Vertikalfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske??

Har läst att vertikalfiske med jigg efter gös ska va oerhört effektivt, någon som vet hur det går till och har lust att förklara??
    Böspöjj..

Sök på Vertical jigging och läs OF:s inlägg.

Ursprungligen postat av Tim P
    Har läst att vertikalfiske med jigg efter gös ska va oerhört effektivt, någon som vet hur det går till och har lust att förklara??
    Böspöjj..

Kommentera

Men det är farligt lika att sitta och pimpla med en tung pirk med en limkrok på. Testade lite förr när jag var ung och dum - och det var alltid effektivare med pimpel än jigg (oavsett om det var vertikalt eller inte) på sura gösar som stod och halvsov...
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
        Men det är farligt lika att sitta och pimpla med en tung pirk med en limkrok på. Testade lite förr när jag var ung och dum - och det var alltid effektivare med pimpel än jigg (oavsett om det var vertikalt eller inte) på sura gösar som stod och halvsov...

Ja, men det är mycket lättare att komponera ihop en svindyr utrustning om man vertikaljiggar än om man sitter och rycker med en rostig Bergman...!

Kommentera

Din vanliga jiggutrustning fungerar bra till vertikaljiggning!
          bf

Kommentera

jag fattar inte varför det inte skulle vara bättre att kasta ut en shad och sedan spinna in den så att den studsar över botten eller i mellanskiktet dvs. vanligt jiggfiske! Behöver gösen mer tid på sig för att bestämma sig?
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus
              jag fattar inte varför det inte skulle vara bättre att kasta ut en shad och sedan spinna in den så att den studsar över botten eller i mellanskiktet dvs. vanligt jiggfiske! Behöver gösen mer tid på sig för att bestämma sig?

Om jag fattat det rätt så driftar man i princip hela tiden under "vertical"fisket, och det handlar snarare om ökad kontroll och därmed en bättre betespresentation.

Det finns säkerligen 10000 olika träffar på "Vertical Fishing/Jigging" om du googlar lite eftersom det inte direkt är ngt nytt fiske... Ungefär som med jerkbaitbommen.
              sigpic

Kommentera

nja, det verkar inte vara ngt för mig! nästan som att fiska torsk! Pilka e kalastråkigt! hehe! Men tack för tipset!!
                SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Heh. Kanske ska förmedla guidade turer med precisionsfiske-experterna på mälaren.. Rodd-pimpel kanske blir det nästa stora grej! Pimpla med ena handen och ro med den andra - gärna på några små "bananer" som man lokaliserat på ekolodet först. Mycket effektivt på smågös.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Har precis fiskat 4dagar i Holland med Luc Coppens. Vertikalfiske är kul och effektivt, kontrollen och kontakten är oslagbar!
                    Lite som skillnaden mellan ett långt mjukt spinnspö och ett hårt och lätt jerkspö.
                    Vid vertikalfiske arbetar man hela tiden med att manövrera båten och att presentera jiggen precis ovanför botten.Skillnaden när man spinner är att jiggen en stor del av tiden inte befinner sig där gösarna är.
                    Också stor skillnad på olika jiggar olika dagar. Första dagarna fiskade vi i en stor grumlig flod. Vi fick 16gösar och det nappade bara på citrongula Fishtrap och mellan 5,5 och 6m djup. Luc fick största på 86cm. Vi fiskade vidare på floden med ca 20gösar per dag. Många var ganska små, men några mellan 75 och 80cm fick vi varje dag. Kul eftersom fisket är så aktivt. Riktigt häftigt på lätta grejor och där man så tydligt känner huggen.
                    Sista dagen fiskade vi på en liten kanal som var 50m bred och 3m djup med ganska klart vatten. Hände inget första halvan av dagen och vi provade olika beten, men så provade Luc en typ vi inte provat innan, och fick en gös nästan med en gång. Sen nappade det bra så länge vi fiskade. En båt som fiskade bredvid oss fick en gös på 95cm som såg grov ut! Häftigt på ett fjäderlätt och känsligt 6'spö och 0,10 flätlina.
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 518 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85