jerkspön, bästa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerkspön, bästa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerkspön, bästa?

Ska köpa mitt första jerkspö, undrar vilket man ska välja? Tänkte fiska med buster jerk beten. Har hört att dom är mest lättfiskade. Men det finns ju en massa olika jerkspön, i alla möjliga prisklasser, vilket är mest för pengarna för en nybörjare på jerk?

köp ett BFT Buster stiff. Enkelt och koncist.

Bra längd på spöet, lätt att jerka med och tack vare sin styvhet lätt att få bra svung i beten som väger lite. att det dessutom klarar lite högre kastvikt är ett plus eftersom du antagligen framöver kommer att vilja köpa andra beten än BJ.

spöet är inte heller särskilt dyrt om man ser till vad man får.

nu kommer det säkert komma 1800 trådar ifrån folk som inte gillar spöet av olika anledningar.... förmodligen för att de tycker att det är för styvt, men enligt minmen ing finns det ingen som helst anledning att köra mjuka spön till jerkbaitfiske öerhuvudtaget.

gör en prissökning här på forumet vetja, då lär du hitta vart du kan köpa det billigast.

Kommentera

Tackar,har stått i butiker och "gungat" på en massa olika jerkspön, tyckte att stiffen kändes ganska lätt också. emn det kostade ung. dubbelt mot andra spön, men dom billigare kändes inte som "kvalitet" om du förstår vad jag menar. Tänkte börja med någon av alla ambassadeurer man har,(om dom nu håller för jerk). Få se sen vilken rulle man ska ha? Du kanske har tipps om det också?

Kommentera

ambassadeur 5601JB är väl den mest lämpade rullen för jerk. kraftigare drev mm,

Kommentera

rullen är rätt viktig faktiskt... framförallt att den håller i längden. Det kan vara värt att lägga en krona extra på en rulle... annars är risken att du sliter ut den fort. jerkfisket tär lite mer på rullar än annat fiske.

många gillar ju Shimano Citica... det kanske kunde vara något?

Kommentera

Ewerflow du har rätt. buster stiff spöt är det oskönaste jerkspöt jag provat, känns "svampigt" och jag tappade all känsla till betet!

Tycker lundgrens rst spön är mkt bättre!
            Nu har jag ett fig rig som är ännu bättre än rst spöna fast ska du köpa ett spö för samma pengar som ett buster stiff tycker jag att du ska välja ett rst premium heavy i stället!

Kommentera

som jag sade så kommer folk att hacka på BFT spöet.

att folk tycker det är svampigt övergår mitt förstånd... men,men... vad vet jag.

Kommentera

är det även stor skillnad på att fiska jerk med "styv pianotrådstaffs" mot att fiska med vanlig tafs? Blir det bättre gång o kanske lättare att få till "jerkgången" med pianotråden?

Kommentera

Eflow hur många andra jerkspön har du provat?
                  Ingen elak fråga utan bara en undran.

Här har du en länk till spöt jag rekomenderar före buster stiffen.

Kommentera

Ursprungligen postat av dalälvarn
                    är det även stor skillnad på att fiska jerk med "styv pianotrådstaffs" mot att fiska med vanlig tafs? Blir det bättre gång o kanske lättare att få till "jerkgången" med pianotråden?

här råder det ju också delade meningar.

personligen tycker jag mycket bättre om mjuk tafs än styv. Att man MÅSTE ha styv tafs är ren och skär bullshit... vissa kör dock med det snacket ändå.

testa både och, så märker du snabbt vad som passar dig bäst!.

möjligtvis kan det kanske vara så att en styv tafs funkar bättre för en nybörjare.. just för att hjälpa till att den där side-to-side gången om du kör med en glider som BJ. prova får du se!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen