Utrustning och åter utrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning och åter utrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning och åter utrustning...

    Jag har under den gångna fiskesäsongen funderat en hel del på det här med nyköp/byte/uppgradering av utrustning vad gäller allt inom vår kära hobby.
    För egen del liksom säkert de flesta andra på detta eminenta forum så finkammar jag youtube i jakt på nya avsnitt för att dämpa den hungriga fiskesjälen denna årstid.
    Jag är lyckligt lottad och bor väldigt nära hemmavattnet, båten ligger ca 50m från husknuten vilket såklart är en otrolig fördel när det vankas spontanfiske.
    Uppskattningsvis spenderar jag nånstans runt 400 timmar årligen på vattnet.

    Nackdelen med att ha båten i sjön ständigt är givetvis allt konkande på grejer: det är x antal spön, det är en eller flera överfulla svintunga betesväskor, det är håv, ekolod, elmotor mm.
    Åter igen är jag lyckligt lottad och har tillgång till en liten sjöbod endast 15-20m från båten där allt förvaras samt även har tillgång till ström för att ladda batterier.

    MEN - det är just det faktum att vi numera har så otroligt mycket utrustning med oss ut i båten jag på senare tid faktiskt börjat sakna det enkla sköna fisket man upplevde förr.
    Ibland känns det i alla fall för egen del att det är större fokus på tekniska hjälpmedel än just på själva fisket.
    Det är ekolod som ska vara uppdaterade, det är batterier som ska laddas osv.

    I somras köpte jag en kajak, FeelFree Lure 11,5 som komplement till mina båtar, Crescent 465 och Alumacraft 1236.
    Av naturliga själ kan man inte ha obehindrat med utrustning i en kajak - och jäklar vad skönt det var att begränsa framför allt beteslådorna till ett fåtal!

    Jag vet att vi alla är olika som individer men i mitt fall finner jag faktiskt större glädje i att ha med mindre prylar - less is more...
    Vad tycker ni - var det bättre förr!?

    Skitfiske

  • #2
    Jag håller också på med kajakfiske, till den grad att jag skulle kalla mig kajakfrälst. Med kajakens begränsningar blir det också uppenbart att man behöver inte tio fiskelådor, sju spön och fyra ekolod för att fiska bra. Det är kanske därför så många faller för kajakfisket då det ger tillbaka den förlorade fiskeglädjen som för mkt prylar kan förstöra.

    Branschen vill gärna sälja prylar och social media har definitivt tagit den hetsen flera steg framåt. Nu förväntas vi byta beten, båt och ekolod varje säsong. Det sänder farliga vibbar till framtidens sportfiskare.

    Less is more utan tvekan! Jag hycklar dock definitivt i frågan då hela garaget är fyllt med spön, rullar och beteslådor.




    ​​

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      Har precis fått barn och min tid har blivit mer begränsad, har därför precis sålt min båt och börjat fiska ifrån kajak och från land istället. Blev trött på allt kring jobb med båt, trailer, elektronik och utrustningen mm. och tog istället inspiration från enkelheten kring flugfisket som jag mestadels bedriver på sommarhalvåret.

      1-2 spön och en stor plano till beten kommer man långt med även till gädda. Senaste tiden har jag också börjat experimentera med deadbait fiske vilket också upplevs som väldigt basic och förlänger min fiskesäsong ytterligare. Finner också större glädje i att ha med mindre prylar och det blir mer tid till fisket.

