daiwa tatula - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

daiwa tatula

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • daiwa tatula

    Hej allihopa har under senhösten varigt och klämt lite på Daiwa Tatula SW TWS 103, men nu till min lilla fråga. Är det någon här som har denna lilla rulle, varför jag frågar är att jag har en bra laddning med riktigt små beten på 5 gr och jag har ingen större lust att köpa mig en haspelutrustning bara för att kunna fiska lite abborre med dessa

  • #2
    Oj det här är en kontroversiell fråga... Jag har förstått det som att SV är trygg att kasta men inte lika långkastande som vissa Shimano BFS... Å andra sidan är de senare möjligen mer känsliga vid kast i motvind... jag funderar precis på samma sak... Tsurinoya XF-50, T3 SV eller en Shimano BFS... de två senare kanske lite vassare men håller man sig över 3-4g så funkar tydligen XR-50 för en bråkdel av kostnaden....

    Har en T3 med en trimspole som kastar utmärkt- så trygg att jag tror det kostar i kastlängd men vet inte säkert då jag aldrig kört Shimano BFS...
    Senast ändrad av anteman; 2018-12-22, 19:32.

    Kommentera


    • #3
      SV-spolen i sig är ingen utpräglad lättkastarspole men den är å andra sidan tillverkad för att kunna kasta både relativt lätt och relativt tungt.
      Jag vet inte vad Tatulans SV-spole med sin fasta spolaxel väger. Jag använder en Alphas Air (mer utpräglad BFS) samt en Alphas SV på ett customspö som kastar ungefär 1.75-11 gram och det är en relativt stor skillnad mellan dessa två rullar.
      Då har ändå min Alphas SV flytande spole utan den långa axeln vilket borde innebära mindre vikt och friktion samt kullager från Hedgehog.

      Alphas Air följer snällt med ner till 2 gram utan några som helst problem med kastlängder ihop med beten på 3 gram ungefär som min haspelutrustning bestående av Shimano Cardiff C2000SS och ABU Hornet 2.5-15 gram (men betydligt klenare än ovan nämnda custom).
      SV-modellen stannar vid cirka 3-3.5 gram, över 5 gram kastar den väldigt säkert om än inte jättelångt.

      Rätt lina, rena lager och en utbildad tumme så tror jag definitivt en Tatula kastar 5 gram utan större bekymmer alls!
      Ska du däremot endast eller oftast fiska beten under 10 gram tycker jag du borde satsa på en mer utpräglad BFS-rulle.

      Kommentera


      • #4
        Jag hade inte använt en Tatula SV om jag ofta hade haft behovet av att fiska med dessa låga betesvikter. Då och då är inget problem och om du kan leva med lite kortare kastlängder. Det är nämnligen där en rulle med tyngre spolar skiljer sig mot de med lätta spolar. Ingen konst att få dem stabila, det är bara att skruva upp bromsen. Men då kortas kasten oundvikligen av. Om tyngdpunkten vid ditt fiske ligger mer åt jiggar och med skallar på 7-15 gr så är Tatula ett perfekt val. Den klarar även av 5 gr beten men inte lika bra som tex en Shimano BFS eller en Daiwa Air

        Skillnaden mot tex en Scorpion BFS eller någon annan BFS från Shimano är milsvid med så pass lätta beten som 5 gr. Tatula SV är mer som en MGL från Shimano. Skillnaden mellan MGL och BFS är alltså lika milsvid med 5 gr beten. Bara skillnaden i linkapacitet är enorm.

        Det är inte någon skarp gräns vid en given betesvikt. Den är flytande och beror på ens egna preferenser, utrustningen i form av spö, lina, rulle etc. Men som sagt, jag hade inte valt en Tatula SV om tyngdpunkten hade legat på beten på 5 gr. Speciellt inte om de dessutom varit vobblers. En 5 gr jigg fungerar klart bättre än en 5 gr balsavobbler.

        Jag har haft några Tatulor. SV, den nya CT SV, Type R mfl. Alla är helt underbara rullar men inte för 5 gr beten. Har även eller har haft ett gäng BFS och MGL. Idag använder jag trimmade ABU Mörrum SX 1600, trimmad Aldebaran 50 BFS eller Aldebaran 30 MGL till mitt lätta fiske. Alla dessa springer i åttor runt en Tatula SV med betesvikter på 5 gr. Men de är också avsevärt dyrare. Ett vettigt prisvärt alternativ är en Scorpion BFS. Finns dock inte i Sverige men väl på eBay. En fantastisk rulle för detta fiske

