Amerikanska fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikanska fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amerikanska fiskare

Har märkt när mak har både tittat på videos och läst o sätt att amerikanska fiskare uppger sin lina i brottstyrka och inte dimension som dom flesta andra, i lb då tex 20lb sufix, men det ger ju ingen bra information då olika linor oftast har olika brottstyrkor på samma dimension. Så... vad är poängen???
    I mitt tycke ett väldigt idiotiskt system och låt mig inte ens börja med det imperiala mätsystemet

Vänd på frågan. Vad är poängen med att ange i tjocklek?

En del tycker att brottstyrka är viktigare än tjocklek.

Kommentera

Båda måtten är ju av intresse, båda brukar ju stå angivet på linan....
      Att man anger brottstyrka i första hand är inget specifikt för usa.... jag tycker vi gör det i lilla Sverige också.
      Lintjocklek är ju intressant för att beräkna spolcapacitet, få bättre kastlängd eller om man vill ha en lina som skär vattnet bra men för att veta vilken "klass" man kan fiska med linan är det ju brottstyrkan som är intressant.
      Jag måste dock säga att dom nya flätlinorna är nästan tråkigt starka... mkt sällan man drar av en lina nu för tiden... något som man minns alldeles för väl från "ungdomens dagar" när man bara fiskade med nylonlinor. Då ville man ha så tunna linor som möjligt för att kunna kasta hyfsat långt och fick offra brottstyrkan på köpet. Allt var inte bätte förr....
      Brottstyrka eller dimension... jo jag vill nog veta båda nör jag köper linor....

Kommentera

Står väl både brottsstyrka och dimension på tillverkarens hemsida så vad är problemet?

Kommentera

I alla fall jag vill ju ha en sån tunn lina som möjligt med högsta möjliga brottvikt. Väljer ju givetvis en lina på säg 0.20 med brottgräns på 25kg, än en lina som är 0.28 tjock med samma angivna brottgräns

Kommentera

just det jag menar, och ja som nån där uppe sa självklart står dimensionen på tillverkarens webbsida eller så men din vanliga amerikanska fiskare använder inte dimension när dom pratar om linor vilket i mitt tycke är inte så smart då ''enligt mig'' dimension kommer före brottstyrka, när man får information om en lina osv

Kommentera

Varför bry sig om dimension mer än som "höftning" då alla tillverkare ljuger om dem? Köper själv lina från staterna allt som oftast och då tycker jag det är är lättare att jämföra tex 10, 15, 20, 30lb linor än 010, 011,012, 013, 014mm etc så i mitt tycke är det ett lättare sätt än att köpa linor och komma på vilka tillverkare som ljuger minst i Europa (dimension och brottstyrka) och då jag väl handlar i här hemma så jämför jag med de Amerikanska listorna för att få en humm om vad jag vill ha.

/Apan

Kommentera

Styrkan & diametern står på linorna i USA .
                Det finns 2 stora tillverkare av lina Dynema & Spectra som dom flesta använder sig av , det gör att alla 20LB linor är så gott som lika tjocka i USA & därför är dom inte så fokuserade på dimensionen som vi , det kan skilja lite beroende på hur man har behandlat linan efteråt , men det är marginellt .
                Dom är hårda i USA att märkning stämmer , så köper man en lina från USA typ Powerpro , Sufix eller Tufline dom kan man vara trygg med att specen stämmer .

