Lipgrip - orginal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lipgrip - orginal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Är väl inget vidare smart att lyfta och väga en fisk hängandes lodrätt, så om det är kg eller lbs spelare väl ingen större roll.
    håller med dig,inge vidare att väga dom lodrätt!där man gör så tror jag de tar stor skada!
    vågnät och samsonvåg är de rätta.
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Det motsäger ju sig självt lite, att köpa en grej för mindre fisk, men endå ha med en våg där ?
      dig kan man bli rätt så trött på.
      G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Det är bevisat att fisken tar skada av att hänga lodrätt. Borde väl gälla för mindre gäddor också.
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Det motsäger ju sig självt lite, att köpa en grej för mindre fisk, men endå ha med en våg där ?
          Bogagrip = Skonsam för fisken enligt hörsägen (mindre fisk) + grymm kvallitet + ball namn + våg. Vad mer kan man kräva?

Om nu Bogagrips våg är så bra som folk säger så varför inte använda den som en våg + llipgrip? är helt säker på att man kan kroga dit ett nät eller en ikea kasse i käftarna på bogagripen.

Simma lung folks
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

1ochenda, klart att bli fiskad kan knappast anses nyttigt för fiskar, vad som är värst lipgrip eller att få slemskiktet skadad kan man diskutera, igen....
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Inte för att starta en hets-diskussion men jag jag funderat en hel del på Lipgrip vs. Gällocksgreppet och har kommit fram till att de påverkar fisken på ett likvärdigt sätt. Vet dock inte om fisken påverkas mer eller mindre.

Kommer ihåg en undersökning för några år sedan där man testade en Lipgrip/bogagrip eller vilken modell det nu var mot ett antal fiskar.
              Ett antal av de som var tagna med Lipgrip hade svårt att äta efteråt, tydligen skadades ligamenten i nacken på fiskarna så att de hade svårt att svälja.

Anledningen till detta är väl att när man håller en fisk lodrätt i underkäken så vrids huvudet "bakåt" för att underkäken skall hamna i linje med tyngdpunkten på fisken. Ni som har läst Teknologi, fysik m.m. förstår vad jag menar.

Jag misstänker att ligamenten även påverkas på ett liknande sätt när man tar dem med gällocksgreppet, dock vet jag inte om det påverkas lika mycket, mindre eller mer.
              När man tar fisken i underkäken och lyfter den rakt uppåt så kommer samma sak att hända som med en Lipgrip, alltså huvudet vrids bakåt precis som med Lipgrip.

Vet någon om det är gjort någon undersökning på överlevandeprocenten för fiskar(större fiskar) som är tagna med Gällocksgreppet?

T.ex. gäddor verkar ju kunna överleva det mesta ibland. Har flera gånger fått gäddor som varit mer eller mindre sönderslitna i munnen vilket förmodligen beror på användandet av huggkrok.
              Jag tror definitivt att skador på nacken etc. påverkar fiskens överlevnad mer än skador i munnen, där verkar ju det mesta kunna läka.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Man lyfter inte en Gädda vertikalt med gällocksgreppet, man lyfter dom vågrätt med en stödjande hand just för att förebygga att de som du skriver kan skadas i ryggpartiet.

Men kan ju givetvis praktisera exakt samma metod med en lipgrip, men det blir väldigt svårt att väga fisken så...

Ursprungligen postat av Da_Moose
                Inte för att starta en hets-diskussion men jag jag funderat en hel del på Lipgrip vs. Gällocksgreppet och har kommit fram till att de påverkar fisken på ett likvärdigt sätt. Vet dock inte om fisken påverkas mer eller mindre.

Kommer ihåg en undersökning för några år sedan där man testade en Lipgrip/bogagrip eller vilken modell det nu var mot ett antal fiskar.
                Ett antal av de som var tagna med Lipgrip hade svårt att äta efteråt, tydligen skadades ligamenten i nacken på fiskarna så att de hade svårt att svälja.

Anledningen till detta är väl att när man håller en fisk lodrätt i underkäken så vrids huvudet "bakåt" för att underkäken skall hamna i linje med tyngdpunkten på fisken. Ni som har läst Teknologi, fysik m.m. förstår vad jag menar.

Jag misstänker att ligamenten även påverkas på ett liknande sätt när man tar dem med gällocksgreppet, dock vet jag inte om det påverkas lika mycket, mindre eller mer.
                När man tar fisken i underkäken och lyfter den rakt uppåt så kommer samma sak att hända som med en Lipgrip, alltså huvudet vrids bakåt precis som med Lipgrip.

Vet någon om det är gjort någon undersökning på överlevandeprocenten för fiskar(större fiskar) som är tagna med Gällocksgreppet?

T.ex. gäddor verkar ju kunna överleva det mesta ibland. Har flera gånger fått gäddor som varit mer eller mindre sönderslitna i munnen vilket förmodligen beror på användandet av huggkrok.
                Jag tror definitivt att skador på nacken etc. påverkar fiskens överlevnad mer än skador i munnen, där verkar ju det mesta kunna läka.
                Senast ändrad av Flodebanan; 2006-12-13, 11:37.
                sigpic

Kommentera

När jag lyfter upp gäddorna ur vattnet så lyfter då jag vem vertikalt, stoppar inte ner den andra armen under vattnet för att få ett grepp om fisken. Om man sedan stöder gäddan med andra handen när man väl lyft upp fisken är en annan sak. Då kanske skadan redan är skedd?
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Snurrar bogagripen? Den ser fast ut där nere, men det kan vara en synvilla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85