ålfisket... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ålfisket...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ålfisket...

hörde att fiskeriverket hade ett förslag om att, man inte skulle få fiska ål längre,"bara vissa yrkesfiskare" skulle få fiska ål. vilka är det som hotar fiskarnas utrotning jo yrkesfiskare, det är förbjudet att ta upp en ål som sportfiskare, men man får lägga långa rychor längs kusterna och plocka upp massa ål, det skadar ju inte. nu hoppas jag att fiskeriveret har lite vett och förbjuder yrkesfisket helt efter ål, och låter oss sportfiskare fiska ål och om vi släpper tillbaka ålen när vi fångat upp den så tror jag ålen kommer överleva. låt yrkesfiskarna jobba med vård av våra vatten när det är fiske stopp,
    det skulle vara nyttigt för de flesta arter....
    http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

när man lägger rychor, har man olika fiskevatten olika år som man får lägga nät rychor o dylikt på , i cirka 50meterkvadratmeter
      om du inte lägger inuti detta område får du böter.

medans du metar ål kan du vara vart du vill

Kommentera

Ursprungligen postat av Axel_The_Doom_slayer
        när man lägger rychor, har man olika fiskevatten olika år som man får lägga nät rychor o dylikt på , i cirka 50meterkvadratmeter
        om du inte lägger inuti detta område får du böter.

medans du metar ål kan du vara vart du vill
        Som spöfiskare är det faktiskt ganska svårt att fiska överallt. Dels fiskekort begränsar vissa platser. Ställen att stå från land finns inte överallt. Inte så värst många spöfiskare har båtar som dom kan traila runt och lägga månadspass i olika vatten.

Enligt mitt tycke verkar din teori vekna lite om jag föstått dig rätt att du tror att spöfiskare kan dra mer ål än yrkesfiskare bara för att dom kan fiska från olika platser.

Kommentera

Svar från Sportfiskarnas Nils Höglund

Hej vänner!

Jag frågade Nisse hur man ska göra för att få stöd utsättningar av ål i mälaren runt Bålsta, Enköping och Uppsala här é ett litet svar..

"Ja du ålen. VI gör mycket och då framför allt via den organisation vi startat som heter Internationella fiskesekretariatet, FISH. Vi, WWF och Naturskyddsförening ligger bakom och FISH vilka jobbar just med ål. VI har tex. ett akvarium här nere med ålar i faktiskt!

Vad gäller ålens status och hoten mot den finns mycket att säga och det verkar tyvärr som att många fiskevårdare/naturvårdare lite har gett upp hoppet. Nedgången vi ser idag är naturligtvis beroende på fisket men också pga den förstörda vattenmiljö ålen fått leva i. Många säger därför att den nu klart förbättrade miljön kommer liksom för sent. Sen skall vi inte tala om alla vandringshinder som pajar livet för de små liven, men det är i och för sig inget nytt för dem. Hur som helst, utsättningar. Ja det görs faktiskt rätt stora utsättningar av ål runt om. Det mesta är naturligtvis gjort för att yrkesfiskarna skall få fortsätta fånga dem men dock."
          //Nisse
          Pike on The fly!

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
            Som spöfiskare är det faktiskt ganska svårt att fiska överallt. Dels fiskekort begränsar vissa platser. Ställen att stå från land finns inte överallt. Inte så värst många spöfiskare har båtar som dom kan traila runt och lägga månadspass i olika vatten.

Enligt mitt tycke verkar din teori vekna lite om jag föstått dig rätt att du tror att spöfiskare kan dra mer ål än yrkesfiskare bara för att dom kan fiska från olika platser.
            Nej , men dom kan om dom vill.
            när du har fiskevatten så attsäga, så har du ett begränsat område, och dom flesta som går in för att meta ål, har båt. tror du får läsa min igen ärligt talat,
            man kan dra mycket mer ål om du har förutsättningarna med spö, än med
            fiskevatten, jag är uppvuxen med att fiska ål, så här tycker jag iaf, antar att vi måste testa på varandras varianter för att förstå varandra bättre

Kommentera

Ursprungligen postat av Axel_The_Doom_slayer
              Nej , men dom kan om dom vill.
              när du har fiskevatten så attsäga, så har du ett begränsat område, och dom flesta som går in för att meta ål, har båt. tror du får läsa min igen ärligt talat,
              man kan dra mycket mer ål om du har förutsättningarna med spö, än med
              fiskevatten, jag är uppvuxen med att fiska ål, så här tycker jag iaf, antar att vi måste testa på varandras varianter för att förstå varandra bättre
              Kan om dom vill?????? Hur många spöfiskare finns där inte därute i stora världen som vill höja sina pb på olika arter. Hade det varit så enkelt som du säger, hade det inte varit lika roligt att fiska.

(Dom flesta som går in för att meta ål har båt.) Skämtar du? Långt ifrån dom flesta fiskare har båt men dom flesta önskar nog att dom hade.

Har fiskat en hel del med ryssjor i mitt liv också (inget som jag e stolt över för nuläget).

Om vi nu ska dra alla över en kant så kör dom flesta duktiga ålfiskare C&R. Så då gör dom ändå inte så stor skillnad på beståndet.

Kommentera

Expressen/TT:
                Drastiskt förslag: Ålfisket förbjuds i Sverige
                Ålfisket begränsas kraftigt i Sverige, enligt ett förslag från Fiskeriverket.
                I stort sett förbjuds ålfisket och dispens får bara de yrkesfiskare som fiskat minst 400 kilo per år de senaste åren samt vissa specialfall, skriver Sydsvenskan.

- Man kan tycka att det är drastiskt, men med tanke på den allvarliga situationen för ålen är det nödvändigt, säger handläggaren Martin Rydgren på Fiskeriverket till tidningen.
                Ålen är utrotningshotad, och de nya reglerna från årsskiftet ska minska ålfångsterna med 40 procent.

Minskning med 300 ton
                Förslaget utgår från 2004 års fångster då yrkesfisket gav 578 ton och fritidsfisket 249 ton. Med de nya reglerna minskar fångsterna med drygt 300 ton, skriver tidningen.
                I Skåne klarar förmodligen alla som yrkesfiskar ål kraven för dispens.

Av TT

Kommentera

Hmm..kan inte tolka förslaget annat än att endast de som tagit mest, över 400 kg/år ska få fortsätta fiska. Endast de största bovarna, svensk fiskepolitik i ett nötskal...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 570 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85