Men tittar man på våra linor i Europa då händer det något med linan under transporten dom blir både tunnare & starkare när dom kommer fram & inget stämmer . Det är ganska vanligt med glädjesiffror på våra förpackningar . Titta på exempelt Spiderwire Stealt smooth 0,35 den är specad till 40,8 kg & en Powerpro 0,36 är specad till 23kg . Håller man sen linorna bredvid varandra då ser man att Spiderwiren är tjockare än Powerpro , när den igentligen ska vara tunnare . Detta är inge unikt för spiderwire det är ganska många linor i butikerna som är så .
                Eller ta Daiwa J-Braid
                En 0,18 är specad till 12 kg här i europa , men i USA är en 0,19 specad till 7 kg samma som en Powerpro , sufix & Tufline . Så vad är det som händer med lina på vägen som gör den tunnare & starkare ????
                Det är synd att man trixar fuskar med siffrorna på det sättet , det är inga dåliga linor så det känns väldigt onödigt , köper jag en exempelt en 0,10mm lina för boore & den ska skära vattnet bra då vill jag att den är det också & inte tjockare än min 0,14 från en annan tillverkare .

Detta gör att det blir så fel att jämföra & diskutera linor med dessa specar . Troligtvis är Spiderwire 0,35 starkare än Powerpro 0,36 för den är egentligen tjockare , skulle vara kul att veta hur tjock & stark den igentligen , samma sak tracerbriad , det är en jätte fin lina .

Kommentera

Måste bara fråga... är det någon som verkligen märker skillnad på några hundradelar i tjocklek på en lina? Att linor har olika yta, elasticitet och styvhet är jag helt med på men finliret om ett par hundradelar hit eller dit fattar jag inte. Jag tycker det är viktigare att linan känns rätt att fiska med. Inte trasslar, knyter bra, löper ok i ringarna, inte för oväsen..... och inte minst tål slitage o inte kostar skjortan. Byter hellre lina ofta och kör mer på budget i så fall. Och såklart ska den inte gå av utan anledning därför är det viktigt med korrekt angiven brottstyrka.
                  Men jag upprepar... är inte flätlinorna lite för bra nuför tiden egentligen? Man tappar nästan respekten... bara att veva o dra...
                  När man fiskade med 0,10 nylon eller ännu tunnare.... ojoj... då var man väldans försiktig.... ganska kul på sätt o vis för var det en större fisk så blev glädjen större när den var nätat och inte slitit sig.
                  Bara en tanke... obs jag använder flätlinor till det mesta jag med... man e väl inte helt dum liksom... ok då... glöm det där sista!

PS sen kan man undra hur man ska mäta tjockleken på en flätat lina efter som tjockleken varierar lite beroende på vilken spänning linan utsätts för. Hur hårt ska man klämma ihop linan med skjutmåttet? En flätlina har ju en viss mjukhet menar jag.
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-21, 18:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Måste bara fråga... är det någon som verkligen märker skillnad på några hundradelar i tjocklek på en lina? Att linor har olika yta, elasticitet och styvhet är jag helt med på men finliret om ett par hundradelar hit eller dit fattar jag inte. Jag tycker det är viktigare att linan känns rätt att fiska med. Inte trasslar, knyter bra, löper ok i ringarna, inte för oväsen..... och inte minst tål slitage o inte kostar skjortan. Byter hellre lina ofta och kör mer på budget i så fall. Och såklart ska den inte gå av utan anledning därför är det viktigt med korrekt angiven brottstyrka.
                    Men jag upprepar... är inte flätlinorna lite för bra nuför tiden egentligen? Man tappar nästan respekten... bara att veva o dra...
                    När man fiskade med 0,10 nylon eller ännu tunnare.... ojoj... då var man väldans försiktig.... ganska kul på sätt o vis för var det en större fisk så blev glädjen större när den var nätat och inte slitit sig.
                    Bara en tanke... obs jag använder flätlinor till det mesta jag med... man e väl inte helt dum liksom... ok då... glöm det där sista!

PS sen kan man undra hur man ska mäta tjockleken på en flätat lina efter som tjockleken varierar lite beroende på vilken spänning linan utsätts för. Hur hårt ska man klämma ihop linan med skjutmåttet? En flätlina har ju en viss mjukhet menar jag.
                    "Ett par hundradelar"
                    Menar du .10 och .15mm nu, eller .15 och .18? Det senare märker man mindre skillnad på obviosly, men mycket är placebo och tankens kraft förutom att det går på mindre lina på spolen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen