Dom kom i stora tankbilar till oss på Fiskgrossisterna när jag jobbade där. Är ju precis uppfödda som regnbåge bara för att ätas. Och skall helst säljas levande. Vi hade dom i stora plastkar med vatten. Så det är skillnad på typ Aneboda där karpen föds upp för utsättning i sjöar. Där är det mer koll på sjukdomar, och gentiska förändringar. Synd bara att dom som sätts i sjöar fiskas upp av folk som inte kan köpa i butik eller i hallarna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
karp i fiskdisken
Collapse
X
-
Har en arbetskamrat som berättade att dom brukade äta rökt sutare när han va en liten grabb. Vet inte om det är en vanligt eller ej..
//Abel
Kommentera
-
Förra Karppasset var det uppenbarligen några som såg fram emot julen, visade stolt en fully scaled som låg i påsen tillsammans med lite mört.
Kändes riktigt bra när dom sedan åkte dit när polis/securitas kom p.g.a deras egna klantighet
Dags att inleda en ny tradition, Karp skall testassigpic
Kommentera
-
Olof, problemet är ju att karpen närpå aldrig förökar sig i våra vatten. Gräskarpen den fina slåttermaskin och grönsaksätaren gör det aldrig i svenska vatten. Däremot händer det under vissa betingelser att fjällkarp, radkarp, läderkarp eller spegelkarp kan få till en lek. Vitsen med att få rent från växtlighet är just gräskarp. Att man då i regel behöver sätta i dom andra karparna jag räknade upp. För dom äter gräskarpens avföring och förädlar den och minskar gödningen i sjön.
Sen är det ju meningen att karpen ska fiskas just för den fighter den är. Att då klubba en äldre fisk i en sjö där den gör nytta. Bättre då att handla den i butik. Där den just inte var tänkt till utsättning.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Jag ska tillägga med mina rötter från balkan att det äts mycket karp och sutare av människor från balkan speciellt vid juletid äts det mycket karp, det är stor efterfrågan då speciellt katolikerna har fastedag vid 25 December. Där har ni en del svar på varför det säljs mer och mer karp i butikerna vid jul. Det är stor efterfrågan på dom då.
MVH Mahseer
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NikitaMamma tycker det är gott iallafall
Men självklart bör man prova!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 495 visningar
1 gilla