Slutfiskat med levande bete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slutfiskat med levande bete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur skulle man åka dit? om det mot förmodan skulle komma någon då man gäddmetar med levande bete...ett snabbt och destinkt knyck å du har tom krok, alternativt dö mört
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ursprungligen postat av BigFish
      Salmo32: För fisken som fångas är det nog STOR skillnad på att fångas av mig och släppas än att kvävas i ett nät... Eller vad tror du?

Bestämmer du att det är en högre mening att ätas?

Varför är det ok att "plåga" fisk om den ska konsumeras?

Att fiska med levande bete är ett ställningstagande jag tar och tycker jag att det är ok att fiska med levande bete så gör jag det utan att bry mig om moraltanter (vars sanning är den enda) kommer gnällande!

Att sen komma och påstå att man inte har respekt för liv, vad vet du om min respekt för liv? Bestämmer du vilket liv som ska ha respekt?
      Du förstår alltså inte skillnaden i att döda ett djur som ska ätas eller döda ett djur enbart för eget nöjes skull?

Jag hoppar av diskussionen här.

Kommentera

Nä jag förstår inte vad du menar, jag dödar inte mörten te x för nöjes skull, tycker inte att det är roligt på något vis faktiskt även om en del tycks tro att man skrattar rått när man gör det... Jag gör det för att fånga fisk och däri finns nöjet, själva nöjet består inte i att hänga på mört på krokarna. Rätt klar skillnad tycker jag!

Och det är klart, lätt att försöka sluta en diskussion som man gett sig in i genom att insinuera att andra inget begriper när man får argument emot sig...
        Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Om man känner sig allvarligt oroad över att plåga fisken, så är kanske det enda raka att lägga ner fisket och sluta äta fisk. Det är ett ställningstagande jag kan förstå.

Att försöka upprätta skillnader mellan olika fångstsätt och sätt att hantera fisken verkar bara leda in i en massa godtycklighet. Det tycker jag att argumenten i den här tråden visar tydligt.

Nätfångster plågar fisk sakta till döds, och oönskade arter slängs tillbaka. En massa fiskar plågas och dödas "i onödan". Om man fiskar med levande agn, och äter den fisk man fångar, så plågas fisk och dör "i onödan" också. Som människor kommer vi aldrig att kunna förstå eller uppleva andra arters "perspektiv". Om man tycker det ena plågeriet är okej, men det andra inte, så bygger man det på sina fantasier eller på hur man vill att det ska vara.

För mig verkar det enda raka vara att antingen acceptera att man är ett grymt rovdjur, eller också dra konsekvenserna av att man vill ta hänsyn till andra arter, och bli vegetarian. Eller möjligen kan man dra gränserna där det verkar finnas tydligare skillnader. Exempelvis att man satsar på att undvika onödigt djurplågeri när man föder upp djur, men accepterar en brutalare behandling av fisk, eftersom man tror att fiskar känner mindre. Men redan då börjar man väl ge sig in i tro och godtycklighet?

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
            Du förstår alltså inte skillnaden i att döda ett djur som ska ätas eller döda ett djur enbart för eget nöjes skull?

Jag hoppar av diskussionen här.
            Det är lätt att hoppa av diskussionen när argumenten tryter.... ;-)
            Jag tänker dock inte gå i polemik med dig mer än så.

Vad jag undrar är var det framgår att det redan är förbjudet att meta med levande agn som du så kategoriskt påstår?

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
              Det är stor skillnad eftersom nätfångad fisk kommer att konsumeras. Betesfisk plågas ihjäl utan någon som helst högre mening.
              Glöm det! En fisk som fångas i ett nät har typ 20-40 % chans/risk att bli konsumerad eftersom en stor del av fångsten är oönskade arter som vitfisk, änder osv. Eftersom dessutom någon procent av näten fastnar / tappas bort / lämnas och fortsätter att fånga fisk tills dom bryts ner efter några år så är det en stor skillnad. Sedan brukar sportfiskare vara dom enda som tycker omaket att få båten full i rutten fisk är värt om man kan få upp spöknätet så det slutar fiska. Yrkesfiskare och fritidsfiskare brukar inte lägga två fingrar i kors för att få upp sina borttappade nät.
              Senast ändrad av apersson69; 2006-03-23, 09:47. Anledning: Stavfel, attans vad svårt vi har att stava till "nät" :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
                Finns med även på Europaparlamentets Fiskeriutskotts beredningslista.
                Fiskars välbefinnande.

Ytterligare skäl till varför man ska tänka över sitt C&R fiske.
                Ett fiske med enbart syfte att C&R´a fisken är tveksamt ur fiskars välbefinnande.

Arten gädda behöver absolut inte extra skydd.

MVH Scanner
                Allt kan göras till C&R debatt när du håller på,att du orkar.Om du bara fiskar för föda så fiskar jag för att det är kul,då blir det balans eller?
                Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                Orson Welles

Kommentera

Nu är scanner här igen och helt omotiverat propagerar mot gädda igen... Vad driver dig? Tråden handlar inte om gädda vad jag förstår...

Att du orkar vara på varenda forum och sprida dina åsikter som ändå ingen vill höra.

För min skull så får du gärna banka varenda gädda du får, men jag vill inte läsa ditt dravel på forumen. Och nu gör du som vanligt väl, försöker ignorera tråden så att den ska falla i glömska så du kan börja på nytt igen i annan tråd som inte heller handlar om gädda men där du genast är och sprider...
                  Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

haha djurrättsaktivister skulle vara riktigt roligt att ta med några riktigt extrema sådana till fjällen en sommarkväll och se hur länge dom klarar av att inte döda en mygga=)

Kommentera

Lite mer info från fiskejournalen: http://fj.norran.com/nyhet.php?id=1071
                      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar