Trailer frågor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailer frågor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailer frågor...

Har en trailer som ska besiktigas men får tyvärr ingen tid på ett bra tag.

Är det någon som vet om det är tillåtet att köra trailern med en LGF skylt och utan skylt fram tills besiktningen?

Hörde med bilprovningen och fick inget vettigt svar än att det säkert var böter.

Ursprungligen postat av savbrink
    Har en trailer som ska besiktigas men får tyvärr ingen tid på ett bra tag.

Är det någon som vet om det är tillåtet att köra trailern med en LGF skylt och utan skylt fram tills besiktningen?

Hörde med bilprovningen och fick inget vettigt svar än att det säkert var böter.
    Nej det är inte tillåtet, med LGF skylt ska det vara ombromsat, ofjädrat ,oregistrerat.

Men å andra sidan så hörde jag ang en som kört obesiktigat i 5 år, åkte fast och fick 600kr i böter, och det kostar 400kr/vartannat år och besiktiga.!!, men det kan vara en skröna.
    Senast ändrad av Guest; 2006-05-03, 16:35.

Kommentera

Åker du dit så registreras din förseelse. Efter ett antal prickar så kan körkortet dras in.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota

Men å andra sidan så hörde jag ang en som kört obesiktigat i 5 år, åkte fast och fick 600kr i böter, och det kostar 400kr/vartannat år och besiktiga.!!, men det kan vara en skröna.

Det är väl endå för din egens/andras skulle du besiktigar dina fordon och t.ex. kärror?

Du vill inte åka med trafikfarliga grejor, om det är ok för dig har nog iallafall dina medtrafikanter en annan åsikt.

Reglerna finns där av en anledning, ofta en ganska genomtänkt sådan.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Det är väl endå för din egens/andras skulle du besiktigar dina fordon och t.ex. kärror?

Du vill inte åka med trafikfarliga grejor, om det är ok för dig har nog iallafall dina medtrafikanter en annan åsikt.

Reglerna finns där av en anledning, ofta en ganska genomtänkt sådan.
          Har aldrig påstått att jag kör obesiktigat, och det kan vara en skröna skrev jag också, och skulle det vara sant så så kan man ju har ordning på grejorna ändå så att det inte är trafikfarligt.

Men ibland hjälper det inte att åka till SBP, vet en som på väg hem från SBP fick hjullagerhaveri på motorvägen på en släpkärra, det enda dom sa var att det var dags att se över hjullagren, men det var inte anmärkning på kärran, och detta är ingen skröna för jag känner personen väl, han fick hämta en annan kärra och lasta upp den havererade på!!!.
          Senast ändrad av Guest; 2006-05-03, 21:39.

Kommentera

Blir ändå inte riktigt klok på det här..

Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
            - Ja under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.

Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat?
            - Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon

Trailern saknar fjädring och är avregistrerad för tillfället. Borde rimligtvis kunna gå att köra med LGF-skylt då. Hittar inget om att det måste vara obromsat.

Kommentera

Hittade lite mer info. Min trailer uppfyller alla kraven och om det gällde för en avregistrerad husvagn borde det rimligtvis även gälla för min trailer. Ska ringa och frågra för säkerhetskull återkommer med svar..

Denna utrustning krävs
              Belysning under mörker:

* Två röda positionslyktor bak.
              * En vit positionslykta fram om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm in mot vägens mitt, från dragfordonet.
              * Två röda reflexanordningar bak.
              * Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan.

På efterfordon som tas i bruk från och med 1 januari 2005 gäller dessutom:

* Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm i sidled från dragfordonet.
              * Två vita reflexer framtill.
              * Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända.

Körriktningsvisare: Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med oragngegult ljus. Vägverket rekommenderar att även äldre efterfordonn utrustas med körriktningsvisare.

Bromsar: Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert. Efterfordon som tas i bruk från och med 1 januari 2005 och har bromsar måste uppfylla de krav som gäller från detta datum i VVFS 2003:20.

Däck: Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet är att däckets kord (väv) inte får synas.

Kopplingsanordning: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.

LGF-skylt: LGF-skylten, långsamtgående fordon, ska vara typgodkänd och placeras baktill och utanpå fordonet med en av triangelns spetsar uppåt. Lägsta höjdplacering är 0,6 m och högsta 1,8 m, mätt från marken och till LGF-skyltens nedre del.

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
                Blir ändå inte riktigt klok på det här..

Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
                - Ja under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.

Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat?
                - Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon

Trailern saknar fjädring och är avregistrerad för tillfället. Borde rimligtvis kunna gå att köra med LGF-skylt då. Hittar inget om att det måste vara obromsat.
                Kan nog inte vara avregistrerad för "tillfället", då är den helt borta ut bilregistret,dvs skrotad, du menar avställd, det är en annan sak.

Det var som, efterfordon får alltså vara bromsade!!, det hade jag missat.

Men om du ska besiktiga och den saknar fjädring, hur går detta ihop, har du låst den för tillfället?.

Men om du har låst fjädringen, tar bort regskylten, och sätter dit en LGF skylt så borde det inte vara några problem.

Hittade denna också.
                Senast ändrad av Guest; 2006-05-03, 23:05.

Kommentera

ähh vafan, det kostar 400 att besikta en kärra, och om man blir stoppad så får man böta 400 om den är obesiktad, risken att man bli stoppad är liten, jag har inte besiktad mina släpkärror på hundra år :P

Kommentera

Ja då får man väl hoppas att du inte krockar el dylikt. Lär nog bli rätt dyrt då du får stå för kalaset. Försäkringsbolagen är rädda om sina pengar. Detta är en annan aspekt på att köra obesiktat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 517 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85