C&R på aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på aborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

asså johannes_R har du svårt att vara inloggad? eller kanske känns bekvämare att gå under namnet unregistered.

Kommentera

"Changing depth

The first point of difference is that perch have a different swim bladder arrangement to most other fish. The swim bladder works like the ballast tank on a submarine and enables a fish to adjust its buoyancy so that it can change depth, usually by absorbing or releasing air into the intestine. However, the perch's swim bladder isn't connected to its intestine, and so air exchange is via special glands that work very much slower. The result is that perch are unable to sustain rapid depth changes. Whilst they can for instance chase their prey from deep water up to the surface, they then have to return to their original depth very quickly otherwise they'll "gas up". This is why if you catch perch from deep water it's vital that you return them very quickly otherwise they could well die.

In fact, biologists tell us that perch can make sustained depth changes of only about 20% of their starting depth. In other words a perch at 10 feet can comfortably increase or decrease its depth by no more than 2 feet or so. If it wants to swim up or down by more than this amount for any length of time it has to adjust its buoyancy, and apparently it can tolerate long term changes at a rate of only approximately 1 foot per hour."

Taget från:

http://www.anglersnet.co.uk/authors/introsteve.htm ,under "specimen perch fishing part two".

Intressanta och läsvärda artiklar för övrigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered 2423423423
        kan man inte släppa tillbaka aborre, endel säger att den bara dör eftersom att d e något med simblåsan. men jag har sett folk på forumet här som släpper tillbaka den.
        När man drillar större abborre blir det inte alls samma "hiva upp" som med dem mindre. Har adlrig varit med om att en större abborre fått "sjukan" när man sätter dem åter.

Kmr ej ihåg riktigt vad jagläste, men det var något med att t.ex. större abborre som jagar småfisk i diverse vattenlager inte verkar störas av simblåsan i samma grad. (Kasnke beror på mindre tryckförändringar i toppenlagren i ett vatten? )

Däremot som trashmasta säger är det väldigt vanligt med mindre abborre, speciellt när man skall använda dem som agn och lägger dem i ngn form av hink. Då syns det väldigt tydligt.
        sigpic

Kommentera

om man punkterar simblåsan som jag tror har sett på tv, vad händer då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            (Kasnke beror på mindre tryckförändringar i toppenlagren i ett vatten? ).
            Det är tvärtom - det är mycket snabbare tryckförändringar i "toppenlagren". Du dubblar trycket från ytan ner till 10 meter nästa dubbling är inte förrän vid 30 m och nästa dubbling vid 50m osv... ca 1 atm för varje 10m - summa sumarum är iaf mitt påstående ovan!

Intressant läsning Husbehov - jag hade det inte riktigt fräscht i minnet!

Kommentera

Ursprungligen postat av avkroken

Jag VET inte men jag är tveksam - då borde hela simblåsan helt enkelt kollapsa vilket kanske ger en tillfällig fix men kanske inte en långvarig (out of sight is out of mind?). Men å andra sidan så är det verkligen inte omöjligt att fiskar har en anpassning för detta... Jag skulle också vilja veta om det är någon som har mer kunskap om detta!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                Det är tvärtom - det är mycket snabbare tryckförändringar i "toppenlagren". Du dubblar trycket från ytan ner till 10 meter nästa dubbling är inte förrän vid 30 m och nästa dubbling vid 50m osv... ca 1 atm för varje 10m - summa sumarum är iaf mitt påstående ovan!

det e väl precis som vanligt att 2 är en dubbling av 1 och nästa dubbling blir vid 4 etc. hur är det man räknar ut vattentryck? är d bara höjden eller hur gör man?

Kommentera

och sekunden senare kom ja på google och hittade:

Trycket (p) på djupet h i en vätska med densiteten (d) ges av:
                  p = d * g * h,
                  där g är tyngdaccelarationen.

Detta innebär att trycket på sidoväggarna är oberoende av akvariets storlek. Ett akvarium med bottenytan 10cm * 10cm ger samma tryck på väggarna som kubikmeter-akvariet och innehållets totala tyngd är egentligen ointressant (utom för bottenplattan).

Tryck är definierat som kraft per area, dvs det går egentligen inte att tala om ett totalt tryck på en yta, vanligtvis menar man med detta att det är samma tryck över hela ytan. För att få kraften på ytan måste trycket läggas ihop för varje punkt på ytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av avkroken
                    Jag vet att dem göra det på Nilabborrefisket i egypten. UTAN att ens ha taggat fisk för att se om det fungerar, helt idiotiskt. Jag skulle aldrig få för mig att ens testa innan det finns klara bevis på att det verkligen fungerar till 100%.
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX

Nu rör du väl till det lite, funktionen är helt linjär.
                      Du har rätt vad det gäller dubbleringarna men trycket ökar lika mycket vid samma "avståndsförändring" oavsett djup.
                      kalleh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85