Fiske med synskada - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske med synskada

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske med synskada

    Hej på er

    ​​​​​​Morsan har alltid älskat att fiska. Hon växte upp med camping på västkusten 2 månader i sträck där de fiskade torsk o makrill varje dag under sommarloven medan morfar puttrade in med båten till uddevallavarvet varje dag. Då jag var liten skulle hon o hennes bror naturligtvis lära mig fiska. Då jag blev tonåring tappades fisket, och har legat nere för henne i ca 15 år. Då jag drar fiskehistorier idag ser man hur hon längtar.

    ​​​​​Detta är något jag o morbror tänkte råda bot på. Men: morsan har en ögonsjukdom som gjort henne i stort sett blind. Hon har också, som de flesta som går med blindkäpp, problem med handlederna o händerna. Käppandet sliter på lederna...

    Har någon här erfarenhet av fiske med dylika funktionshinder? Tips? Resonemang? Funderingar?

    Jag är av åsikten att allt går att jobba runt, så vi ska fan få ut tanten på fiske igen.

    /
    Fredrik

  • #2
    Mycket fint av dig att hjälpa mor din komma ut på äventyr på äldre dagar!

    Det låter kanske som att bottenmete med glidande tackel kunde vara något? Pga synskadan skulle kanske bjällra eller elektroniskt napplarm vara något. Jag antar att du kommer vara med på turerna med, för det kan ju vara ganska pilligt med riggar osv för bottenmetet om man inte ser vad man gör. Bottenmete med några feta maskar brukar ju för det mesta garantera någon typ av fisk.

    Om hon vill spinnfiska skulle jag nog försöka ta med mor din till en butik så hon får greppa både haspel och spinnspö (Eller om du har både och hemma). Det sättet man håller i en haspel bör vara mest likt en blindkäpp, vet inte om det är bra eller dåligt för handleden i hennes fall. Utrustning som har låg vikt bör väl vara att föredra, skulle även rekommendera beten med tydlig gång (Spinnare osv) då det är lätt att känna hur betet går även om synen saknas. Och ska det spinnfiskas så får du självklart dirigera riktning, annars kan väl vad som helst hamna på kroken .

    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Fiskade en del med min nu bortgångna blinda vän både från land och båt och det löste han bra med lite handledning och det var spinnfiske med öppen haspel och jigg då han helst fiskade borre.

      Vi lade upp det som följande, spö/rullhanteringen var ingen konst varken att fälla upp bygel, kasta eller ta in lina men så klart var det lite lurigt med att sikta och kasta åt rätt håll, men när vi fiskade från båt så ankrade jag upp så båten låg med 2 ankare alltså inte svängde med vinden och så satt han i fören och så visade jag honom kastvinklarna genom att hålla i spöt ihop med honom och peka det i ytterlägena då visste han att han kunde kasta överallt mellan dessa lägen.
      Något som hjälpte honom att veta när betet var inne och dags att sluta veva var en gummikula på lekandet mellan lina och tafs då kände han när den gick mot toppöglan och visste då att han var inne och kunde kasta igen.

      Sedan visste jag hur långt han kastade så jag lade båten på lagom avstånd så han kunde dra på och komma lagom långt, när det var fisk på så drillade han och jag var hans ögon och talade om vad som hände och om jag ville att han skulle göra något speciellt tex undvika grästuvor i vattnet för att inte trassla in linan, sedan när fisken var inne vid båten så sade jag det och han slutade veva och jag håvade fisken och krokade loss.

      Så det är klart att Du ska ta med mamma på fiske och jag tror Ni kommer att märka att det går bättre än vad främst Ni seende tror för något jag lärt mig av min gode vän och många andra blinda som jag känt/känner är att de klarar mycket mera än vi seende tror,men låt mamma bestämma då hon känner hur det går och var tydlig i kommunikationen så kommer det att gå bra.

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipsen!

        jag har levt med morsans synskada sedan 90-talet, så den är ingen nyhet. Hon har gradvis tappat synen och nu lagom till pensionen är den borta. En blind kan göra det mesta som en seende, med lite anpassning. Är fullt övertygad att hon fixar att fiska igen, med lite hjälp. Den som tvekar är hon, även om hon vill. Hon har fått för sig att det inte går, av okänd anledning. Tänker läsa upp berättelsen om din kompis där. Det var precis vad jag ville höra.

        jag tänker att vi ska testa både bottenmete med brasa, kaffe etc och regnbågespinn i en handikappanpassad sjö här i Örebro. Bottenmetar och flötmetar var o varannan vecka, så det ligger nära till hands. En ålpingla på quivertipen och så skjuter jag ut mäsk till fiskeplatsen, så ska det va löst. En pärla ovanför beteslåset är standard då jag lånar ut spön, så det kör vi med på spinnfisket.

        Kommentera


        • #5
          Många bra tips är redan skrivna. Om hon har problem med händerna så kanske en inkapslad modern rulle kan vara något? Bottenmete är nog det enklaste att komma igång med om ni ska fiska från land. Jag vet att sportfiskarna ibland ordnar fiske för rörelsehindrade så allt är görbart om ni hjälper till. Jag har en polare som är enbent och han gör allt som vi tvåbeningar kan göra.
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

          Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 587 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 636 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 337 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 579 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X