Ursprungligen postat av Träben
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dagens torpedhugg
Collapse
X
-
Så får man upp en fisk med drag i mun så är det ganska säkert att den inte suttit där i ett år?"Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
-
Ja, i alla fall om den amerikanska forskningen har rätt, vilket jag givetvis inte kan garantera.Ursprungligen postat av Tooba Visa inläggSå får man upp en fisk med drag i mun så är det ganska säkert att den inte suttit där i ett år?
Kommentera
-
Dagens fiske historiaUrsprungligen postat av Flexi Visa inläggHej!
Jag och min far var idag ute och fiskade. Gav farsan en Rapala Magnum i julklapp, och han skulle provfiska med denna idag.
När han fiskat med draget i c.a 10 minuter smäller det plötsligt till i spöet som om linan hade fastnat i en båtmotor, och innan farsan hunnit göra mothugg är linan av. Var som draget hade fastnat i en torped som gick i full fart.
Strax därefter kommer en gädda utan dess like upp ur vattnet och ruskar på huvudet och återvänder ner under vattenytan därefter. Uppskattningsvis minst 15 kg (utan överdrift).
Min fråga är, hur stor är chansen att gäddan överlever med en Rapala i munnen? (Givetvis beror det ju på lite hur draget sitter).
God fortsättning önskar Flexi!
Kommentera
-
Har flera wobbler där ja tagit bort en krok. Bla westins jätte. Sen har ja några bomber 15 där kroken sitter i ring o lekande i främre fästet. Då hamnar kroken ungefär på mitten vid trolling.Ursprungligen postat av FatRap Visa inläggBara en fundering: Man kanske inte borde ha så jäkla mycket krokar på sina drag. För att underlätta avkrokning alltså, både om man får upp fisken och om linan går av. Det går ju nästan lika bra med enkelkrok så länge man håller spänn på linan. En stor wobbler kanske kräver mer än en krok, men jag har en känsla av att det är lite överdrivet med krokar på många drag. Dragen skulle kanske bli billigare också...Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Beror nog i stor grad på hur krokarna sitter. Sitter krokarna genom ben som i tex överkäken så e de nog betydligt svårare att stöta bort den.Ursprungligen postat av Träben Visa inläggJag läste om en amerikansk forskningsstudie gällande just detta för ett tag sedan. Om jag inte missminner mig så stötte gäddans kropp bort en krok med hulling på ca en vecka. Kroken behöver alltså inte rosta bort, kroppen stöter bort den. En krok utan hulling lossnar på något dygn.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Nej, två, tre stycken stora trekrokar är överdrivet i de flesta fallen. Kör sen något år tillbaka bara med en trekrok per drag med intryckta hullingar och tappar inte mer fisk för det, avkrokningen går supersmidigt och man behöver inte vara rädd för att få en krok i näven.Ursprungligen postat av FatRap Visa inläggBara en fundering: Man kanske inte borde ha så jäkla mycket krokar på sina drag. För att underlätta avkrokning alltså, både om man får upp fisken och om linan går av. Det går ju nästan lika bra med enkelkrok så länge man håller spänn på linan. En stor wobbler kanske kräver mer än en krok, men jag har en känsla av att det är lite överdrivet med krokar på många drag. Dragen skulle kanske bli billigare också...
Kommentera
-
Tycker också det är på tok för mycket krok på tex westins jätte. Tror knappt att jag fått någon gädda med dem utan att det krokats både här och där på de stackarna.
Slutade fiska gädda ung samtidigt som jag upptäckte att man bör ta väck dem. tänkte byta till enkelkrok på dem men de blev aldrig av.
En annan krok jag precis testat är Mustads självkrokande enkelkrok. Den var nog bland det besvärligaste jag någonsin använt på att lossa från fisken. Rekommenderas ej om man inte vill äta firrarna man får upp.Senast ändrad av Dominator91; 2015-12-26, 14:51.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 122 visningar