C&R vara eller icke vara? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vara eller icke vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R vara eller icke vara?

Ja, nu kommer tråden om C&R vara eller icke vara.

Här kan det diskuteras fritt angående C&R så att vi slipper ha trådar som alltid mynnar ut i diskutioner om C&R när tråden egentligen handlar om nått annat.

Så vad är din uppfatting om C&R ?
    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Sätt tillbaks fisken om du inte ska ha den, men vill du äta den slå ihjäl den. Man blir trött på alla mesar som tror dom är bra och inte ens tar en matfisk!

Kommentera

jag sätter oftast tillbaka fisken men tar gärna en då & då.....fisk är ju så underbart gott!
      Mvh//Robert

Kommentera

Sätter tillbaks 95 % av all fisk,, tar jag upp nåt så är det nån matabborre då och då
        På jakt efter 15+

Kommentera

Sätter tillbaka fisken, kanske tar upp nån gös på runt kilot lite då o då.
          Gött me gös!

Oj oj, mitt 300:e inlägg!

Kommentera

I likhet med allt annat i livet så handlar det väl om att vara måttfull. Klart att man ska kunna ta hand om en del fisk utan att vara en "dålig människa".

I grund och botten kan man väl säga att man ska bedriva sitt fiske på ett ansvarsfullt och eftertänksamt sätt.

Kommentera

Jag återutsätter i stort sätt all fisk, eventuellt någon mindre matfisk som kan åka med hem någon gång då och då.

Jag fiskar nästan bara gädda, och tycker att det är väldigt bra ifall alla skulle sätta tillbaka sina större fiskar, det är ändå ingen speciellt bra matfisk i den storleken. För om man återsätter de lite större gäddorna så har dessutom andra chans att fånga sin drömgädda, som många längtar efter, och jag tycker att det skulle vara alldeles för mäktigt att se en 10+ simma tillbaka istället för att bonka den och sedan slänga den vid strandkanten.

Visst, det är en helt annan sak att ta upp stora gäddor ifall man ska göra något av dem, t.ex gäddfärs, fast hur som helst så måste man tänka efter lite granna även ifall man tillagar de lite större exemplaren, och inte bonka allt man får, för att som sagt andra ska kunna få chansen att fånga den dära stora drömgäddan som annars skulle ha legat på matbordet.

Jag säger inte att det är fel att bonka fisk, men jag menar att ifall alla borde fiska med sunt förnuft så skulle det bli mycket bättre..

Kommentera

Undrar om inte den här diskussionen varit uppe tidigare?...Jag känner att jag inte orkar ta den igen just nu. Men gå gärna in på www.svenskagaddklubben.com och läs lite om C&R på gädda. Det viktigaste i debatten om C&R är kanske inte om man ska släppa tillbaka fisken eller inte utan att man ser till att göra rätt när man utövar C&R.

Det var en intressant artikel om C&R i senaste Fiskefeber, läs den gärna. Det pågår en del forskning som ska bli mycket intressant att ta del av när den blir färdig.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Undrar om inte den här diskussionen varit uppe tidigare?...Jag känner att jag inte orkar ta den igen just nu. Men gå gärna in på www.svenskagaddklubben.com och läs lite om C&R på gädda. Det viktigaste i debatten om C&R är kanske inte om man ska släppa tillbaka fisken eller inte utan att man ser till att göra rätt när man utövar C&R.

Det var en intressant artikel om C&R i senaste Fiskefeber, läs den gärna. Det pågår en del forskning som ska bli mycket intressant att ta del av när den blir färdig.
                  Håller helt klart med!

Mera än 50% här inne som tjatar som tokiga om C&R och spammar ner alla bilder med matfisk på kan inte själva utföra en så bra C&R som läget tillåter.

Det är inte C&R eller inte som numera disskuteras utan HUR C&R skall pratikseras för fisken bästa.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Det är inte C&R eller inte som numera disskuteras utan HUR C&R skall pratikseras för fisken bästa.

Håller med dig till 100%, jag tycker att kan man inte ta hand om fisken eller har riktiga grejjer (vadderad avkorokningsmatta, vågnät/carpsäck bra verktyg att kroka loss fisken med så snabbt som möjligt) så kan man lika väl skita i det.
                    Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85