Sportfiske dödar mer fiskar än saxfiske... Finns dock äckliga sax gubbar som kan dra förstöra en hel havsvik/sjö... Dock vanliga semester saxare har jag inget emot, behöver inte förklara mer!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddsax!?
Collapse
X
-
Varför skulle sportfiske döda mer? Är man så kallad "sportfiskare" så ger man fisken friheten igen och inte bonkar den oavsett art och tar endast upp 1-2 matfiskar., snackar givetvis inte bara om gädda.Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inläggSportfiske dödar mer fiskar än saxfiske... Finns dock äckliga sax gubbar som kan dra förstöra en hel havsvik/sjö... Dock vanliga semester saxare har jag inget emot, behöver inte förklara mer!
saxar borde förbjudas helt klart, byborna som slänger ut sina saxar kommer tillbaks efter en några dar/vecka och kollar ifall det är fast nån gädda och tar upp oavsett storlek. Äter dom verkligen en större gädda som smakar jävel? Eller tas den bara upp och slängs, skulle nog tro att dom flesta gäddorna blir rävmat eller till kissen. Sen får man ofta höra av dom äldre byborna som just lägger ut saxar: DET VAR BÄTTRE FÖRR; FANNS MYCKET MER GÄDDA: NU KAN MAN HA UTE MÅNGA SAXAR OCH FÅ NÅGRA STYCKEN. Undra varför??
Man kanske skulle ta med sig egna KLIPP KLIPP saxar nästa gång....man vet ju aldrig vad som hittas på isen ....Senast ändrad av Finnen; 2009-02-14, 19:55.
Kommentera
-
Tror du missuppfattat något. Sportfiskare fiskar för nöjes skull. Sportfiskare fiskar inte för att få mat på bordet.Ursprungligen postat av Kelvin Visa inläggFiske är väl ingen sport heller, fiskar gör man för att få mat på bordet.
Det är som sagt idag upp till FVO att förbjuda saxar. Personligen tycker jag att de FVO som inte förbjudit borde göra det eftersom det skadar fisken onödigt länge innan den får dö, vilket inte tjänar något syfte.
Kommentera
-
Av den enkla orsaken att vi är så många fler än dom är.Ursprungligen postat av Finnen Visa inläggVarför skulle sportfiske döda mer? Är man så kallad "sportfiskare" så ger man fisken friheten igen och inte bonkar den oavsett art och tar endast upp 1-2 matfiskar., snackar givetvis inte bara om gädda.
saxar borde förbjudas helt klart, byborna som slänger ut sina saxar kommer tillbaks efter en några dar/vecka och kollar till ifall det är fast nån gädda.
Man kanske skulle ta med sig egna KLIPP KLIPP saxar nästa gång....man vet ju aldrig vad som hittas på isen ....
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Finnen Visa inläggVarför skulle sportfiske döda mer? Är man så kallad "sportfiskare" så ger man fisken friheten igen och inte bonkar den oavsett art och tar endast upp 1-2 matfiskar., snackar givetvis inte bara om gädda.
saxar borde förbjudas helt klart, byborna som slänger ut sina saxar kommer tillbaks efter en några dar/vecka och kollar till ifall det är fast nån gädda.
Man kanske skulle ta med sig egna KLIPP KLIPP saxar nästa gång....man vet ju aldrig vad som hittas på isen ....
Sportfiske har ingen skriven lag om cr.. Jag tycker personligen att en sportfiskare är en som fiskar med hand och spö... Och sen om man släpper fisken i frihet är upp till var & en.. Och jag tror nog mycket väl att alla sverige sportfiskare ( i mitt perspektiv ) dödar fler fiskar varje år än en och annan sax fiskare.. att skylla dåligt gädd fiske på saxar är ignorant ! Det föds ju knappast några nya sax fiskare så att säga !Senast ändrad av umeå_älven; 2009-02-14, 20:09................___@@@__
......_____//____?____\______
----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
-----`--(@)=====+====(@)-
Kommentera
-
då har du en väldigt konstig uppfattning om vad sportfiske är . Är man sportfiskare så är man just en SPORT fiskare . man fiskar för nöje inte för maten. de är bara att kolla på gubbarna i min by . Dom fiskar med spö och rulle men sitter och snackar skit om sportfiskare. Dom dödar absolut allt som dom får upp , speciellt gädda för dom äter upp allt annat liv i vattnen enligt dom. Man har ju varit med om några gånger när man har varit o fiskat och dom frågat om man fått nått , man svarar jarå fick några fina . vart är dom frågar gubbarna , jag släppte tillbaks dom , då kollar dom konstigt och argt på mig och frågar är du en sån där sportfiskare , japp det är jag , då går dom därifrån och man hör dom säga att man är idiot .