      Kommentera


      • #4
        Minimalistiskt fiske är något jag utvecklat över tid då jag som många andra tröttnade på all utrustning och den logistik som följde med. Började sälja av rullar och spön för att ist sätta ihop den optimala kombinationen. Setet med stort S som erbjuder mig möjligheten att fiska både abborre och gädda. Det blir en utmaning men tror mig kommit väldigt långt då jag i skrivande stund beräknar kunna bedriva mitt fiske efter många arter med enbart ett 9 fots haspel. Extrem känslighet och brutal ryggrad har jag bara hittat ett spö som verkligen levererar. Många påstår sig ha detta men få levererar. En liten väska med två lådor är allt i Betesväg. Det bör räcka.
        Funderar också på att sälja båten för att enbart hålla mig till kajak.
        Tror fisket får en ny dimndimen då.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Riccardo Visa inlägg
          Minimalistiskt fiske är något jag utvecklat över tid då jag som många andra tröttnade på all utrustning och den logistik som följde med. Började sälja av rullar och spön för att ist sätta ihop den optimala kombinationen. Setet med stort S som erbjuder mig möjligheten att fiska både abborre och gädda. Det blir en utmaning men tror mig kommit väldigt långt då jag i skrivande stund beräknar kunna bedriva mitt fiske efter många arter med enbart ett 9 fots haspel. Extrem känslighet och brutal ryggrad har jag bara hittat ett spö som verkligen levererar. Många påstår sig ha detta men få levererar. En liten väska med två lådor är allt i Betesväg. Det bör räcka.
          Funderar också på att sälja båten för att enbart hålla mig till kajak.
          Tror fisket får en ny dimndimen då.
          Nu får du allt berätta mer om vad du hitintills har kommit fram till, vilket är setet med stort S?

          /Alex

          Kommentera


          • #6
            Måste prova en gissning.... Sportex Absolut??

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Svalsjo666 Visa inlägg
              Måste prova en gissning.... Sportex Absolut??
              Korrekt

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg

                Nu får du allt berätta mer om vad du hitintills har kommit fram till, vilket är setet med stort S?

                /Alex
                Jag älskar abborrfiske, det är en passion. Som så många andra får vi gäddor som bonus. Min tanke var helt enkelt att upsiza för abborrfisket. Köra gummibeten runt 13-14 cm, skeddrag som Atom, ett och annat spinnerbait. Med dessa beten kommer du långt.
                spöt i mitt fall Sportex Absolut 9 fot, -50 g har precis det jag behöver. Känslighet som ett jiggspö men styrka som ett spett. Kompromissade med en Penn Spinfisher V 3500 och 0.20 ultra8. Rullen kom jag över här på fiskesnack för ett bra pris. Men målet är en lättare rulle vad det lider, för spöt är så lätt att det nästan blir felbalanserat.

                Allt det här utvecklades över tid då jag helt enkelt är för bekväm för att släpa på fyra fem uppsättningar spön och rullar.

                Kommentera


                • #9
                  Intressant, testade med ett 9 fots Sportex i år för blandat predatorfiske men fastnade aldrig riktigt för det, tror 9 fot var för långt för mig vid exempelvis jiggfisket. Får kanske ge det en ny chans, hade en idé om att fånga så många arter som möjligt på samma spö till nästa år, får se hur det blir med det!

                  /Alex

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Riccardo Visa inlägg

                    Jag älskar abborrfiske, det är en passion. Som så många andra får vi gäddor som bonus. Min tanke var helt enkelt att upsiza för abborrfisket. Köra gummibeten runt 13-14 cm, skeddrag som Atom, ett och annat spinnerbait. Med dessa beten kommer du långt.
                    spöt i mitt fall Sportex Absolut 9 fot, -50 g har precis det jag behöver. Känslighet som ett jiggspö men styrka som ett spett. Kompromissade med en Penn Spinfisher V 3500 och 0.20 ultra8. Rullen kom jag över här på fiskesnack för ett bra pris. Men målet är en lättare rulle vad det lider, för spöt är så lätt att det nästan blir felbalanserat.

                    Allt det här utvecklades över tid då jag helt enkelt är för bekväm för att släpa på fyra fem uppsättningar spön och rullar.
                    Kollar man på fiske från tex. Holland så verkar många bedriva något slags bland-fiske mot aborre, gös och gädda samtidigt med jiggar runt 12-14 cm som du också beskriver. Kanske hinner testa det till sommaren, kul när det kan hugga lite blandad

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X