Har en 12 fots (40kg) Porta bote. Har tänkt köpa en motor till den men ej kommit till skott! Jag tänkte hoppa bensinmotor och använda en elmotor till den som huvudmotor, då vattnet jag fiskar på är en relativt liten sjö, där utombordare i vilket fall är förbjudna! Jag behöver inte förflytta mig speciellt fort och ror alltid drag ut till fiskeplatserna. Tänkte om någon vill ge mig lite tips. Är en Minn kota 50 lb lagom stor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elmotor storlek
Collapse
X
-
Hej!
Äger själv en Porta Bote 12 fotare som jag driver med en Minn Kota 30lb.Driver båten perfekt och batteriet på 80ah räcker en hel dag. Anledningen till att jag valde 30 lb istället för de större motorerna är att rigglängden på 30lb är kortare och passar Porta boten bättre då man sitter relativt lågt, komforten blir lidande om du väljer en större motor enligt min mening. Är inte helt övertygad om att en större motor ger längre batteritid då båten är lättdriven. Med två personer i båten brukar jag ligga och trolla i läge två på reglaget, funkar fin fint. har dock beställt en ny prop från Kipawa som ger lite bättre punch och kontroll vid vertikalfiske.
Kommentera
-
Jag har en 10fotare och tycker min 40lb räcker långt. Sen så har jag en 2,5hp 2taktare för att transportera mig längre avstånd. Så 50lb borde duga alldeles utmärkt. Ett bra batteri av AGM-typ gör din fisketripp roligare med då du kan vara ute länge.
Lite OT men ang. Kipawa propellern. Va landade slutpriset på med frakt och allt? Blev lite småsugen på att byta min original
/David
Kommentera
-
jag har en 12fotare tillsammans med en minn kota riptite 40 (saltvattensmotorn).
jag kör slut ett batteri på ca 2,5 tim och då snackar vi ett 120ah.
kan tillägga att den går mycket segt i vattnet på maxgas och två personer, vi snackar trollingfart ungefär.
ni som påstår att batteriet räcker en heldag, driver ni bara runt eller hur bär ni er åt?My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
lord how i will miss that woman...
Kommentera
-
Använder du bara elmotorn? Jag använder den mest att köra runt där jag fiskar och trolling. Dock märker man ju att de får jobba hårdare vid stark vind. Men vid längre transporter löser jag de med utombordaren.Ursprungligen postat av celtic Visa inläggjag har en 12fotare tillsammans med en minn kota riptite 40 (saltvattensmotorn).
jag kör slut ett batteri på ca 2,5 tim och då snackar vi ett 120ah.
kan tillägga att den går mycket segt i vattnet på maxgas och två personer, vi snackar trollingfart ungefär.
ni som påstår att batteriet räcker en heldag, driver ni bara runt eller hur bär ni er åt?
Testat att kolla bakom propellern? Alltså montera lös den. Kanake sitter massa gammalt sjögräs och skit runt axeön. De gör ju att den får gå tyngre.
/David
Kommentera
-
Priset blev 460 kr inkl frakt från Amazon.comUrsprungligen postat av biohazard Visa inläggJag har en 10fotare och tycker min 40lb räcker långt. Sen så har jag en 2,5hp 2taktare för att transportera mig längre avstånd. Så 50lb borde duga alldeles utmärkt. Ett bra batteri av AGM-typ gör din fisketripp roligare med då du kan vara ute länge.
Lite OT men ang. Kipawa propellern. Va landade slutpriset på med frakt och allt? Blev lite småsugen på att byta min original
/David
Kommentera
-
Ja du! Du kanske bör köpa ett nytt batteri Mitt 80 ah räcker iallafall en heldag med minn kota 30lb. Jag trollar relativt långsamt, främst Gös o Gädda i 0.8-1.1knop. Mitt batteri är två år gammalt och jag laddar det direkt efter fisketuren. När jag fiskar i större vatten tar jag med min två taktare främst för transport.Ursprungligen postat av celtic Visa inläggjag har en 12fotare tillsammans med en minn kota riptite 40 (saltvattensmotorn).
jag kör slut ett batteri på ca 2,5 tim och då snackar vi ett 120ah.
kan tillägga att den går mycket segt i vattnet på maxgas och två personer, vi snackar trollingfart ungefär.
ni som påstår att batteriet räcker en heldag, driver ni bara runt eller hur bär ni er åt?
Kommentera
-
I de vattnen där bensinaren inte får tillträde använder jag elmotorn, och då främst för trolling. jag behöver ligga på 4:an (den näst högsta) för att inte dragen skall släpa i botten eller att båten skall driva ur kurs. har testat att lasta båten på olika sätt för att på så sätt få upp farten utan resultat. brukar få ta med mig 2-3 stycken batterier för att klara en längre fisketur.Ursprungligen postat av biohazard Visa inläggAnvänder du bara elmotorn? Jag använder den mest att köra runt där jag fiskar och trolling. Dock märker man ju att de får jobba hårdare vid stark vind. Men vid längre transporter löser jag de med utombordaren.
Testat att kolla bakom propellern? Alltså montera lös den. Kanake sitter massa gammalt sjögräs och skit runt axeön. De gör ju att den får gå tyngre.
/David
har inte plockat ner propellern, men upplevde även att motorn alltid har betett sig lika slö.
batterierna är nya eller bara något år på nacken, dem är det inget fel på. kan det ha med att motorn är en riptite kanske?Ursprungligen postat av Gunkiman Visa inläggJa du! Du kanske bör köpa ett nytt batteri Mitt 80 ah räcker iallafall en heldag med minn kota 30lb. Jag trollar relativt långsamt, främst Gös o Gädda i 0.8-1.1knop. Mitt batteri är två år gammalt och jag laddar det direkt efter fisketuren. När jag fiskar i större vatten tar jag med min två taktare främst för transport.My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
lord how i will miss that woman...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 372 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av jimmy85
2026-04-27, 16:56
|
||
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 183 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av uditsen
2025-07-29, 09:05
|
||
|
Startad av NickeGbg, 2019-07-07, 21:25
|
172 svar
15 810 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av NickeGbg
2026-06-21, 12:07
|
||
|
Startad av Kulfisk, 2021-10-03, 21:21
|
15 svar
1 163 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Kulfisk
2025-08-24, 13:59
|
||
|
Startad av Xerup, 2022-07-26, 12:01
|
104 svar
6 901 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2025-10-19, 20:04
|
Kommentera