        Ett problem som Tatula har och som den delar med i stort sett alla rullar i originalskick utom Shimano BFS med så pass lätta beten som 5 gr är spolarnas vikt med lina. De allra flesta rullar tar alldeles för mycket lina och lina väger. Ett bra exempel är ABUs Revo och de dyrare rullarna i serien. De har i grunden väldigt lätta spolar. Ca 10 gr men då de tar 150 m 0.14 flät och man i praktiken använder 40-45 m vid abborrfiske så förstår de flesta hur mycket onödig vikt spolens bromsar får hantera. Tyngre spolar = mer broms för att hantera massan. Mindre broms = längre kast. Tatula SV lider av samma sjuka jämfört med tex Aldebaran BFS. Det är också därför som majoriteten av alla trimspolar är grunda. Riktigt grunda. 55-60 m tar mina trimspolar. Det finns ännu grundare men då tvingas jag välja en för tunn lina för min smak.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-24, 01:35.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Till er alla ett stort TACK, till all info.
          Har i dagsläget en ABU REVO SX 2, att linans grovlek och längd har betydelse hade jag redan klurat ut. Hade förut 0.18 flät och fylld rulle ca 145-150 m, använder i dagsläget 0.10-0.12 flät och längd ca 100 m. och bara den lilla ändring gjorde en väldigt massa på egenskaperna i kastlängd. Får fortsätta leta lite i det stora utbudet på rullar och se vad man hittat

          Kommentera


          • #6
            Kommer en ny Tatula till våren som är mindre & lättare än dom andra , det kommer säkert att bli en hit till abborre fisket

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Jag hade inte använt en Tatula SV om jag ofta hade haft behovet av att fiska med dessa låga betesvikter. Då och då är inget problem och om du kan leva med lite kortare kastlängder. Det är nämnligen där en rulle med tyngre spolar skiljer sig mot de med lätta spolar. Ingen konst att få dem stabila, det är bara att skruva upp bromsen. Men då kortas kasten oundvikligen av. Om tyngdpunkten vid ditt fiske ligger mer åt jiggar och med skallar på 7-15 gr så är Tatula ett perfekt val. Den klarar även av 5 gr beten men inte lika bra som tex en Shimano BFS eller en Daiwa Air

              Skillnaden mot tex en Scorpion BFS eller någon annan BFS från Shimano är milsvid med så pass lätta beten som 5 gr. Tatula SV är mer som en MGL från Shimano. Skillnaden mellan MGL och BFS är alltså lika milsvid med 5 gr beten. Bara skillnaden i linkapacitet är enorm.

              Det är inte någon skarp gräns vid en given betesvikt. Den är flytande och beror på ens egna preferenser, utrustningen i form av spö, lina, rulle etc. Men som sagt, jag hade inte valt en Tatula SV om tyngdpunkten hade legat på beten på 5 gr. Speciellt inte om de dessutom varit vobblers. En 5 gr jigg fungerar klart bättre än en 5 gr balsavobbler.

              Jag har haft några Tatulor. SV, den nya CT SV, Type R mfl. Alla är helt underbara rullar men inte för 5 gr beten. Har även eller har haft ett gäng BFS och MGL. Idag använder jag trimmade ABU Mörrum SX 1600, trimmad Aldebaran 50 BFS eller Aldebaran 30 MGL till mitt lätta fiske. Alla dessa springer i åttor runt en Tatula SV med betesvikter på 5 gr. Men de är också avsevärt dyrare. Ett vettigt prisvärt alternativ är en Scorpion BFS. Finns dock inte i Sverige men väl på eBay. En fantastisk rulle för detta fiske

              Ett problem som Tatula har och som den delar med i stort sett alla rullar i originalskick utom Shimano BFS med så pass lätta beten som 5 gr är spolarnas vikt med lina. De allra flesta rullar tar alldeles för mycket lina och lina väger. Ett bra exempel är ABUs Revo och de dyrare rullarna i serien. De har i grunden väldigt lätta spolar. Ca 10 gr men då de tar 150 m 0.14 flät och man i praktiken använder 40-45 m vid abborrfiske så förstår de flesta hur mycket onödig vikt spolens bromsar får hantera. Tyngre spolar = mer broms för att hantera massan. Mindre broms = längre kast. Tatula SV lider av samma sjuka jämfört med tex Aldebaran BFS. Det är också därför som majoriteten av alla trimspolar är grunda. Riktigt grunda. 55-60 m tar mina trimspolar. Det finns ännu grundare men då tvingas jag välja en för tunn lina för min smak.
              Har inte ens testat BFS så jag säger inte att du fel, i grunden har du rätt om fysiken men denna kille https://youtu.be/lWW8iHUwsD8 lyckades förvånansvärt bra med en ovanligt tung spole i sammanhanget. Även han själv sa sig i videon vara förvånad, nästan besviken över resultatet... Go figure!?
              Senast ändrad av anteman; 2018-12-27, 17:20.

              Kommentera


              • #8
                ...så pass förvånad att jag köpte en Tsurinaoya XF50 i dag...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 590 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X