näbbgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

näbbgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visste inte jag heller, och jag ska kalla mig marinbiolog

Mm, får bli ett slut på denna jevla vinter nån gång. Hela gäddsäsongen är ju fuckad nu..

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof
      Visste inte jag heller, och jag ska kalla mig marinbiolog

Mm, får bli ett slut på denna jevla vinter nån gång. Hela gäddsäsongen är ju fuckad nu..

Fast GÄDDAN är temp beroende iaf! Har för mig att de leker vid +8 (rätta mig om jag har fel!). Så jag kan tänka mig att fisket blir mer intensivt om förleksfisket blir kortare...man kan inbilla sig det iaf

Kommentera

Tja, tror nog att näbbisarna är lite känsliga för varmt och kallt väder, men det rör sig om veckor åt ena eller andra hållet.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Första näbbisen på Ön i Limhamn togs 23April förra året... får hoppas att de kommer tidigare detta året.

Men men... det är mycket möjligt att de simmade vid ön några dagar innan någon lyckades få en på kroken trots att det fiskas rätt så friskt där.

Hur som helst och oavsett när de kommer, när de väl kommer är de nog en av de roligaste fiskarna i vårt vatten. Vill man fiska och få fisk som kämpar oavbrutet från hugg till C&R eller från hugg till bonk så är det näbbis man ska kasta draget efter, det är även kort tid mellan huggen när man väl är igång.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
            Fan det visste inte jag! Jag har alltid tagit för givet att det var tempen - nu kan man vara lite säkrare på när horngäddan kommer! Coolt!

Och Lazinko....LITE pinsamt är det ...fast det är klart det E ju mars redan - det är bara vädret som e fucked up! Hade -15,6 grader när jag skulle gå till bussen 7 imorse...helt fucked up!
            Tror du på allt du läser då? Salmo kanske har fel

Var går du i skolan?
            /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
              Tja, tror nog att näbbisarna är lite känsliga för varmt och kallt väder, men det rör sig om veckor åt ena eller andra hållet.
              Nej.. första fångade har de senaste 10 åren inte slagit på mer än 4-5 dagar i NV Skåne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko

Var går du i skolan?
                Ehh - man kan väl inbilla sig iaf

I Kristianstad...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko

Var går du i skolan?
                  nopp salmo har rätt. Att dom inte fångas "samma" sag varje år beror på vindar, ströma mm. GÅr inte fisken vid land ¨ångas ju inga i heller. Dom första brukar komma upp på någon turfiske båt vid annat fiske

Kommentera

När ni skall fiska efter horngäddan, prova då gärna den med flugspöet istället för spinnfiske. Ett klass 5-6 spö är utmärkt för detta fiske. Horngäddan kommer verkligen till sin rätt som en kämpeglad fiske vid detta fiske, har du inte flugfiske utrustning, prova då med ett ultralätt haspelutrustning, ett 7-10 gramms HD drag eller ett annat långsmalt blankt drag fungerer utmärkt och en klen lina (nu när det finns spunna linor är det väl inga problem). Med en välavstämd utrustning blir inte kastlängden mtcket kortare än med en grov tvåhandsutrustning med en grov lina och ett allt för lätt drag.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

När ja var i alaska och fiskade så körde vi förbi en liten bäck som inte var bredare än 1m och i den bäcken kryllade det av feta foreller och annan fisk, och jag fick då veta att man inte fick fiska i den bäcken förens ett visst datum, och det datumet var givetvist 3 dagar frammåt. så jag väntade bara 3 dar sen drog jag dit och skulle håva in storfisken men då var det inte en enda fisk i hela bäcken. Så dom fiskarna visste va det var för datum

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen