägen speciellt efter ett lockryck när pimpeln pausar lycka till om du är "färsking" pimpel är kul!

Kommentera

Kör bara med balanspirk. Varför, jo för att slippa dessa knott. Och för att stora borrar är mer präglade på bytesfisk eller kräftor. Spelar ingen roll om fisket kan vara trögt. Man sitter ändå i varje borrhål över 5 minuter. allt för att även en trög borre till slut tar balansen. Har hänt att jag suttit en kvart och juckat med spöet. Snackandes med nån polare. Och pangat på kilosbitar. Dom stora borrarna är i parantäs med gös. Nöta och åter nöta i borrhålet. Balansaren ska hållas i gång i ett. Medesamma den skär i centrum på borrhålet ska den dras i gång igen. Fiska rätt högt från botten också. Bättre att storborren får komma underifrån och fastna. En att den står ovanifrån och suga i sig balansen. Då river man den med säkerhet. Och sen simmar den iväg och skrämmer med sig hela det andra abborrgänget. Och oftast står dom stora fetborrarna alltid lite högre upp frå botten än pliggen.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen snabb fråga om du vet i ca %
              Hur många sitter på front respektive bak kroken av dina fångade på balans, skulle tro de flesta tar på kroken mitt under eller? kul att veta mvh

Kommentera

TamTam, ja oftast sitter dom på underkroken. Därför så viktigt med en bra Ownerkrok. När jag var ute på Orlången i lördags. Var det en lirare som jagade stort med en liten Nils Master hullinglöst. Och som underkrok en skrotkrok modell Hedenhös. Inte stor risk att man får nåt stort då.

Kommentera

Tycker det bara är lite konstigt med balans ibland, om fisken verkligen jagade småfisk som balansaren ska efterlikna borde de hugga oftare på frontkroken dvs rakt framifrån av de fiskar jag fått på balans har bara ett litet antal tagit rakt framifrån, 90-95% sitter undertill.
                  Provade en Vänern pilken på gös för två veckor sedan, småabborrarna på Mälaren hade inget emot den alls 100mm lång och tung, större än de flesta balansare!
                  Vid pimpel tror jag vattnets klarhet och dagsljuset har större betydelse än man tror många gånger, grumligt större pirk kanske i gult/grönt speciellt senare på eftermiddan, klart vatten mindre beten mer i naturfärg.
                  Någon annan som tror och har åsikter?
                  Alltid kul att diskutera!

Kommentera

Stämmer att i grumliga vatten kan små fiskar ta stora beten. Fisken ser inte lika bra och hugger på chans. Är just i sådana vatten som folk blir bitna i fossingarna. Oftast så fastnar inte fisken i frontkroken. Oftast släpper den greppet och häktar i under kroken. Finns ingen balansare som har bra krokar. Alldeles för små och med litet grepp. Skulle det sitta Ownerkrok på alla ställen på en balans. Vore det ju guld. Men blev för dyrt att tillverka förstås. Men blev giftigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 539 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85