Ultraljudstvätt??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultraljudstvätt???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ultraljudstvätt???

Hej.

Undrar bara om man kan ställa en liten glasskål med t.ex fotogen i Ultraljudstvätten eller om man måste ha fotogen i hela tvätten???
    Alltså ställa glasskålen i vattenbad.....typ.

Kommer det att funka bra eller är det bättre utan glasskål??

Skitfiske.

Vad skall du tvätta?

Kommentera

Jo helt otippat, en fiske rulle!!! Alla delar som har olja eller fett på sig tänkte jag rengöra. Om det funkar så tänkte jag ställa net ett snappsglas med aceton med kullagren i åxå.

Förstår om det finns nått bättre än fotogen, men funkar det bra att ställa ner nått i ultraljudstvätten som är fylld med vatten???

Kommentera

Hej!

Har själv läst lite (förstår inte riktigt) men ännu inte testat, det lilla jag förstått så bygger rengöringseffekten i en ultraljudstvätt på att det är just vatten som är mediet. Tekniken bygger på att vattnet "vibreras" med precis rätt frekvens för just vatten så att små kavitationer uppstår, det är detta som rengör. Olika frekvenser för olika typ av smuts. Byter man vätska med annan densitet/viskositet är det inte säkert att denna reagerar på samma vis som vatten gör vid given frekvens. Det jag säger är egentligen att det inte är säkert det blir renare bara för att du använder ex. fotogen/aceton utan det kan rent av försämra effekten.

Sedan har jag läst, precis som du nämner att flera testat med andra vätskor men egentligen inte visat att det blivit renare. De som testat detta använder sig precis som du säger av ex. ett glas med den andra vätskan i. Det verkar dock finnas rengöringsmedel typ diskmedel som förbättrar effekten något vidare finns det ultraljudstvätt med värme som också verkar ha bättre rengörande effekt.

Som sagt, jag har ännu inte köpt och testat utan det jag skrivit är en sammanfattning av alla sidor, filmer mm jag kikat på. Finns relativt stor sannolikhet att jag har fel men det är så jag tolkat det.

Många avråder STARKT från att ha brännbara vätskor i på grund av brandrisken!!! Ska vara ultraljudstvättar speciellt avsedda för detta. (därmed inte sagt att det ev. skulle kunna bli renare)

Kolla länken nedan:

Jag kommer förmodligen satsa på en ultraljudstvätt med värme samt ev. ett anpassat rengöringsmedel. Min plan är att rengöra Multirullar och min Airbrush.
        Senast ändrad av Grävlingen; 2018-05-16, 14:35.
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag kör, framför allt kullager, i aceton i små marmeladburkar med lock i samma bad som jag har diskmedel eller nafta för andra mera lättrengjorda delar. Om jag bara kör skitiga smådelar i burkar med skarpa lösningsmedel kör jag naturligtvis tvätten med vatten upp till minmarkeringen. Om jag inte missminner mig så är metall mest genomsläppligt för ultraljudsvågorna så har du en liten plåtburk bord det vara idealet. Själv använde jag ett decilitermått i rostfritt med en burklock ovanpå tidigare, men marmeladburkarna passar perfekt, blir helt täta och jag har inte sett någon märkbar skillnad.
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Jag kör, framför allt kullager, i aceton i små marmeladburkar med lock i samma bad som jag har diskmedel eller nafta för andra mera lättrengjorda delar. Om jag bara kör skitiga smådelar i burkar med skarpa lösningsmedel kör jag naturligtvis tvätten med vatten upp till minmarkeringen. Om jag inte missminner mig så är metall mest genomsläppligt för ultraljudsvågorna så har du en liten plåtburk bord det vara idealet. Själv använde jag ett decilitermått i rostfritt med en burklock ovanpå tidigare, men marmeladburkarna passar perfekt, blir helt täta och jag har inte sett någon märkbar skillnad.
            Skit fiske!
            Gösta
            Skrev ju lite ovan dig utan att egentligen ha testat själv, är det märkbar skillnad när du kör med aceton istället för vatten eller är det mer en känsla?

Har du testat med värme+rengöringsmedel kontra ex. aceton?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Hej!

Har själv läst lite (förstår inte riktigt) men ännu inte testat, det lilla jag förstått så bygger rengöringseffekten i en ultraljudstvätt på att det är just vatten som är mediet. Tekniken bygger på att vattnet "vibreras" med precis rätt frekvens för just vatten så att små kavitationer uppstår, det är detta som rengör. Olika frekvenser för olika typ av smuts. Byter man vätska med annan densitet/viskositet är det inte säkert att denna reagerar på samma vis som vatten gör vid given frekvens. Det jag säger är egentligen att det inte är säkert det blir renare bara för att du använder ex. fotogen/aceton utan det kan rent av försämra effekten.

Sedan har jag läst, precis som du nämner att flera testat med andra vätskor men egentligen inte visat att det blivit renare. De som testat detta använder sig precis som du säger av ex. ett glas med den andra vätskan i. Det verkar dock finnas rengöringsmedel typ diskmedel som förbättrar effekten något vidare finns det ultraljudstvätt med värme som också verkar ha bättre rengörande effekt.

Som sagt, jag har ännu inte köpt och testat utan det jag skrivit är en sammanfattning av alla sidor, filmer mm jag kikat på. Finns relativt stor sannolikhet att jag har fel men det är så jag tolkat det.

Många avråder STARKT från att ha brännbara vätskor i på grund av brandrisken!!! Ska vara ultraljudstvättar speciellt avsedda för detta. (därmed inte sagt att det ev. skulle kunna bli renare)

Kolla länken nedan:

Jag kommer förmodligen satsa på en ultraljudstvätt med värme samt ev. ett anpassat rengöringsmedel. Min plan är att rengöra Multirullar och min Airbrush.
              Intressant!!! Har tagit för givet att effekten ökar med t ex fettlösande medel och så står det också i manualen för min tvätt... Men det är mycket möjligt att du har rätt, så nästa gång ska jag köra ett par sommaranvända och frekvent smorda kullager i vatten och ett par som jag brukar. Vad jag kan säga äe att de lager jag kör enbart aceton verkar ut att bli helt befriade från gammal olja...
              KeBa är en annan dedicerad ultraljudstvättare här på FS, vore kul att höra hans erfarenheter och åsikter...
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Hehe, vi skriver om varandra! Tack för dina svar!

Vilken tvätt kör du med?

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                  Skrev ju lite ovan dig utan att egentligen ha testat själv, är det märkbar skillnad när du kör med aceton istället för vatten eller är det mer en känsla?

Har du testat med värme+rengöringsmedel kontra ex. aceton?
                  Och så gick vi om varandra igen Som sagt, det är intressant och jag vet inte då jag inte testat att köra kullager i den vanliga blandningen av vatten och Yes eller lite nafta. Ska prova. Kanske är det bara en känsla eftersom man vet att de badat i starka grejer...

En halvdyr från Kjel & Co med uppvärmning till 65 grader. Är i stugan och kommer inte ihåg namnet men jag vill minnas att den kostade en knapp tusing...

Edit: Jag kör alltid med värme. Kanske inte så smart med aceton...
                  Senast ändrad av Gösta; 2018-05-16, 14:46.

Kommentera

avfettning i ultraljudstvätten har vi på jobbet (vapenverkstad) där stoppar jag i rullar vid service med. blir sjukt bra resultat.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen