Ursprungligen postat av Richie
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mitt citat angående den stora saxfångade gäddan
Collapse
X
-
Det hade nog varit skillnad om det hade varit nåt olagligt. Jag är inte så 100 på vad en journalist kan eller ska. Artikeln handlade om en stor fångad gädda. Inte om hur den fångats. Jag tycker fortfarande samma saker om saxfiske.....det är jättesynd att det är tillåtetmy precious....
-
Ursprungligen postat av AttractorHur som helst har du vårt stöd. Det är inte bara du som be om ursäkt utan även de som fick för sig att mejla dumma saker.
Jag skriver deras mejladresser nedan så kan vi hota dem och deras familj.
Skojar bara.
det har jag redan fixat :P hehe näedå men jag tror faktiskt den största orsaken till alla mail och sånt kommer mycket av "fasen att inte JAG fick den gäddan"my precious....
Kommentera
-
förstår inte att det blir sådant liv.. ni får väl vänta på att alla de gamla hedeliga "gubbarna" dör av så det moderna fisket tar över. herregud det verkar som om jorden går under varje gång en fisk tas upp oavsett kaliber. det jämförs nästan med någon som jagar havsörn eller nåt...
gädda är ingen brist vara och de som titt som tätt tar upp en fisk fiskar oftast inte mycket alls.. men vi som fiskar ofta släpper ju tillbaka ofta. iallafall jag...
bra att du bad om ursäkt i varje fall.
Kommentera
-
Plizken
Hela den här debatten påminner mig om vad en gammal fiskare sa till mig för en tid sedan.
"Om fiskar kunde skrika skulle fiske vara förbjudet."
Saxfiske är i gråzonen för vad som kan anses vara djurplågeri. Visst, det kan jag köpa men varför är det då ingen som ifrågasätter angel och annat fiske med levande bete eller C&R-fiske för den delen.
Vi är lika goda kålsupare allihopa.
Låt oss bara hoppas att gubbarna har rätt när dom säger att "Fiskarna känner inte smärta på samma sätt som vi gör".
Starkt av dig att reda ut det där Henrik.
Någon lobbyism för att stoppa saxfiske vill jag inte veta av. Som tidigare nämnts så är ett generationsskifte stundande vilket förhoppningsvis kommer att lösa det problemet. Lobbyism mot saxfiske skulle med lätthet kunna drabba fiske med levande bete också. Jag hoppas att generationsskiftet löser det problemet utan förbud med oönskade konsekvenser.
Kommentera
-
Skiter i om folk tar upp fisk. Reagerar mer på fiskesättet med saxar. Förstår liksom inte nöjet.Ursprungligen postat av gösarförstår inte att det blir sådant liv.. ni får väl vänta på att alla de gamla hedeliga "gubbarna" dör av så det moderna fisket tar över. herregud det verkar som om jorden går under varje gång en fisk tas upp oavsett kaliber. det jämförs nästan med någon som jagar havsörn eller nåt...
gädda är ingen brist vara och de som titt som tätt tar upp en fisk fiskar oftast inte mycket alls.. men vi som fiskar ofta släpper ju tillbaka ofta. iallafall jag...
bra att du bad om ursäkt i varje fall.
/cobol
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PlizkenHela den här debatten påminner mig om vad en gammal fiskare sa till mig för en tid sedan.
"Om fiskar kunde skrika skulle fiske vara förbjudet."
Saxfiske är i gråzonen för vad som kan anses vara djurplågeri. Visst, det kan jag köpa men varför är det då ingen som ifrågasätter angel och annat fiske med levande bete eller C&R-fiske för den delen.
Vi är lika goda kålsupare allihopa.
Låt oss bara hoppas att gubbarna har rätt när dom säger att "Fiskarna känner inte smärta på samma sätt som vi gör".
Starkt av dig att reda ut det där Henrik.
Någon lobbyism för att stoppa saxfiske vill jag inte veta av. Som tidigare nämnts så är ett generationsskifte stundande vilket förhoppningsvis kommer att lösa det problemet. Lobbyism mot saxfiske skulle med lätthet kunna drabba fiske med levande bete också. Jag hoppas att generationsskiftet löser det problemet utan förbud med oönskade konsekvenser.
nja det där med att angel och fiske med levande bete skulle vara som saxfiske köper jag nog inte. fisken sitter ju på saxen ofta över natten och det är ju inte så mysigt. En gädda som klarar sej från en sax får ofta såna skador att den inte kan äta och svälter ihjäl Är det en stor gädda är det dessutom skitsvårt att få den att sitta kvar på saxen eftersom krokarna gärna slår in lite varstans. ofta sliter sej gäddan med saxen kvar i munnen. Har man dessutom saxar på sommaren och ingen koll på grejjerna kan ju tex en sjöfågel komma och ta betet och få saxen genom näbben eller halsen.my precious....
Kommentera
-
låna på så mycket du villUrsprungligen postat av ScannerBara lånar denna tråd ett tag för att förklara om gäddsax är tillåtet eller ej.
Samt att försöka förklara vad felaktig reaktion ställer till det.
Hoppas du HenrikL ursäktar.
MVH Scanner
my precious....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 287 visningar