Sportfiske är när man fiskar för nöje inget annat , matfisk kan man ta nån gång ibland men att döda allt man får är knappast sportfiske .
Kommentera
-
Sportfiske har ingen lag om C&R nej, men dödar man nästan all sin fisk är man ingen sportfiskare enligt mej.Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inläggSportfiske har ingen skriven lag om cr.. Jag tycker personligen att en sportfiskare är en som fiskar med hand och spö... Och sen om man släpper fisken i frihet är upp till var & en.. Och jag tror nog mycket väl att alla sverige sportfiskare ( i mitt perspektiv ) dödar fler fiskar varje år än en och annan sax fiskare.. att skylla dåligt gädd fiske på saxar är ignorant ! Det föds ju knappast några nya sax fiskare så att säga !
[FONT=Impact]Blogg[/FONT]
[FONT=Impact]Filmer[/FONT]
[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]
Kommentera
-
Dem som fiskar med saxar fiskar väl säkert också med nät lång rev och massa andra kött fiske redskap. Dem lever än men dem kommer dö ut va så säker, dem lever väl fortfarande på den tiden då dem saltade ihjäl fisken och tog tillvara på allt.
Nu lever vi på 2000 talet och behöver inte äta fisk 7 dagar i veckan som man kan tro att alla nät/sax fiskar gör..
// Marcus
Kommentera
-
Hej Mört-Anders; När du ismetar Gädda i en lekvik med levande mört som bete, då kan du teoretiskt fånga samtliga större Gäddor i viken. Betänk att under leken samlas Gäddorna från mycket stora områden just i lekviken eller lekvikarna. Gäddorna är då oerhört lätta att fånga med levande bete! Gäddan måste ju äta och hon är inte ett enda dugg misstänksam mot en skadad mört, som hjälplöst hänger eller lite ryckigt försöker simma undan framför ögonen på den hungriga Gäddan. När mörten rör på sig glittrar den i skenet från taklampan (borrhålet) ovanför och sänder ut lockande vibrationer åt alla håll i vattnet. Mörten skriker ju "fri lunch" åt varenda hungrig Gädda i närheten! Det här med ismete efter Gädda påminner mig lite om när kung Gustav V på sin tid jagade älg vid Halle- och Hunneberg, där jägmästarna hade motat in många älgar i en hage, så att V-Gurra inte kunde missa åt vilket håll han än sköt!Ursprungligen postat av MörtAnders Visa inläggDet finns de som anglar med trekrok oxå..
och sen, ska man få ismeta med 10 spön utspridda?
ska man få trolla med 10 spön?
För några år sedan läste jag om en av medarbetarna i redaktionen hos www.fiske.nu som var ute och ismetade Gädda en vinterdag när Gäddan var riktigt på hugget. Han berättade att han höll på och drillade en Gädda genom ett hål och fyra andra Gäddor stod i kö nedanför sina hål och väntade på att få bli uppdragna....
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Det finns kanske inte direkt lag på det i alla vatten men ta t ex älvarna där det finns lax etc så är det ju kvoterat till antal fiskar per dag. Visst det inkluderar inte gädda men det finns sjöar där man inte får ta upp gädda eftersom det är bra gäddfiske och dom vill bevara det så....Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inläggSportfiske har ingen skriven lag om cr.. Jag tycker personligen att en sportfiskare är en som fiskar med hand och spö... Och sen om man släpper fisken i frihet är upp till var & en.. Och jag tror nog mycket väl att alla sverige sportfiskare ( i mitt perspektiv ) dödar fler fiskar varje år än en och annan sax fiskare.. att skylla dåligt gädd fiske på saxar är ignorant ! Det föds ju knappast några nya sax fiskare så att säga !
Sportfiskare är som ett antal pers här inne säger en person som fiskar för att det är det bästa dom vet och att få på en fetingfisk och en härlig fight slutar ju inte bättre än med fotografering och tillbaka släpp....Enligt mig förstås. Där emot så är det "Svenssons" som tar upp allt. Kul att meta i älvar,bäckar och åar efter öring och harr som inte ens är i närheten av minimått och sen är det ju dom som tar upp gäddorna för att fota och skryta om dom runt hela byn.
Bara min åsikt....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar